Gå til innhold

Kirken har åpnet for medlemssjekk og utmelding på nett

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Religion kommer ikke til å forsvinne. Det beste vi kan håpe på er en kirke som henger med i tiden.

Det er sånn litt tosidig. På den ene siden så ønsker vel folk et bedre samfunn enn jernaldersamfunnet som beskrives i Det gamle testamentet. Men jo verre kirkene ikke henger med i tiden, jo mer folk mister de vel som medlemmer. Så det kan like gjerne være slik at kirken står best ved å være gammeldags og konservativ.

Spørs om jeg ikke før eller siden melder meg ut av statskirken jeg også  :)

Jeg lurer på hva kirken skal bruke alle sine nedsyltede penger til etter at medlemsmassen forsvinner. Vil de oppløse seg selv og donere bort mere penger, eller hva egentlig?  :hm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

De har en del bygningsmasse å vedlikeholde, for å si det forsiktig.[/quote

Korrekt meg om jeg tar feil, men jeg mener mye av bygningsmassen uansett er vernet og derfor går inn under statens ansvar å vedlikeholde.

Lenke til kommentar

Ja uff. Selvsagt finnes det et og annet kirkebygg som er verdt å bevare som kulturarv, men behøver man så grusomt mange egentlig? Spesiellt de nyere betongkirkene er jo nødvendigvis ikke alle like vakre. Var i england og skottland for noen år siden, og så der kirker som var både konvertert til (solgt) bruk som butikk og som pub. Et ganske artig konsept i grunnen, siden all fravær av kristendom var fjernet i begge de to nevnte funksjonene  :D

Jeg synes man bør avverne litt flere kirker, og heller bare ta vare på et fåtalls virkelige klenodier av noen byggverk. Så får heller slike folk som greven og de som står for bevaring ligge på lur / ligg på vakt for de resterende  :omg:

Tap av stavkirken til satanist herverk synes jeg både har en artig vri ved seg (fordi det virkelig er en bokstavelig kamp), men samtidig så er det sørgelig for selve bygget (kulturarven der). Men kirken ble jo gjenreist da. Stakkars eventuelle forsikringsselskap eller skattebetaler som måtte betale for gildet.

Gravstøtte-skjending er bare patetisk i forhold, kjære satanister. Men, dere godter dere sikkert for det.

Endret av G
Lenke til kommentar

...

Altså må jeg melde meg inn igjen om jeg ønsker å gifte meg eller havne i torva :)[/size][/font][/color]

Men hvorfor skulle du ønske en kristelig begravelse eller giftermål med en prest som messer masse rabbel når du ikke tror på det?

Kirkelig dåp, bryllup og begravelser er religiøse messer – de utføres for å sverge troskap til de kristne gudene, fornektelse av Satan og forskjellige trosbekjennelser og besvergelser for å love å leve etter lovene i Bibelen. Hvis du ikke tror på dette gir det vel over hodet ingen mening å delta?

Jeg forstår ikke logikken – kan du utdype? (jeg er oppriktig forundret, ikke ute etter å kritisere)

Lenke til kommentar

Ja, og en artig måte å gjøre det på kunne vært å kuppe kirkevalget helt til det kokte over for mørkemennene. Da kommer de ut i dagslys og kan settes på plass. Hvis alle fornuftige melder seg ut nå, vil kirken i sin helhet bli en bibel-losje for de største tullingene. Men sånt har vi allerede frikirker til.

Det er meningsløst å "forandre" kirken til å bli "kul" og passe i vår tid. Den er så utgått på dato og med en så hinsides blodig historie at den passer best som et ekkokammer for hoiende, gamle, bitre mørkemenn. Heldigvis ser den ut til å dø ut av seg selv i vår del av verden.

Lenke til kommentar

...

Altså må jeg melde meg inn igjen om jeg ønsker å gifte meg eller havne i torva :)[/size][/font][/color]

Men hvorfor skulle du ønske en kristelig begravelse eller giftermål med en prest som messer masse rabbel når du ikke tror på det?

Kirkelig dåp, bryllup og begravelser er religiøse messer – de utføres for å sverge troskap til de kristne gudene, fornektelse av Satan og forskjellige trosbekjennelser og besvergelser for å love å leve etter lovene i Bibelen. Hvis du ikke tror på dette gir det vel over hodet ingen mening å delta?

Jeg forstår ikke logikken – kan du utdype? (jeg er oppriktig forundret, ikke ute etter å kritisere)

Enig med deg.

En venn han giftet seg foran prest og greier. Men, presten var en slik konservativ jævel. Så de fikk virkelig "kniven på strupen" om alvorlighetsspørsmålet vedr. det å gifte seg.

- han er altså gift i kirke. Selv hadde jeg valgt annerledes på et slikt opplegg. Tross at jeg pr. 17. august 2016 fremdeles er medlem i den fordømte kirken. Ville ikke giftet meg med slik ekkel ballast. Det skal ikke kirken få nyte, å prakke ekstra preken utover alle gjestene. Får holde med begravelse, som jeg kanskje ikke klarer å unngå at skal skje med prest i regi. Kan jo skrive alle slags testamenter for å forsøke å unngå, men det blir til syvende og sist ikke jeg som har kontroll med egen begravelse uansett. Så..

- han er fremdeles gift, og ikke kristen "per se". Men, han er vel også medlem i kirken slik som jeg foreløpig er. Tipper at jeg melder meg ut før han får fingeren ut til å gjøre det samme. Han med det.

EDIT:

hehe, du snakker jo som om Satan finnes da mann!

Det vanligste er jo at kristne omfavner Satan som en ekkel ikke-makt som jesusen har full kontroll over.

Endret av G
Lenke til kommentar

Utdyping til tidligere kommentar om at "Her var det jammen mange kjekkaser på tråden." og Ultra's behov for å vite mer om hva jeg mente med "kjekkaser":

"Kjekkaser" i betydning av noen som i sin rasjonalisme hever seg over de veldig mange som føler en viss relasjon til den stabilitet og tradisjon, og også som 'safe haven' i tunge tider, som kirken i århundrer har representert over store deler av kloden. Dere 'kjekkaser' sitter sikkert og rister på hodet over hvor idiotisk det ser ut når idrettsutøvere på høyt nivå innen f.eks. friidrett og fotball gjør en liten gest til 'han der oppe'. Og rister på hodet når 'folk flest' verdsetter kirkens høytid og seremonier ifm. nøkkelhendelser i våre liv, og barnegudstjenesten juleaften. Og rister på hodet av dem som har utbytte av samtale med en prest når tragedien treffer ens nærmeste. De det gjelder er den jevne nordmann som hverken vil betegne seg som 'ordentlig' kristen eller foretar seg noe som tilsier 'kristendom' i form av aftenbønner etc., men synes det er helt greit å ha som en ballast og med grunnverdier som er verdt å ha som rettesnor i en turbulent verden. Den norske kirke har en samfunnsfunksjon som "kjekkasene" ikke skal undervurdere og som ikke lett kan erstattes med noen annet. Dette dreier seg om subtile, indre følelser og tanker hos mennesker, og ikke nødvendigvis eksplisitt, rasjonell vitenskap og logikk.

Endret av Chot
  • Liker 2
Lenke til kommentar

...

Tradisjon. Jeg kommer ikke til å slutte å feire Jul eller slutte å sette pris på Påske fordi jeg ikke er dypt religiøs, akkurat som så mange andre nordmenn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Utdyping til tidligere kommentar om at "Her var det jammen mange kjekkaser på tråden." og Ultra's behov for å vite mer om hva jeg mente med "kjekkaser":

"Kjekkaser" i betydning av noen som i sin rasjonalisme hever seg over de veldig mange som føler en viss relasjon til den stabilitet og tradisjon, og også som 'safe haven' i tunge tider, som kirken i århundrer har representert over store deler av kloden. Dere 'kjekkaser' sitter sikkert og rister på hodet over hvor idiotisk det ser ut når idrettsutøvere på høyt nivå innen f.eks. friidrett og fotball gjør en liten gest til 'han der oppe'. Og rister på hodet når 'folk flest' verdsetter kirkens høytid og seremonier ifm. nøkkelhendelser i våre liv, og barnegudstjenesten juleaften. Og rister på hodet av dem som har utbytte av samtale med en prest når tragedien treffer ens nærmeste. De det gjelder er den jevne nordmann som hverken vil betegne seg som 'ordentlig' kristen eller foretar seg noe som tilsier 'kristendom' i form av aftenbønner etc., men synes det er helt greit å ha som en ballast og med grunnverdier som er verdt å ha som rettesnor i en turbulent verden. Den norske kirke har en samfunnsfunksjon som "kjekkasene" ikke skal undervurdere og som ikke lett kan erstattes med noen annet. Dette dreier seg om subtile, indre følelser og tanker hos mennesker, og ikke nødvendigvis eksplisitt, rasjonell vitenskap og logikk.

Innen medisin er det kjent at Placebo fungerer. Ofte oppsiktsvekkende godt. Man blir frisk av noe som beviselig ikke har noen helbredende effekt – og ikke kan forklares rasjonelt. Men så lenge pasienten blir frisk – er det da svindel å selge ham et stoff som ikke funker? Er det greit å latterliggjøre det? Tja.

Jeg tror det har mange likhetstrekk med religion. "Åpenbart svindel" som "kjekkasene" vil si, men så lenge noen får trøst av det; er det så farlig? Nei, det er ikke det.

Så for all del, ha religion, tarotkort, homeopati, spåtelefoner og alt mulig annet irrasjonelt som fungerer, og bruk det. Så lenge det har en positiv effekt - kjør på!

Problemene oppstår når kirken begynner å mene at troen er sann, riktig, virkelig og begynner å plage andre. Og det blir fort grisete. Eksempel: Selvmordsstatiskken for homofile på landsbygda i Norge er skremmende høy. Ikke det at de kristne direkte dytter de homofile utfor stupet personlig, men de står jaggu rundt og roper "hopp", mens de toer sine hender. De små spirene til homohatet som spres i de "søte uskyldige" menighetene. Da er det plutselig ikke så morsomt lengre. Da er det rett og slett noe forbanna dritt som må bekjempes.

Eller som i USA der konservative kristne nå får "kreasjonisme" inn i lærebøker om naturfag. Kan man latterliggjøre det? Eller er man en "kjekkas" da?

Eller "karismatiske" sektledere som svindler pengene fra folk.

Eller kristne som sier "mitt barn har ikke lov å feire bursdager".

Eller den åpenbare "cherrypickingen" av hva som er viktig i kristendommen. Alltid tilpassa tidens ånd og alltid tilrettelagt av de til enhver tids "ledende" kristne.

Jeg er nok en av "kjekkasene" dine. Hold troen din for deg selv og bruk den personlig så skal jeg ikke dømme deg – men du er dermed også del av et system som ganske mange har meget gode grunner til å hate. Dypt, brennende og intenst.

Og det er ikke nødvendigvis fordi vi ønsker å være kjekkaser.

Lenke til kommentar

Dere 'kjekkaser' sitter sikkert og rister på hodet over hvor idiotisk det ser ut når idrettsutøvere på høyt nivå innen f.eks. friidrett og fotball gjør en liten gest til 'han der oppe'. Og rister på hodet når 'folk flest' verdsetter kirkens høytid og seremonier ifm. nøkkelhendelser i våre liv, og barnegudstjenesten juleaften.

Om sjelesorg, så kan det hende noen vil ha utbytte av psykolog. Hvorfor skal det være presten som skal gi falsk trøst. Er falsk trøst bra?

Jeg synes det er mer idiotisk med idrettsutøvere som bryter regler, som å ta "svømmetak" på 1500 m (OL i Brasil)

Lenke til kommentar

...

Tradisjon. Jeg kommer ikke til å slutte å feire Jul eller slutte å sette pris på Påske fordi jeg ikke er dypt religiøs, akkurat som så mange andre nordmenn.

Kirken har stjålet de hedenske tradisjonene som vi hadde, og ødelagt dem.

Lenke til kommentar

Innen medisin er det kjent at Placebo fungerer. Ofte oppsiktsvekkende godt. Man blir frisk av noe som beviselig ikke har noen helbredende effekt – og ikke kan forklares rasjonelt. Men så lenge pasienten blir frisk – er det da svindel å selge ham et stoff som ikke funker? Er det greit å latterliggjøre det? Tja.

Per definisjon så er det svindel, helt klart og tydelig JA. Tror du roter litt med "ikke" i neste setning. Svaret fra meg om det blir et ja, uansett.

Man skal ikke selge produkter på falske premisser. Men, om legen skriver ut et middel, for siden å fortelle at det var fordi det ene eller det andre, så kunne jeg syntes det kanskje var ok, om det ikke ble brukt i utrengsmål. Kanskje for å få pasient til å oppfatte noe om helseangst eller andre ting. Da er selger (farmasøyt) ikke involvert annet enn å selge det som er foreskrevet, og om legen da lyver på hva det skal brukes til, så.. Ja uansett så er blir det et etisk spørsmål.

Men, om pasienten skriver under på at han/hun ønsker å være med i et forsøk for en kort periode, så tror jeg også legen gir seg en kortvarig frihet til å skrive ut sukkerpiller eller hva det måtte være. Problemet blir å overbevise pasienten om at det hjelper for noe. Leger gir av og til piller fra legekontoret (det kan være "smaksprøver").

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...