mr.wolf Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 (endret) Det er som regel sånn at de som tror på en konspirasjonsteori ikke bare tror på en konspirasjonsteori, men hele pakka. USA stod bak 9/11, det har aldri vært noen månelanding, illuminati eller frimurere styrer verden, chemtrails, UFOer, planet x også videre. Virker for meg da ut som det er en viss type mennesker som bare søker spenning i disse tingene, eller at man er en smule paranoid. Endret 15. august 2016 av mr.wolf Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 Tja.. brainstorming: - Fordi de setter alt i system. - De får en følelse av å forstå hvordan alt henger sammen. - Det er "inside information" og dermed spennende og "eksklusivt". - Det danner et "vi mot systemet"-kamp som er veldig svart/hvitt. - Mange vil gjerne tro at all makt er korrupt uansett, og konspirasjonsteorier bekrefter dette. osv 7 Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 Det at noe er en konspirasjonsteori gjør den ikke automatisk usann.Så det vi snakker om her er vel snarere hvorfor folk tror på ting som åpenbart ikke er sant? Eller ikke tror på ting som åpenbart er sanne? 6 Lenke til kommentar
mr.wolf Skrevet 15. august 2016 Forfatter Del Skrevet 15. august 2016 Finnes garantert konspirasjonsteorier som er sanne. Men som sagt så har jeg lagt merke til at de som tror på sånne teorier tror på veldig mange av dem. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 (endret) Fordi konspirasjonsteoretikere ofte skriker i et ekkokammer av konspirasjonsteoretikere. Mennesker er grusomt irrasjonelle, liker å se mønster i ting og har av instinkter en skepsis til status quo. Mangel på kunnskap og mangel på sunn fornuft kan ofte henge deg på konspirasjonsteori-kjedet, and of you go into the rabbit-hole. Det er ikke tilfeldig at de som hater jøder også ofte er de som tror jorda er flat. Alternativ to er schizofreni, men det er egentlig et tema i seg selv. Endret 15. august 2016 av Gavekort 5 Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 Gir livet deres en mening, at de "fighter" mot noe / for noe. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 Jeg synes dette bildet er ganske fint. Å tro på konspirasjonsteorier gir mestring og trøst. De fleste har en forventning av at det går an å forstå seg på verden, og denne forventningen er ofte sterkere jo mindre man har mellom ørene. De det gjelder har også lettere for å innbille seg at de har skjønt nok. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 Jeg "tror på" noen konspirasjonsteorier i den forstand at de tar opp spørsmål som enten ikke er skikkelig besvart eller gjør at ting bør sees nærmere på. Folk som TROR PÅ konspirasjonsteorier er en annen sak. De har låst hodet sitt fast og selv om det kommer bra/ sanne/ riktige svar så er det ikke godt nok, de godtar kun de svarene de alerede har bestemt seg for at er riktige. Det som er veldig dumt er at konspirasjonsteorier er et "skjelsord" og noen ting blir stemplet som konspirasjonsteorier før alle fakta er på bordet og i noen tilfeller så gjør det at den fornuftige siden ikke får satt spørsmål ved ting, blir oversett og avfeid. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 (endret) Det er lov å tro på konspirasjonsteorier, men problemet er når vi kverulerer på detaljer og omstendigheter rundt 9/11 istedet for å se alle de virkelige konspirasjonene som skjer. Hvem trenger uavhengige eksperter når vi kan se på Youtube-videoer med sirkulære kilder som lekker som ei sil? Hvorfor diskutere muligheten rundt å skyte opp en rakett til månen når vi heller kan se på detaljer i bildene fra Apollo 11 oppdraget? Tingen med konspirasjonsteorier er at når de sprer seg på nettet så har de allerede et premiss om å være ganske sprø. Om de er vanntette så er det sjeldent behov for å debattere små detaljer slik som hvorvidt bygninger skal falle rett ned eller tippe over, for da blir det litt mer interessant for media og "eliten", slik som NSA- og Watergate-skandalen. Og om det er rene impromptu spekulasjoner så tror jeg ikke de blir kalt for konspirasjonsteorier. Endret 15. august 2016 av Gavekort Lenke til kommentar
G Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 (endret) Monsanto sin kamp om patenter på genmaterial og det å pushe sprøytemidler på bønder er noe jeg har blitt levert gjennom "dokumentarfilm". Men, for alt hva jeg vet, så kan det være en konspirasjonsteori. Men, siden jeg ikke vet bedre (annet enn fra dokumentarfilmen) så tror jeg på det. Nå er sannsynligheten for at denne grådigheten hos amerikanske selskaper, at den kan ha en ganske stor sannhetsgehalt rimelig stor da. Hvem trenger uavhengige eksperter når vi kan se på Youtube-videoer med sirkulære kilder som lekker som ei sil? Ja, sirkulære kilder er bare helt fantastiske Ære til den som gidder å ta fatt på den omfattende oppgaven det er å skulle liste opp alle bedragerne, eller litt enklere bedrageri-temaene på Youtube Her er et eksempel på en hoax som i prinsippet bare er et batteri. Konspirasjon om fri energi: Scam-artist med tittulering: Her er en litt mer morsom variant, av en som også påstår, men kanskje han bare er ironisk og forsøker å spille det ut med humor? Eller at han faktisk prøver tilsvarende hoax som Keshe: Debunking-utgaven (litt langdrygt og kjedelig kanskje): Endret 15. august 2016 av G Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 (endret) Monsanto-konspirasjoner er etter min oppfatning veldig varierende. De har drevet på med mye shady opp gjennom årene, slik som mange selskaper driver med, men mye av det er også totalt grunnløst, slik som at Monsanto står bak Zika viruset. Det er viktig å ikke slå sammen gode påstander og grunnløse påstander bare fordi de har en felles fiende. Det er også viktig å ikke spise ting rått fordi det var i en fancy dokumentar, og den dokumentaren var solgt på Platekompaniet eller var på Netflix. Jeg har personlig erfart at det er alt for lett å bli forhekset av en god presentasjon. Endret 15. august 2016 av Gavekort Lenke til kommentar
G Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 Stemmer det du sier der Gavekort. Har opplevd å bli "forhekset" en liten stund, for så å oppdage hva som var galt med teoriene etterpå. Det er litt givende det også, altså å finne de virkelige sannhetene. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 Jeg tror det for mange handler om å finne mening og innhold i eget liv, når man kanskje ikke har lykkes så godt på andre fronter. Når du etter samfunnets standarder ikke er "vellykket", du sitter ikke så godt i det materielt og har ikke realisert deg selv på noen måte som gir status kan jeg tenke meg at det føles utrolig godt å kunne omfavne en virkelighetsforståelse der det er du som er den smarte som har skjønt hva som virkelig skjer, og alle andre som er dumme. Videre hjelper det nok også om du kan skylde på en mystisk elite som har innordnet samfunnet på en måte som skader deg, og dermed er skyld i dine problemer. Sistnevnte moment trekkes gjerne frem når man snakker om økonomiske nedgangstider der man finner syndebukker i befolkningen, og jeg tror det også kan være relevant for teorier der man skylder på "patriarkatet", de rike osv. 2 Lenke til kommentar
Eirik554 Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 Nå har jeg ikke satt meg inn i de fleste konspirasjonsteorier, men jeg vil tro at det i alle saker er en god grunn (eller at det virker som en god grunn) for at noen saker blir konspirasjonsteorier. Altså at det må være noe i det for at det skal bli en sak. Hvis en konspirasjonsteori lett kan motbevises vil vel ingen tro på den. Jeg synes ikke det er så interessant at det fins psykologiske trekk som gjør at mange trekkes mot konspirasjonsteorier på en irrasjonell måte. Det er jo enda flere som trekkes fra teoriene på en irrasjonell måte. Vår oppmerksomhet og upartiskhet er enten retter mot mindretallet eller flertallet. Det viktigste er jo hva sannheten er. Ikke hvilken motivasjon folk har for å tro på det ene eller andre og å være mer opptatt av det, og ikke minst bruke det som argumenter for eller imot selve saken. Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 https://en.wikipedia.org/wiki/Conspiracy_theory#Psychological_originsWiki har en overraskende bra side om konspirasjonsteorier. Under psykologi står blandt annet nettopp det at mange som tror på èn konspirasjonsteori gjerne også tror på andre, selv om de motstrider hverandre. Og at de fleste søker seg til konspirasjonsteorier for å søke mening, og i et forsøk på å unngå andre negative følelser. Det er f.eks lettere å tro at alt skjer for en grunn, enn at terror rammer uskyldige og tilfeldige. Da må man leve med usikkerhet. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 I så måte oppfyller konspirasjonsteorier noen av de samme funksjonene som religion. 4 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 (endret) Ettertiden er vel egentlig nok til å bevise at 9/11 sannsynligvis var en konspirasjon. Ser man ting litt i sammenheng, noe mange ikke klarer, så er det overhengende sannsynlig at 9/11 var en konspirasjon. Jeg kan ikke bevise det, men anser sannsynligheten som høy. Det er heller ikke slikt at jeg "vet" at 9/11 er en konspirasjon. Det finnes også rom og mulige scenario hvor det ikke er en konspirasjon. Men sett i sammenheng konsekvensene av 9/11 i ettertiden og handlingene USA har utført i dets navn, så er det som sagt rimelig logisk at 9/11 enten var en velsignelse for krigshissere eller en konspirasjon for å skape grunnlaget til å bedrive endeløse kriger utenfor internasjonal lov og med folkets aksept. Så totalt sett så er jo det en konspirasjonsteori. Men jeg vil si det er langt bedre å være konspirasjonsteoretiker når det er filosofisk nyttig, enn å være et lukket sinn som kun tror på det de blir fortalt av media og politikere og ikke evner å granske ting kritisk i sitt eget hode og ikke evner å tenke frie tanker. Hvorfor tror folk på konspirasjonsteorier? Det handler vel i bunn og grunn om å ha frie tanker og lufte alle mulige alternativer. Utenom det finnes det haugevis av forskjellige grunner til at folk tror på konspirasjoner. Alt fra sannsynlighet, til galskap og ønske om tilhørlighet. Å være kritisk til at folk tror på konspirasjoner er egentlig litt det samme som å være kritisk til frie tanker. Det liker jeg dårlig. Det finnes svært få ting her i verden som har et definitivt fasitsvar. F.eks de som ikke tror 9/11 er en konspirasjonsteori velger jo å TRO på den offisielle forklaringen. Endret 15. august 2016 av zeebra Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 Det er forskjell på å tro vi ikke får vite alt, og å lansere sin egen sannhet. Lenke til kommentar
Xiphac Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 Så fort man tenker utenfor boksen og unnlater å følge en offisiell forklaring og medias vinkling av en hendelse, så er man automatisk en konspirasjons fanatiker. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 (endret) Nei. Det er du når du begynner å lansere teorier. Det er forskjell på å si "det er et eller annet som ikke stemmer med den offisielle versjonen" og "dette ble egentlig planlagt og gjennomført av myndighetene". Endret 15. august 2016 av Isbilen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå