Gå til innhold

Første forsøk på å designe PCB-kort. Tilbakemelding?


Anbefalte innlegg

Hallo

 

Har aldri laget PCB-kort, men tenkte jeg skulle gjøre et forsøk.

 

Vedlagt skjematikk viser to stk. Arduino Nano som kommuniserer over SPI, og med et PT100-element som er koplet i en Wheatstone-bridge og videre til en Instrumental Amplifier. Slave-arduinoen styrer videre et Relé basert på PT-100 elementet.

 

Noen som vet om dette er bra nok til å kunne sende til produksjon i Kina, og evt. noen gode forslag til hvordan å gå frem for å gjøre det? Designet i EAGLE.

 

Edit: Det nede til høyre er hull for power supply av type  http://www.ebay.co.uk/itm/Power-Supply-MB102-Breadboard-Module-3-3V-5V-Arduino-Hobby-Education-UK-A604-/161491728840

post-79688-0-41859200-1471207367_thumb.png

Endret av r2d290
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for tilbakemelding. Virker som det er 2 eller 4-lags kort stort sett som det er å velge mellom, så da tror jeg jeg går for det. Var vel 5 dollar per kvadrattomme for 3 kopier, så blir vel rundt hundrelappen eller no. Ikke så ille det. Lodde-biten tror jeg ikke blir et problem, ettersom alle loddepunktene vel er på undersiden? har bare "trukket lasker" på det øvre laget, og brukt "via" for å få kopling gjennom lagene. Litt usikker på om jeg har forstått alt rett, og om alle loddepunktene havner på undersiden?

Går det an å sende inn med de arduinoene og resistorene på, også skjønner de som lager det at det kun er hullene som skal være med på kortet? Eller burde jeg fjerne kortene og bare ha hullene for dem der? Hva med de hullene jeg har for strømforskyningen nede til høyre, skal jeg både ha "X"-en som betyr hull, og den grønne sirkelen som er en "via"? Eller holder det med X og en ledning til den? Hvordan markerer jeg evt. at det skal være et loddepunkt, og at det skal være på undersiden?

Lenke til kommentar

Når de skal produsere kortene så tar de med alt du har på de og det er jo ikke det du ønsker (Arduinoene skal ikke være med).

 

Har du tegnet et krets skjema eller bare tegnet PCBen direkte?

- Bytt ut arduinone med pin header av rett størrelse (2 stk per arduino). Marker pinnene i kretsskjema med korrekt navn/funksjon (i alle fall for brukte pinner).

- Legg til pin header av rett størrelse for power supplyen, (4 stykk av 1x2 type). Du får da fine footprints med alt som trengs av info (størrelse, maske og boring).

- Om jeg forstår deg rett så skal PT100-elementet og SSRen ikke være en del av kretskortet med kobles til via ledninger? I så fall, fjern de fra skjema og bytt de ut med pin header eller annen ternminal for ledninger og marker hva som er hva i skjema og på kretskort.

- Som du sier, 2 lags kort er fort det en får kjøpt. Jeg ville lagt et jord og power plan og ryddet opp i rutingen. Du vil se at rutingen kan ryddes opp en del når du har gjort endringene over. Ville kanskje endret litt på plassering av til for å spare plass og penger.

- Monteringshull i tilfelle du skal skru fast kortet en plass kan være kjekt. Egen komponent for dette i eagle allerede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Støtter forslagene fra Vingtor, og når du er ferdig med det gjør du videre:

- kjør design rule check (DRC)

- generer gerber-filer

- bestill :)

 

DRC

DRC er en kontroll av at kortet oppfyller kravene til den produsenten du har valgt, dvs at produsenten er i stand til å lage kortet du har tegnet. Bestiller du fra Seeed studio har de design rules ferdig i Eagle-format (.dru) på nettsidene sine (bla ned til DRU for 2 layer board).

 

Gerber-filer

Gerber-filer er en slags vektor-grafikkfil som definerer nøyaktig hvordan hvert lag i PCB'en skal se ut. I tillegg til kobber-lagene er det også lag med loddemaske, hull, silketrykk og stensil (stensil trenger du ikke bry deg med når du skal håndlodde). I Eagle genererer du gerber-filer ved å åpne CAM-prosessoren (file->CAM). Også her tilbyr Seeed ferdige innstillinger for å generere filene de trenger, på samme side (trykk på Seeed gerber generater 2-layer board)

 

Det anbefales å sjekke gerberfilene i et program som kan vise dem etterpå for å være sikker på at de ble generert riktig. gEDA gerber viewer er å anbefale, ellers finnes det også nettsider man kan laste dem opp på for å se.

 

Når gerberfilene er klare er det bare å pakke dem i en zip-fil og laste opp på Seeed Fusion og bestille :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hallo

 

Har aldri laget PCB-kort, men tenkte jeg skulle gjøre et forsøk.

 

Vedlagt skjematikk viser to stk. Arduino Nano som kommuniserer over SPI, og med et PT100-element som er koplet i en Wheatstone-bridge og videre til en Instrumental Amplifier. Slave-arduinoen styrer videre et Relé basert på PT-100 elementet.

 

Noen som vet om dette er bra nok til å kunne sende til produksjon i Kina, og evt. noen gode forslag til hvordan å gå frem for å gjøre det? Designet i EAGLE.

 

Edit: Det nede til høyre er hull for power supply av type  http://www.ebay.co.uk/itm/Power-Supply-MB102-Breadboard-Module-3-3V-5V-Arduino-Hobby-Education-UK-A604-/161491728840

 

Da jeg startet med Eagle, så jeg disse videoen, du har kanskje sett noe lignende, men legger de ved.

 

 

En annen mulighet for å starte "prototyping" er å lage deg ett breadboard lignende kort som passer i din boks. Du må da lodde alle komponenter, ledninger etc, men du får en veldig god indikasjon om du har rett design. Som oftest er det ett eller annet enn har glemt. 

 

Noe ale denne: http://www.xnsense.no/product-page/55c3f9fa-4c22-f69d-19f3-132e61f859a4

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...