Gå til innhold

Nissan: Vår nye bensinmotor kan gjøre dieselmotorer avleggs


Anbefalte innlegg

 

 

Dreiemoment er naturligvis noe av det viktigste med dieselmotoren. Det skyvet man får av 500NM fra en 2L motor opp en bratt bakke er det få bensinmotorer som kan måle seg med.

Som lynxman sa, takket være oppfinnelsen "gir" så er det effekten som gir ytelsen til en bil, ikke dreiemomentet.

 

AtW

Så er også hestekrefter og dreiemoment to helt forskjellige ting ;-)

Ikke akkurat. Hestekrefter er dreiemoment (og rpm), men dreiemoment er ikke hestekrefter (effekt). Det er effekt som gjør jobben. To motorer med samme effekt men vidt forskjellig dreiemomentkurver vil gi nøyaktig samme dreiemoment og rpm på hjulene med forskjellig utveksling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Nettopp!

Har selv prøvd å trekke same vogn med en 1,6 bensinmotor og en 2,0 diesel. Bensinmotoren hadde flest hester; men funket dårlig i motbakker. Hørtes ikke bra ut i 70 km/t i 2.gir i motbakke og den brukte nok 2-3 l på mila da.

For ikke å snakke om å rygge i motbakke med henger. Ingen gir betyr stort cluchforbruk når hastigheten må være lav og turtallet høyt for å få noen krefter.

 

Nå var påstanden opprinnelig at man fikk mer skyv. Andre ting som drivstoffforbruk og hvordan det høres ut er andre argument. Ingen har påstått bensin er bedre til alt enn diesel, den eneste påstanden er at ytelsen er bestemt av antallet hestekrefter.

 

AtW

Skulle eg velge meg en motor ville det bli en gammel 2 liters diesel uten turbo og manuell stoppspake og automat gearkasse. Fin å lurekjøyre i lave hastigheter med henger og forholdsvis lettstartet.

Noe turtall og lav hastighet oppover, men desto hurtigere undabakka uten å måtte bruke bremser.

 

Bensin og campingvogn er helt ok. Hjelpte en kamerat en gang, med fryseskap og sykkel på takgrind, 400 kg i bagasjeromm og full campingvogn. Med 1,9 liters bensin, med 2 gear i motabakker vart det aldrig kø, og med 3'de på flaten var det bare kos med 6000 omdr hele turen.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Nå tenker jeg maks dreiemoment ut fra motoren. En bensinbil som når maks 250NM ved 4500 omdr. vil uansett ikke nå 500NM som en tilsvarende dieselmotor når ved 2500 omdr. uansett gir. På hjulene kan en bensinbil oppnå mer drakraft på hjulene om den kjører på høyt turtall i første gir enn en dieselmotor som kjører i et annet gir men det er lite praktisk å kjøre slik. Når man drar en campingvogn opp en bratt bakke så ønsker man å gjøre det effektivt og økonomisk. Der er dieselmotorens dreiemoment avgjørende.

Det er dreimommentet ved hjulene som bestemmer ytelsen ved en gitt hastighet, motorens dreiemoment er ikke relevant fordi det kan gires om. At du synes det er "lite praktisk" å kjøre i rett gir får stå for din egen regning.

 

AtW

Du kan umulig ha kjørt mye bil. Du kan gire alt du vil men en dieselbil vil alltid ha mer dreiemoment enn en bensinbil, om ikke du har en mye større motor. Det er derfor lastebiler ikke bruker bensinmotor men dieselmotor.
Nej. En bensinmotor har högre vrid och effekt än motsvarande diesel. Prova en 2-liters diesel utan turbo och en 2 liters bensin utan turbo så får du se.

Det är turbon som ger det högre vridet i dieselmotorn.

Det er derfor bensinmotorer foretrekkes fremfor turboløse dieselmotorer i tog.... nei vent... Turboen hives på for å oppnå mer effekt, og enda høyere dreimoment.

Sammenliknes turboladde motorer fra begge sider vinner diesel overlegent når det kommer til dreimoment.

 

Dieselmotoren har høyest dreimoment ut på veivakslingen, det er derfor lettere å gire dieselmotoren høyt slik at dreimomentet også blir med ned på hjula, dessuten kan toppgira spenne over et mye større hastighetsregister.

Startmomentet er også noe av det viktigste når det kommer til å trekke hengere/campingvogner bak seg. Her vinner diesel overlegent.

 

Bensinmotorer er sjanseløse på å drive lokomotiver pga lavt dreimoment, på jernbanen tenkes det ikke så mye på drivstofføkonomi ellers hadde man kanskje heller ikke valgt 2-taks dieselmotorer heller.

 

 

Nej. Enda orsaken till att en dieselmotor eventuellt har högre vridmoment är turbon.. eller att volymen är större. Tar du en bensinmotor och dieselmotor av samma storlek utan turbo så kommer bensinmotorn att ha högre vridmoment. Det ser du lätt om du tittar på bensin o dieselmotorerna från 80-talet där många fortfarande var utan turbo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stefse: Helt enig med deg - her er der en glipp i logikken. Poenget med hybrid drift er jo nettopp at forbrenningsmotoren, når den går, opererer ved optimale og konstante driftsbetingelser. Å henge på variabel kompresjon, som er utviklet for å håndtere variable driftsbetingelser, blir jo da bare en unødvendig kost og komplikasjon.

Lenke til kommentar

Stefse: Helt enig med deg - her er der en glipp i logikken. Poenget med hybrid drift er jo nettopp at forbrenningsmotoren, når den går, opererer ved optimale og konstante driftsbetingelser. Å henge på variabel kompresjon, som er utviklet for å håndtere variable driftsbetingelser, blir jo da bare en unødvendig kost og komplikasjon.

 

På vinterstid og natten gir hybriden høgtemperatur spillvarme, således er man muligens godt over 80% effektivitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...