Gå til innhold

Ny monitor til blant annet witcher 3, 4K noe vits over 1440P ?


aphelion3

Anbefalte innlegg

Jaaaa! Jeg fikk endelig Blood and Wine til å virke! Tilbake til morroa, og med et bytte av skjermkort fra mitt gamle 670 til et spanking new 1070, blir det forbløffende mye bedre grafikk. Men..... nå begynner min gamle 22' Syncmaster fra 08 å dra på åra...

 

Jeg appellerer til noen som har et reelt erfaringsgrunnlag. Er det virkelig noe poeng i å gå på en 4K-skjerm i størrelse 27'? Jeg innbiller meg at så lenge man har 2500x1500, så holder det plenty - man kan da virkelig ikke se noen forskjell? I tillegg hører man mange som mener at g-sync/freesync bare er en gimmick, som du uansett ikke vil merke/dra noen nytte av.

 

Favorittspillet er altså W3, og det går mest i rollespill og singelplayer-skytere. Hvilken gamingskjerm bør jeg ha som ikke er større enn 27'??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Moderatormelding

Denne tråden er splittet ut fra witcher 3 tråden for å unngå for mye OT  

 

Når det kommer til monitorer for bruk i spesifikt witcher 3 er det faktisk ingenting som slår en skikkelig ultrawide monitor, spillet er ganske enkelt og greit helt magisk å spille på en 21:9 skjerm. Disse skjermene er riktignok noe kostbare om en skal ha de med grei refreshrate og G-Sync, men om budsjettet tillater det hadde jeg vertfall ikke stusset. 

 

Ellers om ultrawide kommer noe utenfor budsjettet vil jeg anbefale 1440P over 4K hver dag. 4K krevet etter min mening alt for mye resurser av PCen i forhold til det du får igjen i spill, her er 1440P den gyldne middelvei. G-Sync vertfall for meg en må ha teknologi da spill på generell basis føles mye mer smooth med G-Sync, vertfall om FPSen starter å droppe litt, samt tearing er noe som hører fortiden til, en helt fantastisk teknologi jeg ikke kan anbefale nok :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar. @RRhoads, den skjermen så griselekker ut- men er dessverre et par hakk over mitt budsjett. Maks 5k.

 

Om du vil ha 1440P G-Sync skjerm er det dessverre vanskelig å komme seg under 5K, den billigeste skjermen her vil nok da være denne Dell skjermen som har fått en del skryt https://www.dustinhome.no/product/5010890918/s2716dg?ssel=false&utm_campaign=mediehuset&utm_source=prisguide.tek.no&utm_medium=pricecompare 

 

Ellers er det nok snakk om å droppe G-Sync eller velge en G-Sync skjerm med 1080P oppløsning. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Spørs om jeg må strekke meg opp til den Dell-skjermen, ja... Frister veeldig med UW, men som familiemann er det dessverre ikke lengre "stuerent" å fremstå som så stor entusiast at jeg bare MÅ ha en slik på pulten. Ah, innimellom savner jeg gutterommet....

 

Apropos UW, da må man vel strengt tatt gå for noe større enn 27' ellers blir det vel litt puslete?

 

Hva slags panel jeg skal ha, har jeg ikke så mange tanker om, da jeg ser det er for og imot på de forskjellige teknologiene. Så vidt jeg har forstått, er IPS best på rask flyt/bevegelser, som kanskje er et poeng, hvis man først skal ha noe ut av G-syncen?

Lenke til kommentar

Apropos UW, da må man vel strengt tatt gå for noe større enn 27' ellers blir det vel litt puslete?

 

Hva slags panel jeg skal ha, har jeg ikke så mange tanker om, da jeg ser det er for og imot på de forskjellige teknologiene. Så vidt jeg har forstått, er IPS best på rask flyt/bevegelser, som kanskje er et poeng, hvis man først skal ha noe ut av G-syncen?

 

For ultrawide sin del må du opp i 34" for å ha samme størrelse i høyden som en 27" 16:9 skjerm, ganske greit utgangspunkt. 

 

Ellers så er IPS skjermer somregel tregere enn TN skjermer, men har som oftest massivt bedre innsynsvinkel og en del bedre farge-gjengivelse. IPS skjermene har begynt å bli kjappere nå men en kjapp IPS skjerm er som regel ganske mye dyrere enn en rask TN skjerm. Med ditt budsjett tror jeg nok dell skjermen jeg linket til med TN panel vil være det beste du får om du kan strekke deg opp til det :)

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Takker for gode råd og tips! Spørs nok om det blir en Dell ultrasharp, enten med eller uten g-sync... Den uten (U2715h) har IPS og 6 ms, noe jeg kan leve med, da den får svært gode kritikker, ref wirecutter. Jeg er tross alt mest opptatt av utseendet (!), da det blir minimalt med spilling på nett.

Lenke til kommentar

Denne du tenker på ja? https://www.komplett.no/product/835220/datautstyr/skjermer/skjermer/dell-27-led-ultrasharp-u2715h# 

 

Husk at denne har en oppdateringfrekvens på bare 60hz, dette betyr en maksimal bildeflyt på 60 FPS uansett spill og vil oppleves som veldi mye tregere enn en 144hz skjerm som G-Sync skjermen jeg linker til er. Men ingen vet bedre enn deg selv hva du har behov for, legger det bare til som en liten notis i tilfelle du ikke la merke til det :) 

Lenke til kommentar

Jeg klarer bare ikke på en fornuftig måte å argumentere for at jeg trenger mer enn 60hz/fps... Kan ikke forestille meg at jeg vil merke noen forskjell i de spillene jeg vanligvis spiller. Ser av omtaler av ganske kompetente dataguruer at de stort sett gjennomgående sier at man ikke trenger over 100hz så lenge man ikke spiller flerspiller "kompetativt"/på proffnivå.

Lenke til kommentar

Hvis du er fornøyd med 60fps, så hold deg til det. Et "problem" som dukker opp når du har 100hz/144hz skjerm er at du vender deg til høyere fps, så da blir plutselig 60fps for lite.

 

En annen ting som er verdt å nevne er at 1070 ikke klarer så mye mer enn 60fps i 1440p med alt på max i Witcher 3.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...