Gå til innhold

Oppdadering av BIOS og CPU-støtte

Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det der er vel nesten som diskusjonen om hva som kom først av hønen og egget. Jeg har ikke fasit men mener å ha hørt fra gammelt av en må ha en eller annen CPU for å oppgradere. Kan det være et alternativ å skaffe billigste mulig kompatible eller låne en fra noen du kjenner?

Lenke til kommentar

Har selv opplevd dette problemet og systemet var "død". Måtte låne bios brikke fra et oppdatert kort for å boote og oppdatere min egen. Må nok si at det var ikke på et socket 2011 kort.

Det er mulig at det går siden "ikke støttet" betyr noen ganger i praksis at CPU ble ikke testet av HK produsenten på akkurat den bios versjonen. Dermed kan ikke de bekrefte at den er støttet. Sannsynlighet for det er da 0,01%.

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd det samme som deg sergeitss på et hovedkort med en Athlon XP prosessor, men et annet med en Core 2 Duo E4300 starter og kjører med ustøttet CPU. Den eneste forskjellen på det er siden CPU er ukjent så velger det automatisk laveste mulige klokkefrekvens på både CPU og ram.

Skulle gjerne vist hvordan dette Asus-kortet oppfører seg før jeg eventuelt kjøper en Xeon-prosessor for å teste med. Jeg kjenner dessverre ingen som har en kompatibel prosessor å låne bort.

Lenke til kommentar

Nå som jeg tenker over det, jeg har sett Xeon's fungere med ustøttet bios, MEN da måtte ram profiler konfigureres. Uansett, fungerende cpu måtte til.

Se om du finner bios chip til hovedkortet på e-bay for 50 lap. Som regel fra china, du kan også kontakte de folka og "bekrefte" bios versjonen og støtte for din HK før de sender. Det koster da ingenting.

edit: Sratch that, tror brikken er loddet fast dessverre.

Endret av sergeitss
Lenke til kommentar

Jeg har et Asus P9X79 LE med bios 0302, men ingen CPU. Hvis jeg skaffer meg en CPU i serien Xeon E5-2xxx-V2, som ikke støttes i bios versjon 0302, men i versjon 4502, vil jeg da kunne oppdatere BIOSen eller vil maskina nekte å starte opp fullstendig?

Mener det skal gå å oppdatere bios med usb flashback :) tror ditt hk har det. Dermed skal det gå. Bios oppdateres med usb før initialering av cpu kommer eller.no

Enkle er ofte det beste :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...