Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Automatgearkasser - typer og erfaringer


Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det finnes flere løsninger for automatisk gearkasse for personbiler:

 

Klassisk automat: 1 inngående og 1 utgående aksel, 2-9 trinn, momentomformer.

Dobbeltclutchgearkasse:  2 inngående og 1 utgående aksel, 6-8 trinn, tørre eller våte clutcher.

Kontinuerlig variabel gearkasse:  1 inngående og 1 utgående aksel, trinnløs (kan ha simulerte trinn), momentomformer.

Elektronisk styrt manuell gearkasse: 1 inngående og 1 utgående aksel, 5-6 trinn, tørr clutch.

 

Hva mener du er best, og hvorfor? Er det noen av teknologiene som er bedre enn andre, eller som gir større kjørekomfort? Er det kostnadsforskjeller mellom typene når det gjelder vedlikehold og/eller reparasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen av de som er best da de alle har sine fordeler og ulemper. Konvensjonell automat er lettere, billigere og stort sett mer driftsikre enn dobbelkløtsjet kasse, men dobbelkløtsjet kan tilby mye raskere skifting. CVT kan by på svært god drivstoff-økonomi og meget jevn akselerasjon, men dagens CVT tåler ikke mye dreiemoment. SMG-kasser brukes vel ikke særlig utenfor sports-segmentet da de stort sett er veldig ubehagelige og upålitelige. Jeg vet at E46 M3, Toyota MR2 og italienske superbiler kom med SMG-giring, men bortsett fra det så brukes det for det meste bare i motorsport.

 

Men når det kommer til CVT så er det ingenting annet enn marketing wank som gjør at de simulerer trinn.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg mener å ha lest at dobbeltclutch og taxi er en dårlig løsning, pga kjørestil og -mønster. Lurer litt på om ikke Møller har valgt å trekke seg ut av dette markedet. Det ble for mye slitasje på girkassene, rett og slett.

 

Edit; takk for videoene, men jeg har ikke tid til å se dem.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

SMG-kasser brukes vel ikke særlig utenfor sports-segmentet da de stort sett er veldig ubehagelige og upålitelige. Jeg vet at E46 M3, Toyota MR2 og italienske superbiler kom med SMG-giring, men bortsett fra det så brukes det for det meste bare i motorsport.

Regner med at du tenker på sekvensiellkasser her, som det er et smalt marked for  i vanlige biler. Med elektronisk styrt manuell gearkasse tenker jeg på det som Peugeot kaller EMG, Toyota kaller MultiMode, Opel kaller EasyTronic, og det finnes sikkert andre på markedet. Personlig er dette den selvskiftende kassen jeg liker minst, pga treg gearing og at den krever tilvenning for ikke å gi rykkete gearskift.

 

CVT har jeg kjørt flere modeller av, og har vært negativ til denne typen. Mye motorstøy, masete, gir høyt turtall ved moderat pådrag. I sommer kjørte jeg noen hundre mil med CVT og 2.5 liter bensinmotor på ca 185 hk, og her var opplevelsen mye bedre. Lavt og alltid optimalt turtall, og lavt bensinforbruk. Det er mulig at denne typen kasser passer bedre for biler med litt mer motor. Hva tenker du på når du sier at CVT ikke tåler høyt dreiemoment?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

elektronisk styrt manuell tror jeg det var i faren min sin colt...dritt kasse.treg på giring...treg i reaksjon osv...stort sett veldig treg og nølende girkasse...mye bedre med vanlig standard automat kasse. Har selv en bmw f11 med 8 trinns automat ( vanlig type med converter) . Knallbra girkasse.

Lenke til kommentar

Nå faller vel en EMG litt utenfor begrepet automat, siden det egentlig er en manuell kasse med elektronisk styrt kløtsjing/gring. Så helt på sammenligne blir litt feil, men ja, den kan jo kjøres som en automat, eller noe deromkring.

Tanken med EMG er vel å lage noe som er enkelt og rimelig: Enkelt for brukeren å betjene, enkelt for mekanikeren å reparere. Mange (spesielt journalister) har klaget høylytt på EMG, men med flere bekjente som jobber med diverse PSA-produkter, så er kundene selv, de som våger å handle en bil med EMG, noe mer fornøyd. Litt alt etter versjon det har vært snakk om. Har eid (og kjørt ca 60.000KM) en '13 Berlingo med 6-trinns EMG, foruten at jeg har kjørt diverse litt eldre PSA med EMG. I eldre variant kan jeg forstå at noen ikke synes det er stas, mens i den Berlingoen vi hadde må jeg si den fungerte bra. Sammen med bakkestartshjelp var det en lek å ta bakkestarter, f.eks køkjøring var helt kurant. Å trekke henger (1.400KG, som er maks på denne bilen) var overraskende lett, også å rygge opp en nokså bratt bakke. Ja, en kan ikke bare holde gassen inne når en skal akse, det er stor fordel å lette litt på trykket når den bytter gir, men dette er noe både jeg og min bedre halvdel kjapt ble vant med. Om en ikke akset raskt, men f.eks bare økte farten noe, så var det i praksis nesten umerkelige girskift. Girskift kunne foretas både manuelt med flaps på rattet, eller automatisk.
Totalkostnader på en slik kasse har jeg forstått er litt høyere enn på en manuell, men langt rimeligere enn f.eks klassisk. Selve girkassen er en helt ordinær manuell kasse, mens det er en modul som styrer kløtsjutløseren som har litt mekanikk i seg.

Det lille jeg vet om klassisk automat er at det er god butikk for de som lever av å reparere/serve slike. Kanskje spesielt på europeiske bilmerker, som lenge har hatt en tendens til å sette serviceintervallet på latterlige lange intervaller, og da uten å flushe men bare bytte oljen, og gjerne uten filterbytte. På en Opel jeg hadde var intervallet et oljeskift (3,5l) hver 50-100.000KM. Vovlo, Merce og VAG (SVJV, og m.f.) har alle hatt "filled for life"-påstander, hvor de i de verste tilfellene faktisk har fjernet tappepluggen for oljen fra bunnpannen på kassen. Heldigvis har de fleste/alle gitt seg med dette nå. Sammen med svake og billige kjøleløsninger (klassiske kjølerøret som går en kjapp runde gjennom kjølevannsradiatoren) så er en slik klassisk automat dømt til å dø før den når 200KKM-merket. Både Merce og andre merker har måtte blø for dette i diverse søksmål som har vært.
En godt stelt klassisk automat, som har riktig dimensjonert kjøle/varmekrets, bør kunne holde bilens levetid. Med f.eks separat oljekjøler med termostatstyring og magnetfilter, samt flushing hver 60.000KM, så skal det godt gjøres å knerte en klassisk automat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...