Harald Brombach (digi.no) Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 Kirken har åpnet for medlemssjekk og utmelding på nett 4 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 (endret) Flott! Det er bra at vi skiller stat og religion og at Den norske kirke nå ikke lenger er en statskirke. Samtidig så er staten fortsatt tett innblandet i religion. Og hvor mange av Den norske kirkes medlemmer er kristne? Hvor mange går til gudstjeneste hver søndag? Jeg er ikke kristen men mener å huske at jeg fortsatt er medlem siden mine foreldre døpte meg når jeg var en baby. Det jeg lurer på er om man kan melde meg ut og fortsatt bruke norske kirker til tradisjonelle sermonier som dåp, bryllup og begravelser. Eller må man melde seg ut og inn for hver gang man skal noe i kirken? Edit: kan forresten legge til at mange kristne også har meldt seg ut av Den norske kirke Edit 2: fant dette: BEKREFT UTMELDINGDen norske kirke er en folkekirke som henvender seg til hele befolkningen. Også de som ikke er medlemmer i Den norske kirke er velkomne til kirkens gudstjenester og andre arrangementer. Som medlem av Den norske kirke er du en del av et kristent trossamfunn, som også har mange sosiale aktiviteter og tilbud. Du er en del av et fellesskap som er der for deg når du måtte trenge det. Som medlem har du også noen rettigheter. For eksempel må du være medlem for å ha rett på kirkelig vigsel. Videre må du være medlem for å kunne stemme ved kirkevalg, og også for å ha jobb eller tillitsverv i kirken. Det er ingen medlemsavgift eller særskilt kirkeskatt for medlemmer i Den norske kirke. Kirken finansieres av stat og kommune uavhengig av medlemstall. Altså må jeg melde meg inn igjen om jeg ønsker å gifte meg eller havne i torva Endret 15. august 2016 av FrihetensRegn Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 Veldig bra at kirken her tar ansvar Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 Jaggu på tide. Da får jeg se om jeg er medlem og evt. melde meg ut for fjerde gang om nødvendig. Edit: Jaggu var jeg blitt medlem igjen ja. Må nok fortsette å sjekke med ujevne mellomrom inntil jeg kryper i penalet og dumpes i uvigslet jord. 4 Lenke til kommentar
G Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 (endret) Flott! Det er bra at vi skiller stat og religion og at Den norske kirke nå ikke lenger er en statskirke. Nja, den norske grunnloven hadde nå både konge og halve regjeringen festet til statsreligionen. Jeg skumleste grunnloven nå, og det kan se ut til at hele regeringen nå er fritatt å måtte være medlem av statsreligionen. Statsreligionen er likevel ikke fjernet fra grunnloven, og kongen må bekjenne sin tro til statsreligionen (intet valg). Det går vel i den retning du ønsker. Det tar likevel sin tid. En dag så fjernes kanskje også monarkiet. Endret 15. august 2016 av G 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 (endret) Jaggu på tide. Da får jeg se om jeg er medlem og evt. melde meg ut for fjerde gang om nødvendig. Edit: Jaggu var jeg blitt medlem igjen ja. Må nok fortsette å sjekke med ujevne mellomrom inntil jeg kryper i penalet og dumpes i uvigslet jord. Tryggeste måte er vel å bli medlem av noe annet noe. Da det ikke går an å være registrert medlem i to "religøse organisasjoner" samtidig. EDIT: Skjemaer: https://www.regjeringen.no/no/dep/kud/tilskudd/tilskudd-til-tros--og-livssynssamfunn-20/id455417/ Statistikk: https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/statistikker/trosamf/ Endret 15. august 2016 av G Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 Men bør man egentlig melde seg ut? Som medlem i statskirken har man stemmerett ved kirkevalget, noe som ved forrige valg ga seg utslag i et langt mer progressivt resultat enn vi trolig ville fått om bare de faktiske kirkegjengerne hadde stemt. Er ikke den påvirkningskraften kanskje verdt mer enn ateist-kred? Selv er jeg ikke døpt, så for meg blir det litt mye styr, men jeg hadde vurdert å bli værende. 5 Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 Det er sant at man verker mister eller får noen spesielle rettigheter, men jeg synes det er en samvittighetssak. Derfor meldte jeg meg ut. Jeg har ikke noe ønske om å delta i valg av kandidater i en korrupt instutisjon uansett. Lenke til kommentar
KTF5A5F6 Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 Sjekka at jeg ikke er medlem (har meldt meg inn i en annen kirke), men de har en feil i den nye tjenesten sin, for jeg stod oppført med feil fødselsår. Lurer på hvordan de fikk det fra, når jeg ikke (skal) finnes i registeret? Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 Men bør man egentlig melde seg ut? Som medlem i statskirken har man stemmerett ved kirkevalget, noe som ved forrige valg ga seg utslag i et langt mer progressivt resultat enn vi trolig ville fått om bare de faktiske kirkegjengerne hadde stemt. Er ikke den påvirkningskraften kanskje verdt mer enn ateist-kred? Selv er jeg ikke døpt, så for meg blir det litt mye styr, men jeg hadde vurdert å bli værende. Dette er faktisk en av de grunnene som veier mest på min vurdering om utmeldelse. Kirken skal ikke blande seg opp i politiske saker og det blir feil at den skal påvirkes av ukristne meninger og begynner å blande seg inn i irrelevante saker som oljebåring i Lofoten etc. 2 Lenke til kommentar
MrL Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 Det er alt for mange anti-religiøse vimsekopper som ikke tar seg bryet med å melde seg ut kirken. Man er da ikke medlem av arbeiderpartiet og stemmer FRP ved stortingsvalget heller. Ta et jævla standpunkt, det er bare latterlig å komme med "gud finnes ikke" når du forsatt er medlem av kirken. 4 Lenke til kommentar
G Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 (endret) Det eneste du som medlem av kirken får påvirket ved å avgi stemme, det er å få inn folk som har mindre av en eller annen faktor som du verdsetter minst. Du får en liste av überkristne til kristne å velge i fra. Man kan jo lage seg mange egne kriterier som betyr noe. F.eks. alt i fra å få vekk gnur-gamle kandidater til de som er forelsket i å indoktrinere småbarn. Ved det første åpne kirkevalget så hadde de lagt ved noe informasjon, ved det neste kirkevalget så hadde de fjernet kandidatinformasjonen på det materiellet som man mottok i posten. Men, når boka som kristne leser i likevel har reservert seg at budskapet aldri skal endres på, og de kristne tenker at det må rime at guden har plantet den setningen der, og ikke et rotehue av et korrupt menneske som ikke klarte å dy seg, så: http://biblehub.com/revelation/22-19.htm Endret 15. august 2016 av G 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 Men bør man egentlig melde seg ut? Som medlem i statskirken har man stemmerett ved kirkevalget, noe som ved forrige valg ga seg utslag i et langt mer progressivt resultat enn vi trolig ville fått om bare de faktiske kirkegjengerne hadde stemt. Er ikke den påvirkningskraften kanskje verdt mer enn ateist-kred? Selv er jeg ikke døpt, så for meg blir det litt mye styr, men jeg hadde vurdert å bli værende. Jeg synes kirken skal få lov å fremstå som den ubrukelige anakronismen som den er. La mørkemennene få drite seg ut i fullt dagslys og bli til en liten sekt. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 (endret) Ja, og en artig måte å gjøre det på kunne vært å kuppe kirkevalget helt til det kokte over for mørkemennene. Da kommer de ut i dagslys og kan settes på plass. Hvis alle fornuftige melder seg ut nå, vil kirken i sin helhet bli en bibel-losje for de største tullingene. Men sånt har vi allerede frikirker til. Endret 15. august 2016 av Isbilen Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 Jaggu på tide. Da får jeg se om jeg er medlem og evt. melde meg ut for fjerde gang om nødvendig. Edit: Jaggu var jeg blitt medlem igjen ja. Må nok fortsette å sjekke med ujevne mellomrom inntil jeg kryper i penalet og dumpes i uvigslet jord. Tryggeste måte er vel å bli medlem av noe annet noe. Da det ikke går an å være registrert medlem i to "religøse organisasjoner" samtidig. EDIT: Skjemaer: https://www.regjeringen.no/no/dep/kud/tilskudd/tilskudd-til-tros--og-livssynssamfunn-20/id455417/ Statistikk: https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/statistikker/trosamf/ Mulig det er "tryggest", men det er like fullt uaktuelt og uakseptabelt. Jeg er fullstendig uinteressert i å være medlem av noen som helst formell organisasjon og i særdeleshet en som promoterer et eller annet livssyn over andre. Det som hadde vært greit var om kjerka lot være å melde inn igjen folk som har meldt seg ut med det formål å juge på seg tusenvis av medlemmer de faktisk ikke har. Selvsagt med det for øye å øke diameteren på sugerøret de har inn i statskassa. Organisasjonens kjerne er åpenbart moralsk og etisk pill råtten. 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 (endret) Det er alt for mange anti-religiøse vimsekopper som ikke tar seg bryet med å melde seg ut kirken. Man er da ikke medlem av arbeiderpartiet og stemmer FRP ved stortingsvalget heller. Ta et jævla standpunkt, det er bare latterlig å komme med "gud finnes ikke" når du forsatt er medlem av kirken. Kirken burde helst sparket ut alle medlemmene og be de som er interessert nok melde seg inn igjen. Da ser man virkelig hvem som bryr seg og de som bare er "blindpassasjerer". Et pliktig oppmøte på minst tolv (en for hver måned og disippel) gudstjenester for godkjent medlemskap kan også være en ide. Men da risikerer de kraftig nedgang i antall medlemmer og risikerer mindre statsstøtte og andre inntekter. Endret 15. august 2016 av FrihetensRegn Lenke til kommentar
G Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 (endret) Mulig det er "tryggest", men det er like fullt uaktuelt og uakseptabelt. Jeg er fullstendig uinteressert i å være medlem av noen som helst formell organisasjon og i særdeleshet en som promoterer et eller annet livssyn over andre. Det som hadde vært greit var om kjerka lot være å melde inn igjen folk som har meldt seg ut med det formål å juge på seg tusenvis av medlemmer de faktisk ikke har. Selvsagt med det for øye å øke diameteren på sugerøret de har inn i statskassa. Organisasjonens kjerne er åpenbart moralsk og etisk pill råtten. Det er vel en guide her på forumet et sted, som forklarer hvordan du setter i stand din egen "mambo-jambo"-livssynsorg. Om det medfører regnskapsplikt aner jeg ikke. Men, da får du de nesten kr 500 selv, slik at ingen andre org. får kloa i dem. Det andre alternativet er nevnt. Altså at du velger en org. med det minste onde. Her er et nytt alternativ, bare så synd at vi som ikke sitter på Stortinget kan stille noen for riksrett. For kulturministerne opp igjennom tidene burde jo ha vært stillet til veggs for at kirken får lov å holde på slik som du beskrev. Altså å plage folk med å melde de inn igjen. https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_Norges_kulturministre Alternativet kunne jo ha vært å konvert vekk fra en evt. barnedåpsreligion som du kanskje besitter, og over på noe annet vrøvl. F.eks. Kirken for det flygende spaghettimonsteret: https://en.wikipedia.org/wiki/Flying_Spaghetti_Monster De driver jo gjøn med den kristne kirkeinstitusjonen, og har egentlig ingen religiøse preg over seg, annet enn i ordlyden. Da kan du jo få et slikt bilde i førerkortet https://www.google.no/search?q=colander+drivers+license&espv=2&biw=1080&bih=1780&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjy5raegcTOAhVCVSwKHefUCT8QsAQIGg Religionstekstene til kirken for det flygende spaghettimonsteret er i store trekk en "Rip off" av den kristne religion. For å gjøre narr av den selvfølgelig. EDIT: Kjendis er blitt pastafarian og har en spaghettisil på førerkortet : Endret 15. august 2016 av G Lenke til kommentar
_Nils_ Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 Men bør man egentlig melde seg ut? Som medlem i statskirken har man stemmerett ved kirkevalget, noe som ved forrige valg ga seg utslag i et langt mer progressivt resultat enn vi trolig ville fått om bare de faktiske kirkegjengerne hadde stemt. Er ikke den påvirkningskraften kanskje verdt mer enn ateist-kred? Selv er jeg ikke døpt, så for meg blir det litt mye styr, men jeg hadde vurdert å bli værende. Ønsker man større skille mellom krike og stat, samt at religion skal få mindre betydning I samfunnet, bør man, om man kan stemme, stemme konservativt og ikke progressivt. Det fører bare til lengre selvpining... 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 Religion kommer ikke til å forsvinne. Det beste vi kan håpe på er en kirke som henger med i tiden. Lenke til kommentar
Bob2 Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 Ja, det virket. Det var lett å melde seg ut. Nettstedet er kirken.no og man klikker på Medlemskap. Man må logge inn for å sjekke at man er medlem. Jeg brukte bank-ID, akkurat som i nettbanken, og det gikk helt problemfritt. Når man har logget inn og ser at man er medlem, er det bare å trykke på en knapp så er man ikke medlem lenger. Anbefales! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå