AnonymDiskusjon Skrevet 14. august 2016 Del Skrevet 14. august 2016 Jeg har et krav fra statens innkrevingsentral som jeg ønsker å bli kvitt så kjapt som mulig (lånekassen) De 25 000 som jeg har opptjent i feriepenger vil isåfall hjelpe på god vei og gjøre at jeg kjappere får lånet tilbake til lånekassen og går da fra å ha 8% rente til å få 1.8% Pengene jeg sparer vil jeg kunne bruke til å spare opp til ferien neste år. Smart? Lov? Anonymous poster hash: 66ee4...ca3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. august 2016 Del Skrevet 14. august 2016 I utgangspunktet har du vell ingen krav på dette, så lenge du ikke sier opp jobben. Pengene du har opptjent i år skal det også trekkes 50% skatt av. Forhør deg med arbeidsgiver, godt mulig de er villig til å hjelpe. 1 Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 14. august 2016 Del Skrevet 14. august 2016 I utgangspunktet har du vell ingen krav på dette, så lenge du ikke sier opp jobben. Pengene du har opptjent i år skal det også trekkes 50% skatt av. Forhør deg med arbeidsgiver, godt mulig de er villig til å hjelpe. Ikke 50%, men ordinært skattetrekk. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. august 2016 Del Skrevet 14. august 2016 I utgangspunktet har du vell ingen krav på dette, så lenge du ikke sier opp jobben. Pengene du har opptjent i år skal det også trekkes 50% skatt av. Forhør deg med arbeidsgiver, godt mulig de er villig til å hjelpe. Ikke 50%, men ordinært skattetrekk. Aha, har fått det for meg at det skulle være 50%. Vet ikke hvorfor. Men skal iallefall trekkes skatt TS Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 14. august 2016 Del Skrevet 14. august 2016 Blander sikkert med hva som skal trekkes om man ikke leverer skattekort eller om man går over grensa på frikort. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. august 2016 Forfatter Del Skrevet 14. august 2016 Har totalt 80 000 som må bort for at jeg skal bli økonomisk "friskmeldt" Øker innbetalingen til 10 000 fra neste måned (har trekk på 6500 nå hvor 2300 er renter og 1500 er det som legges på fra lånekassen hver måned). Med andre ord når jeg er friskmeldt vil jeg gå fra å ha 10 000 i utgifter til å få 1500 pr måned + gå fra å ha 8% til å få 1.8% på studiegjelden som idag er på 340 000. Anonymous poster hash: 66ee4...ca3 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. august 2016 Forfatter Del Skrevet 14. august 2016 Skal også prøve å få et personlig lån gjennom foreldrene mine . Eventuelt er det mulig å få lån med sikring gjennom foreldre? Anonymous poster hash: 66ee4...ca3 Lenke til kommentar
Sir Skrevet 14. august 2016 Del Skrevet 14. august 2016 Spør heller om å få et lån av arbeidsgiver(kall det forskudd på lønn) enn å få ut feriepenger. Da slipper du å styre med skatt. http://www.smartepenger.no/lan/95-lan/308-lane-av-arbeidsgiver Arbeidsgiver har sikkerhet i all fremtidig lønn og feriepenger. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 Med mindre du har tariffavtale som sier noe annet kan årets opptjente feriepenger kun utbetales nå ved oppsigelse. Feriepenger utbetales ved uttak av ferie (eller som avregning i juni i ferieåret). Hypotetisk sett kunne du avviklet forskuddsferie (ta neste års ferie i år), men ferieloven § 11 forbyr at du får neste års feriepenger nå selv om du tar neste års ferie nå. Arbeidsgiver vil ikke kunne inngå en slik avtale med deg uten å risikere interessante brev fra Arbeidstilsynet. Det du derimot kan gjøre er å be arbeidsgiver om et lån, med skriftlig avtalt motregningsrett i feriepengene dine. Så lenge lånet ikke overstiger 3/5 av folketrygdens grunnbeløp (og tilbakebetaling skjer innen 1 år) vil en eventuell rentefordel være skattefri. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. august 2016 Forfatter Del Skrevet 19. august 2016 Det ordner seg ^^ ble ikke gjennom jobben, men fikk lån i banken med foreldre som kausjonist:) plutselig fikk jeg 30 000 mindre i renteutgifter i året ^^ og har ingen betalingsanmerkninger lengre. Burde ha spurt om hjelp tidligere, fremfor å prøve å fikse det selv....endelig en gjeld som er mulig Å betjene ^^ Anonymous poster hash: 66ee4...ca3 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå