Math-sha Skrevet 14. august 2016 Del Skrevet 14. august 2016 Hei! Jeg har utviklet et Windows dataprogram for styring av bl.a. lys, temperaturer og fuktighet her hjemme. (Se f.eks. http://tore.aasli.net/blog/?p=168 ) Programmet kjører på en PC som jeg slår av for natta, og da stopper automatikken opp naturligvis. Selve programmet for PC-en funker slik det skal. Nå går jeg i gang med å implementere et tilsvarende system med Raspberry Pi som skal serve alle sensorer og kontrollere. Er det noen har erfaring med Raspberry Pi og Tellstick Duo? Jeg regner med at denne lille PC-en skal gå 24/7, og en Raspberry Pi takler vel å stå på hele døgnet? Ingen dårlige erfaringer, forhåpentligvis? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 14. august 2016 Del Skrevet 14. august 2016 Jeg hadde startet med å kjøpe RFXtrx433 og videre installert Domoticz på en RPi. Lenke til kommentar
Math-sha Skrevet 14. august 2016 Forfatter Del Skrevet 14. august 2016 Høres interessant ut. Regner med at Rpi er i hus i morgen, eller overmorgen. De første dagene går nok med til å leke litt med brettet for å bli kjent med det. Så får jeg ta alt annet som har med energisparing å gjøre litt etter litt... Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 14. august 2016 Del Skrevet 14. august 2016 RPi kjører fint 24/7. Er ikke mange timene min har vært avslått siden jeg fikk min ved årsskiftet. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 Min Raspberry Pi har, med unntak av 3-4 reboots og én flytting, stått på siden 2012. Bruker en Tellstick USB på den, først til å regulere en panelovn, nå for å styre vekstlys til planter. Funker fint. Lenke til kommentar
Math-sha Skrevet 8. september 2016 Forfatter Del Skrevet 8. september 2016 (endret) Takker for informasjon så langt! Har forlengst fått min RPi i hus, og kommet i gang med programmering på den. Utrolig hva denne lille "kortstokken" av en computer har å by på. Setter etterhvert i gang med å lage et program for energistyring med denne saken. Opplegget blir etter det jeg har laget for Windows: Sensorer (temp og fukt) og switcher (for stikkontakter bl.a.) i en database med sine settverdier, og et dataprogram som sjekker tilstanden i intervaller for styring av varme, lys og fuktighet. Endret 8. september 2016 av Math-sha Lenke til kommentar
Math-sha Skrevet 9. september 2016 Forfatter Del Skrevet 9. september 2016 Jeg prøvde både Linux-varianten og MS IoT, men endte opp med Linux. Fant meg ikke helt til rette med IoT, men det er mulig jeg har oversett noe vesentlig. Det er spesielt fra et utviklingsynspunkt - bl.a. med en grei desktop og Lazarus - at jeg endte med Raspbian. Men det har jo blitt mange reboots og reinstallasjoner underveis. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Fant meg ikke helt til rette med IoT, men det er mulig jeg har oversett noe vesentlig. Windows IoT er utrolig i forhold til det det gjør, men det er noen begrensninger å være klar over. Den største er at du må lage en UWP-app for å kjøre den på Win IoT. WinSeer kjører strålende på Raspberry Pi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå