Gå til innhold

Hvordan blokkere Johnson fra Microsoft en gang for alle?


Anbefalte innlegg

Fra tid til annen har vel kanskje de fleste av oss blitt oppring av disse inderne med amerikanske navn fra Microsoft. Dog har jeg i de siste to ukene blitt oppringt daglig av dem, jeg svartelister nummeret de ringer fra. Problemet er bare at de bruker et nytt nummer hver gang. Attpåtil er det et norsk mobilnummer dem bruker nå, så det er litt vanskelig å vite hva det er før man svarer.

Finnes det noe som helst jeg kan gjøre for å få en slutt på det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det å kunne endre "caller-id" en tjeneste som operatørene tillater og selger i nettene sine?

Det som sto på linken til NKOM omhandlet kritisk infrastruktur og slikt. Fant ikke noe om falske telefonnummer eller lignende.

 

Om du har hørt om SIP (The Session Initiation Protocol) så er det en protokoll som alle kan nytte seg av. Det var en venn en gang tidlig på 2000-tallet som gjorde meg oppmerksom på tjenesten som mange selger tellerskritt over.

 

Er litt som Skype, bare ikke så innlukket. Slik at flere operatører kan nytte seg av det. Du får til og med SIP app til android-mobiltelefoner i dag.

 

Han der vennen min var en som var ekstra nysgjerrig. Så fant han ut at han kunne tulleringe med SIP. Så han ringte opp to forskjellige venner f.eks., og i det det ringte ut fra hans SIP-telefon til begge de andre partene, så koblet han seg ut, men lot disse to være sammenkoblet:

 

Begge partene svarer selvfølgelig hallo til hverandre, og er forvirret som bare det. Det viser hvor "korrupt" telefonsystemene er. Så jeg tenker som så at det å legge på Caller ID bare er et lite fragment i forhold, om enn så plagsomt.

 

Husker at Altibox ringte meg en gang. Da hadde de bakt inn en kundereferanse pluss sitt femsiffrede nummer i CallerID, jeg trodde selvfølgelig jeg ble oppringt i fra utlandet da nummeret var inn i helvete så langt, men det var bare telesalgsavdelingen til Altibox som ringte meg. Så viss jeg ringte dem tilbake så visste de sikkert nøyaktig hvilken kunde som viste sånn halvveis interesse, eller var brydd av å bli oppringt fra "utlandet"  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv bruker jeg en tjeneste/app som heter Truecaller, denne har automatisk blokkert samtlige "microsoft" telefoner så langt, samt den og blokerer alle selgere, markedsundersøkelser osv. Appen baserer seg på hvilken nummer brukerne av appen rapporterer, om et nummer har nok rapporter for å være spam/markedsundersøkelser blir nummeret blokkert for alle som bruker appen. For min del fungerer det helt strålende :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal prøve Truecaller en stund for å se om det blir bedre.

 

 

Er det å kunne endre "caller-id" en tjeneste som operatørene tillater og selger i nettene sine?

Det som sto på linken til NKOM omhandlet kritisk infrastruktur og slikt. Fant ikke noe om falske telefonnummer eller lignende.

 

Om du har hørt om SIP (The Session Initiation Protocol) så er det en protokoll som alle kan nytte seg av. Det var en venn en gang tidlig på 2000-tallet som gjorde meg oppmerksom på tjenesten som mange selger tellerskritt over.

 

Er litt som Skype, bare ikke så innlukket. Slik at flere operatører kan nytte seg av det. Du får til og med SIP app til android-mobiltelefoner i dag.

 

Han der vennen min var en som var ekstra nysgjerrig. Så fant han ut at han kunne tulleringe med SIP. Så han ringte opp to forskjellige venner f.eks., og i det det ringte ut fra hans SIP-telefon til begge de andre partene, så koblet han seg ut, men lot disse to være sammenkoblet:

 

Begge partene svarer selvfølgelig hallo til hverandre, og er forvirret som bare det. Det viser hvor "korrupt" telefonsystemene er. Så jeg tenker som så at det å legge på Caller ID bare er et lite fragment i forhold, om enn så plagsomt.

 

Husker at Altibox ringte meg en gang. Da hadde de bakt inn en kundereferanse pluss sitt femsiffrede nummer i CallerID, jeg trodde selvfølgelig jeg ble oppringt i fra utlandet da nummeret var inn i helvete så langt, men det var bare telesalgsavdelingen til Altibox som ringte meg. Så viss jeg ringte dem tilbake så visste de sikkert nøyaktig hvilken kunde som viste sånn halvveis interesse, eller var brydd av å bli oppringt fra "utlandet"  :)

 

Interessant. Fant ut hvordan man endrer caller-id. Skremmende enkelt egentlig. Trodde ærlig talt det skulle være litt mer "hackey" å få det til.
Lenke til kommentar

Er egentlig sykt at de har tillatt det. Helt enig. Men kanskje noen krevde å ha mulighet til det da det ble tatt i bruk?

Som en selvstendig nasjon så burde vel Norge kunne blokkere slik misbruk, og så også stenge ned legitim bruk av det i samme operasjon. Det ville ihvertfall gjort livene mindre sure for mange.

 

Det ender vel opp med at det kommer arvtagere til telefoni som kun benytter internett, og at man i protokollene bestemmer at noen slike tjenester ikke skal kunne misbrukes. F.eks. så har jo e-post misbruk fordi det er så simpelt bygget. Kanskje det er umulig å bygge en "skuddsikker" protokoll?

Lenke til kommentar

 

 

India

According to a report from the India Department of Telecommunications, the Government of India has taken following steps against the CLI spoofing Service Providers:

  • Websites offering caller-ID spoofing services are blocked in India as an immediate measure.
  • International Long Distance Operators (ILDOs), National Long Distance Operators(NLDOs) and Access Service Providers have been alerted to the existence of such spoofing services, and shall collectively be prepared to take action to investigate cases of caller-ID spoofing as they are reported.[25]

As per DOT, Using spoofed call service is illegal as per Indian Telegraph Act, Sec 25©, Using such service may lead to fine or 3 years imprisonment or both.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Caller_ID_spoofing#India

 

Nr. 25 i sitatet:

https://www.researchgate.net/publication/294893480_Call_Calling_Line_Identification_spoofing_services_Offered_through_websites_-_Study_of_Modus_Operandi_Impact_and_Regulatory_Framework_in_India

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Hehe... 

 

Bare ta telefonen og prat lenge med dei. Lat som du er semi intresert i å få fiksa maskina di. 

Det ringte ein microsoft fyr til meg.. vi prata ei stund... han lurte på kva taster eg hadde på tastaturet mitt. 

Eg fant jo ikkje Windows tasten, for det har eg ikkje (gammal pc!)  ved sida av CTRL har eg ALT tast sa eg til han. 

Det tok ikkje lang tid før han blei så sint og irritert at han la på.  Har ikkje ringt etter det... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...