Gavekort Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 (endret) Først og fremst så tror jeg ikke du forstår poenget mitt, ikke helt forstår hva som ligger i ordet "teori", og hvorfor det både kan være en ok ting og en håpløs ting. For det andre så begynner du med vanlig spekulasjonsvås igjen med 9/11. Istedet for å krangle på detaljer jeg allerede har gjort rede for, la meg heller la Bertrand Russell tale litt fornuft til deg: Endret 17. august 2016 av Gavekort 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Mvh, Organisasjonen for overvåkning av rabiske flaggbærere og uvitende slaver Organisasjonen for rabbiesbærere sa du? Lenke til kommentar
G Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 la Bertrand Russell tale litt fornuft til deg: Artig type det der. Takk for at du opplyser meg om historiske figurer: For most of his adult life, Russell maintained that religion is little more than superstition and, despite any positive effects that religion might have, it is largely harmful to people. He believed that religion and the religious outlook serve to impede knowledge and foster fear and dependency, and are responsible for much of our world's wars, oppression, and misery. 1 Lenke til kommentar
Gunman1986 Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 HOW TO MAKE SENSE OF CONSPIRACY THEORIES http://www.collativelearning.com/conspiracy%20theories%20-%20chapter%201.html Anbefaler denne artikkelen på det sterkeste, hvis en først har en formening om konspirasjons teorier hvorfor ikke utdanne seg mer om tema en synes er interessant. The term “conspiracy theorist” is a judgement that can be assumed in relation to any group or individual. There are broad social patterns that lead to some people being described as conspiracy theorists more often than others, but realistically speaking we are all conspiracy theorists. All of us, from time to time, will believe that two or more people in a particular context have conspired to achieve a mutual aim – be it cheating in a card game or engineering an international war. It isn’t by definition a lapse in logic to believe that a conspiracy has or is going to occur in a given situation. Conspiracies do happen and it is a natural facet of healthy thinking and self-preservation to seek out awareness of conspiracies that may affect our lives. Despite these simple truths, the term “conspiracy theorist” is often used in debate as a claim by one party against the character of another – a cheap and unimaginative way to avoid rational discussion. - Rob Ager Tusen takk. Jeg fatter ikke at jeg har blitt nesten 70 uten å ha hørt om Rob Ager. Kan hende det tar lang tid før jeg får tid til diskusjon.no igjen Da misunner jeg deg mye Savner å binge lese/watche Rob Ager Han har også den artikkelen i video format på youtube, han har gått over fra Ebay til et nytt digitalt kjøp system av de mer lange videoene han har produsert. Har selv brukt det nye systemet mye og det er billig og kan bekrefte at det er sikkert Lenke til kommentar
clink Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 (endret) Konspirasjonsteoretiker-begrepet sies å være oppstått etter Kennedy-mordet for å diskreditere skeptikere. Ikke godt å si om det stemmer, og det er ingen enkel oppgave å si med sikkerhet hvorfor/hvordan begrepet oppstod. Her er en fin forklaring fra en som først ikke ville se på konspirasjonsteorier, men på et tidspunkt ville finne ut av noen av disse. Så han ender opp med å bli veldig interessert i alt det overveldende stoffet. Han anser seg som helt forandret etter dette.Min påstand er at de som raskt trekker til bruk av konspi-begrepet, enten er folk som ikke klarer å sette seg inn i hvordan verden fungerer og derfor ikke klarer å se alle indikatorer eller bevis som finnes, eller rett og slett bevisst forsøker å desinformere ved å hele tiden forsøke å flytte fokus på andre ting. Det er utvilsomt mange slike, også på norske forum.En "Konspirationsteoretikers" Bekendelser... Endret 19. august 2016 av clink 1 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 clink. Den enkleste måten å argumentere mot stort sett alt som ikke følger den samme linjen er å kalle det en konspirasjonsteori. Lenke til kommentar
2VY168OF Skrevet 20. august 2016 Del Skrevet 20. august 2016 Det er som regel sånn at de som tror på en konspirasjonsteori ikke bare tror på en konspirasjonsteori, men hele pakka. USA stod bak 9/11, det har aldri vært noen månelanding, illuminati eller frimurere styrer verden, chemtrails, UFOer, planet x også videre. Virker for meg da ut som det er en viss type mennesker som bare søker spenning i disse tingene, eller at man er en smule paranoid. "ikke bare tror på en konspirasjonsteori, men hele pakka." lol? Hva er det du driver med nå? Lenke til kommentar
mr.wolf Skrevet 20. august 2016 Forfatter Del Skrevet 20. august 2016 Det er som regel sånn at de som tror på en konspirasjonsteori ikke bare tror på en konspirasjonsteori, men hele pakka. USA stod bak 9/11, det har aldri vært noen månelanding, illuminati eller frimurere styrer verden, chemtrails, UFOer, planet x også videre. Virker for meg da ut som det er en viss type mennesker som bare søker spenning i disse tingene, eller at man er en smule paranoid. "ikke bare tror på en konspirasjonsteori, men hele pakka." lol? Hva er det du driver med nå? Å nei, manglet én. Tallord Lenke til kommentar
clink Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 (endret) Begrepet konspirasjonsteori (eller -teoretiker) brukes i stor grad for å diskreditere teoretikeren, som gjerne kan kalles sannhetssøker.Et motspørsmål er like aktuelt innenfor denne trådens tema er - hvorfor tror folk på nyhetssaker? Mitt svar på trådens innledende spørsmål er: Etter hvert som man har studert "-teorier", så kommer man over såpass mye og overveldende stoff at man rett og slett ikke blir i tvil og dermed "vet" at teorien faktisk har hold å seg. Dette er det mye stoff om på nettet og man kan lese seg grønn og blå om konspirasjonsteorier som viste seg å være sanne. Det har skjedd i århundrer uten at det rettferdiggjør slike. Angående motspørsmålet - hvorfor tror folk på nyhetssaker? ....mange ville oppdage at aviser og nettsteder pøser artikler og påstander videre til folket, men nekter å stille kritiske spørsmål om mange viktige saker. Jeg kjenner personlig til Sandy Hook, 9-11, Boston, Gay-baren (Orlando skytingen) med flere.Med personlig mener jeg at jeg har brukt mye tid på disse sakene og er ikke i tvil. Det er ikke til å komme unna at det har voldsomt mye inside-elementer i seg. De to første av disse er de jeg har brukt mest tid på og er ikke bare nesten sikker - jeg er helt sikker på at disse er både falsk flagg og psy-ops, altså saker med falsk agenda og lassevis med svindel og lurerier. Skal ikke dra den leksa i denne tråden, for da blir vi aldri ferdige.Og jeg baserer meg ikke på forenklede gjettinger, men stoler på mange fagfolk som opp i gjennom tida har uttalt seg øye om disse sakene. Oppdager man overveldende mye og god info om et tema så blir det umulig å prøve å stole på de offisielle "sannhetene" (som faktisk er latterlig gjennomskubare etter litt snusing). Endret 23. august 2016 av clink Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 (endret) de offisielle "sannhetene" (som faktisk er latterlig gjennomskubare etter litt snusing). Jeg vil si det er slik at de offisielle "sannhetene" ofte latterliggjør folk flest. Noen av de er direkte stygge mot folk flest og mobber deres naivitet. Endret 23. august 2016 av zeebra Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 (endret) konspirasjonsteorier er det mange av men her siktes det sikkert til "store trekk" / mønster som folk ser rundt omkring i verden. det de ser, er Gud og djevelen. Det som fortoner seg som en global konspirasjon er en av måtene du kan se det på. Filmen "the matrix" handlet jo om en måte å se verden på som selv om det er en forfalskning/forvridning av innholdet i bibelen, ga en ganske grei illustrasjon på hvordan kristne/kommende kristne kan se verden de lever i. For oss som ser dette startet det gjerne med "konspirasjonsteorier" og en sterk følelse av at noe ikke stemmer helt og at vi føler oss utilpass med verden vi lever i. Dette har jeg følt siden jeg var knøtteliten. Jeg har også følt at det har vært en god "kraft" og en ond "kraft" som på et ellerannet vis har hjulpet eller ødelagt for meg, men jeg klarte ikke å sette fingeren på hvem/hva dette var. Nå leser jeg bibelen hver dag, og det er som å lese en forhåndsskreven dagbok, jeg hører også Guds stemme. Det var en stund siden jeg fikk følelsen av at jeg levde igjennom et slags "script", og nå har jeg det foran meg. Endret 25. august 2016 av marius77 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 Alle konspirasjon teoretikere jeg har truffet erfarte forræderi som barn av noen de trodde de kunne stole på, enten foreldrer eller lærere eller slektninger, politi osv.. Dette gjorde dem veldig mistenksom av alle myndigheter. Litt som forskjellen mellom folk som stoler på politiet mens andrr mistenker politiet for vold og korrupsjon fordi de hadde dårlig erfaringer tidligere Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 (endret) Alle konspirasjon teoretikere jeg har truffet erfarte forræderi som barn av noen de trodde de kunne stole på, enten foreldrer eller lærere eller slektninger, politi osv.. Dette gjorde dem veldig mistenksom av alle myndigheter. Litt som forskjellen mellom folk som stoler på politiet mens andrr mistenker politiet for vold og korrupsjon fordi de hadde dårlig erfaringer tidligere Og denne troen på konspirasjon er uavhengig av posisjon i samfunnet (som voksen) ? Jeg har hørt at i Midt-Østen elsker man konspirasjonsteorier. Der er det vel mange som ikke har mye de skulle ha sagt i samfunnet :-) Og sier man noe politisk/samfunns-orientert så er det gjerne konflikt-orientert - dvs ganske så håpløst :-) Endret 26. august 2016 av lada1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 Alle konspirasjon teoretikere jeg har truffet erfarte forræderi som barn av noen de trodde de kunne stole på, enten foreldrer eller lærere eller slektninger, politi osv.. Dette gjorde dem veldig mistenksom av alle myndigheter. Litt som forskjellen mellom folk som stoler på politiet mens andrr mistenker politiet for vold og korrupsjon fordi de hadde dårlig erfaringer tidligere Og denne troen på konspirasjon er uavhengig av posisjon i samfunnet (som voksen) ? Jeg har hørt at i Midt-Østen elsker man konspirasjonsteorier. Der er det vel mange som ikke har mye de skulle ha sagt i samfunnet :-) Og sier man noe politisk/samfunns-orientert så er det gjerne konflikt-orientert - dvs ganske så håpløst :-) Tror ikke det gjelder bare de svakeste i samfunn. Flere presidenter og nå Herr Trump trodde/tror på konspirasjon teorier. Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 31. august 2016 Del Skrevet 31. august 2016 (endret) Alle konspirasjon teoretikere jeg har truffet erfarte forræderi som barn av noen de trodde de kunne stole på, enten foreldrer eller lærere eller slektninger, politi osv.. Dette gjorde dem veldig mistenksom av alle myndigheter. Litt som forskjellen mellom folk som stoler på politiet mens andrr mistenker politiet for vold og korrupsjon fordi de hadde dårlig erfaringer tidligere Og denne troen på konspirasjon er uavhengig av posisjon i samfunnet (som voksen) ? Jeg har hørt at i Midt-Østen elsker man konspirasjonsteorier. Der er det vel mange som ikke har mye de skulle ha sagt i samfunnet :-) Og sier man noe politisk/samfunns-orientert så er det gjerne konflikt-orientert - dvs ganske så håpløst :-) Tror ikke det gjelder bare de svakeste i samfunn. Flere presidenter og nå Herr Trump trodde/tror på konspirasjon teorier. Men ligger det ikke litt "avmakt" i konspirasjons-teorier? Det siste kortet i ermet, lissom? Jeg tviler på at barndoms-opplevelser har mye å si for evenen/tendensen til å fremme konspirasjons-teorier. Folk kan vel tenke, og å skylde på "barndoms-opplevelser" virker litt for "psykologisk" og vilkårlig for min forståelse av mennesket. En rasjonell person kan "selge" konspirasjons-teorier som tilhørerne forsåvidt ikke trenger å tro på. Men det virker! Dette virker lett irrasjonelt - men f.eks. mye av den "politiske korrektheten" en finner er vel like irrasjonell. Historien om keiserens nye klær er høyst aktuell. Vedtar man å tro på julenissen og straffer den som motsier denne troen - så blir julenissen lett en "sannhet" som lever sitt eget liv :-) Jmf f.eks. innvandrerdebatten i Sverige :-) Og svært få trodde vel på nazismen - egenlig - men den spilte en rolle i sin tid. Og jeg har møtt eldre som i sin tid var "ivrige kommunister" i Sovjet - men de trodde egentlig ikke på det :-) Og slutta de å "tro" på kommunismen - så ventet et stort utenforskap ! Endret 31. august 2016 av lada1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 31. august 2016 Del Skrevet 31. august 2016 (endret) Alle konspirasjon teoretikere jeg har truffet erfarte forræderi som barn av noen de trodde de kunne stole på, enten foreldrer eller lærere eller slektninger, politi osv.. Dette gjorde dem veldig mistenksom av alle myndigheter. Litt som forskjellen mellom folk som stoler på politiet mens andrr mistenker politiet for vold og korrupsjon fordi de hadde dårlig erfaringer tidligere Og denne troen på konspirasjon er uavhengig av posisjon i samfunnet (som voksen) ? Jeg har hørt at i Midt-Østen elsker man konspirasjonsteorier. Der er det vel mange som ikke har mye de skulle ha sagt i samfunnet :-) Og sier man noe politisk/samfunns-orientert så er det gjerne konflikt-orientert - dvs ganske så håpløst :-) Tror ikke det gjelder bare de svakeste i samfunn. Flere presidenter og nå Herr Trump trodde/tror på konspirasjon teorier. Jeg tror også på konspirasjonsteorier, og jeg anser meg selv som en rasjonell, skeptisk og mentalt frisk person som i hovedsak støtter den konvensjonelle handlingshistorien (aka. Sheeple). Jeg vet at myndighetene ikke alltid er til å stole på, og at de forteller deg den historien som skaper minst opprør. 9/11 konspirasjonsteoriene tror jeg ikke på fordi de ikke gir mening, og jorden er rund fordi en flat jord ikke gir mening. Dette er ikke fordi myndighetene forteller meg at 9/11 var utført av Al Qaeda eller NASA alltid forteller sannheten. Det er mange glupe mennesker som tror på sprøe teorier, men årsaken til at f.eks Trump kan manipulere en så stor del av befolkningen er fordi en veldig stor del av befolkningen rett og slett ikke er særlig smarte, og de har ikke fått nok brød og sirkus til å stille seg lojale til den etablerte eliten. Tro meg... Trump og Sanders er bare begynnelsen. La oss håpe at det blir mer Sanders, og mindre Trump. Endret 31. august 2016 av Gavekort Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 31. august 2016 Del Skrevet 31. august 2016 Alle konspirasjon teoretikere jeg har truffet erfarte forræderi som barn av noen de trodde de kunne stole på, enten foreldrer eller lærere eller slektninger, politi osv.. Dette gjorde dem veldig mistenksom av alle myndigheter. Litt som forskjellen mellom folk som stoler på politiet mens andrr mistenker politiet for vold og korrupsjon fordi de hadde dårlig erfaringer tidligere Og denne troen på konspirasjon er uavhengig av posisjon i samfunnet (som voksen) ? Jeg har hørt at i Midt-Østen elsker man konspirasjonsteorier. Der er det vel mange som ikke har mye de skulle ha sagt i samfunnet :-) Og sier man noe politisk/samfunns-orientert så er det gjerne konflikt-orientert - dvs ganske så håpløst :-) Tror ikke det gjelder bare de svakeste i samfunn. Flere presidenter og nå Herr Trump trodde/tror på konspirasjon teorier. Jeg tror også på konspirasjonsteorier, og jeg anser meg selv som en rasjonell, skeptisk og mentalt frisk person som i hovedsak støtter den konvensjonelle handlingshistorien (aka. Sheeple). Jeg vet at myndighetene ikke alltid er til å stole på, og at de forteller deg den historien som skaper minst opprør. 9/11 konspirasjonsteoriene tror jeg ikke på fordi de ikke gir mening, og jorden er rund fordi en flat jord ikke gir mening. Dette er ikke fordi myndighetene forteller meg at 9/11 var utført av Al Qaeda eller NASA alltid forteller sannheten. Det er mange glupe mennesker som tror på sprøe teorier, men årsaken til at f.eks Trump kan manipulere en så stor del av befolkningen er fordi en veldig stor del av befolkningen rett og slett ikke er særlig smarte, og de har ikke fått nok brød og sirkus til å stille seg lojale til den etablerte eliten. Tro meg... Trump og Sanders er bare begynnelsen. La oss håpe at det blir mer Sanders, og mindre Trump. Dumme amerikanere igjen...du glemte religion også Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 31. august 2016 Del Skrevet 31. august 2016 (endret) Er mange dumme nordmenn også, religiøse eller ei. Finn hvilken som helst avis på Facebook og åpne kommentarene på de litt mer seriøse postene. Det er fort gjort å le litt av "toppkommentatorer", fargerike personligheter som kanskje ikke burde ha et podium de kan tale på. Men faktumet er at disse kommentarfeltene representerer en stor del av befolkningen. Årsaken til at de er usynlige i hverdagen er fordi de ikke alltid får muligheten til å uttale seg om ting de ikke har greie på. Dette er forøvrig årsaken til at jeg er imot direkte demokrati og for sosial sikkerhet også, fordi mange vet ikke hva som er best for dem selv og samfunnet. Uansett så var selve poenget mitt at du aldri må undervurdere massenes tyranni, og massenes idioti. Dette gjelder både for å forklare hvordan mennesker kan tro på noe som ikke gir mening, slik som en flat jord, eller for å forklare hvordan massene kan bli lurt av korrupte myndigheter til å tro på en falsk forklaring, slik som Watergate-skandalen. Endret 31. august 2016 av Gavekort Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 31. august 2016 Del Skrevet 31. august 2016 (endret) Den største konspirasjonsteorien av dem alle er så utbredt at folk flest tror på den. Det er at menn, gjennom århundrer, ja tusener, i stilltiende fellesskap skal ha utestengt kvinnen fra det gode selskap. Illuminate er bare en liten parentes i forhold til patriarkatet. Tror ikke du også på feminismen, uten å ha reflektert over at den er en gedigen konspirasjonsteori? Neste gang noen spør om du er feminist, kan du svare: Jeg tror ikke på konspirasjonsteorier ... Endret 31. august 2016 av Horten Market Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 2. september 2016 Del Skrevet 2. september 2016 Neste gang noen spør om du er feminist, kan du svare: Jeg tror ikke på konspirasjonsteorier ...Det er aldri noen som har spurt meg om jeg er feminist. Og hvis de gjorde det ville jeg ikke presentert ett så krakilsk svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå