Gå til innhold

«Batteridrottningen» om egen teknologi: – Kommer til å doble energitettheten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ikke helt poenget med denne artikkelen, når det var en nesten lik artikkel for 2-3 uker siden. Men jeg ser at her er det forsøkt å gi mer informasjon. Ett par kommentarer:

 

"– Om vi kan kommersialisere plattformen raskt, kommer vi til å se en dobling av energien per kilowattime i batterier de neste ti årene." Dette gir absolutt ingen mening. En kWh har en gitt mengde energi.

 

"Hun sier at Cadenza viser veien til 125 dollar per kilowattime." Dette er ikke spesielt bra. LG Chem selger battericeller til 145 USD per KWh i dag, og Tesla/Panasonic er under 190 USD/kWh på batteripakkenivå. (Hvor mye under vet vi ikke.) De vil trolig være under 100 USD/kWh når Gigafactory er i drift.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Anser dette som et av de mindre, men ihvertfall et konkret og oppnåelig steg i batteriverden. Spørsmålet er også hva planen er med 200 patenter. Skal man sitte på dem og selge royaltites til produsentene?

Tesla ga vekk sine patenter...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Veldig spennende artikkel! Verden trenger slike som Christina nå i det grønne skiftet. Seriøsiteten ser man med alle som har samarbeid med henne. Vår søta bror har mange ganger tidligere ligget godt forran i utvikling og f.eks Volvo har flere ganger overrasket verden med nye innovative løsninger til bilindustrien.

Lenke til kommentar

Forskning og testing er nødvendig for å drive teknologiutvikling.

Ved å lete litt på nettet på temaet batterier vil man få nok treff til å lese i dager.

Svært mange teorier og forskningsprosjekter dør antagelig av seg selv pga blindveier og mangel på finansiering, men seriøs forskning er den eneste veien frem. Prøving og feiling er naturlig.

Jeg tror faktisk at om 20 år vil fossilbilen være et sjeldent syn.

http://www.ft.com/cms/s/0/149ca550-7e30-11e5-a1fe-567b37f80b64.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du tror han gir bort hele sin effektiviseringsgevinst til kundene?

TM3 kan meget mulig komme for sent på markedet. Mange konkurrenter jobber hardt for å få neste modell ut på markedet, og batteriprisene dropper raskt samtidig som density øker.

Lenke til kommentar

Du tror han gir bort hele sin effektiviseringsgevinst til kundene?

Nei, men kundene får tilstrekkelig av effektiviseringsgevinsten til å føre til 400.000+ reservasjoner, i hvert fall.

 

TM3 kan meget mulig komme for sent på markedet. Mange konkurrenter jobber hardt for å få neste modell ut på markedet, og batteriprisene dropper raskt samtidig som density øker.

Jeg tror Model 3 er på markedet før fossilbilene er fullstendig faset ut. Det er masse plass til TM3 og alle konkurrentene.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Tesla/Panasonic er under 190 USD/kWh på batteripakkenivå. (Hvor mye under vet vi ikke.) De vil trolig være under 100 USD/kWh når Gigafactory er i drift.

Lite relevant når hele gevinsten havner i lommene til Pastor Musk.

 

Av og til leser jeg ting som er så dumme at hjernen min blir oppriktig lei seg for at det finnes så lite fungerende hjerner der ute i verden. Her har vi et sånn et øyeblikk.

 

I all den tid batterikapasiteten øker mer enn hva prisen på bilen/batteripakken gjør så er hele utsagnet galt. For de som følger med så er det ingen tvil om at tesla jobber hardt for å få til rimeligere batterier som skal komme kundene til gode. Ergo, ikke øke i pris på tross av stadig bedre energitetthet. Om kort tid vil vi se 100kWh batteripakken til en kWh pris lavere enn noen sinne.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Hun virker å presentere noe som er too litle too late? Tesla er jo forbi på mye her. Det enste jeg ser en potensiell gevinst i er å kunne erstatte enkeltmoduler lett i en ellers stor batteripakke. Altså et mer modulbasert batteri.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Du tror han gir bort hele sin effektiviseringsgevinst til kundene?

TM3 kan meget mulig komme for sent på markedet. Mange konkurrenter jobber hardt for å få neste modell ut på markedet, og batteriprisene dropper raskt samtidig som density øker.

Ikke hele, men mesteparten. Det er jo det som er å drive business.  Model 3 kommer helt perfekt på markedet, og INGEN andre bilprodusenter er i nærheten av der tesla er på elektriske biler. Du må skille mellom hva de annonserer av vaporwre og hva som er materialisert produkt.

Lenke til kommentar

 

Du tror han gir bort hele sin effektiviseringsgevinst til kundene?

TM3 kan meget mulig komme for sent på markedet. Mange konkurrenter jobber hardt for å få neste modell ut på markedet, og batteriprisene dropper raskt samtidig som density øker.

Ikke hele, men mesteparten. Det er jo det som er å drive business.  Model 3 kommer helt perfekt på markedet, og INGEN andre bilprodusenter er i nærheten av der tesla er på elektriske biler. Du må skille mellom hva de annonserer av vaporwre og hva som er materialisert produkt.

 

Trist å se at du også er en av disiplene, jeg tror man må være meget kritisk her.

Målet var å produsere 500 tusen biler per år, i 2020, svært optimistisk i seg selv.

EM pushet dette frem til 2018, no way det kommer til å skje. No fucking way, se tilbake på historien til firmaet.

Flere produksjonssjefer sluttet i protest mot totalt urealistiske mål for produksjonstall.

I det minste har EM gjort en god jobb med å alliere seg med en rekke disipler verden over, de er virkelig støttende for ham.

Lenke til kommentar

Korleis fungerer kjøling i ein slik batteriklump? Batteripakken til Tesla har eit smalt og breitt kjølerøyr av kopar eller messing som alle battericeller er i direkte kontakt med. Gjennom røyret går det kjøleveske. Dermed kan dei både ta ut høg effekt og lade med høg effekt utan å overopphete batteriet, og dei får fort varme i heile batteriet om vinteren. Litiumbatteri toler høge temperaturar dårleg, og toler ikkje lading når det er kaldt. Difor er aktiv kjøling og oppvarming ein stor fordel. Med kjøling på på utsida av klossen vert temperaturgradienten stor og cellene degraderast i ulikt tempo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som det sies i artikkelen, dette er ikke ny batterikjemi, dette er en ny og bedre måte å pakke cellene på, for bruksområder der man trenger mange celler. Å bruke denne pakkemetoden der man bare skal ha én eller to celler, som i en mobiltelefon, er galematias. Men å bruke den til kraftlagring eller til elbiler er kjempeglupt. Dette er et godt eksempel på at utvikling av ny batteriteknologi er mer enn bare innholdet, kjemien.

Lenke til kommentar

Trist å se at du også er en av disiplene, jeg tror man må være meget kritisk her.

Målet var å produsere 500 tusen biler per år, i 2020, svært optimistisk i seg selv.

EM pushet dette frem til 2018, no way det kommer til å skje. No fucking way, se tilbake på historien til firmaet.

Jeg tror nok heller ikke de helt klarer å produsere 500.000 biler i 2018. Men det er god sannsynlighet for at de går ut av 2018 med en produksjon på over 10.000 biler per uke, opp fra ca 2.000 i dag. Da ligger ting veldig godt til rette for å klare godt over 500k i 2019.

 

Flere produksjonssjefer sluttet i protest mot totalt urealistiske mål for produksjonstall.

Tesla har ansatt Peter Hochholdinger fra Audi for å kjøre opp produksjonen på Model 3. Hochholdinger har inntil han sluttet i Audi hatt ansvar for produksjonen av A4, A5 og Q5, ca 400.000 kjøretøy per år.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Tesla/Panasonic er under 190 USD/kWh på batteripakkenivå. (Hvor mye under vet vi ikke.) De vil trolig være under 100 USD/kWh når Gigafactory er i drift.

Lite relevant når hele gevinsten havner i lommene til Pastor Musk.

Hehe, hvorfor er det ikke relevant hvis Elon Musk tjener penger på batterier, men relevant når andre tjener penger?

Til nå har Elon Musk reinvistert pengene han har tjent inn i nye revolusjonerende foretak som SpaceX, Tesla Motors og Solar City. Veldig få som henter ut mindre fortjenste en han gjør.

Ikke bare har du ikke et poeng, men påstanden om at han tar ut overskuddet til seg selv er rett og slett feil. Skulle han hente ut et større overskudd en gang i fremtiden har han vitterlig gjort seg fortjent til det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Aner du i hele tatt hva han tjente på oppkjøpet av Solar City?

Ved å lempe en massiv gjeldsforpliktelse rett videre til TSLA aksjonærene?

Det er ikke gjennomført noe oppkjøp av Solar City. Dette skal stemmes over av aksjonærene i Tesla og Solar CIty i nær fremtid, deretter må det godkjennes av SEC, som tar 2-4 måneder.

 

Om oppkjøpet går i gjennom, så vil han få 0,11 aksjer i Tesla for hver aksje han eier i Solar City. Og da Musk aldri har solgt aksjer i Tesla for å få ut penger, så er det lite trolig han vil selge noen av disse aksjene.

 

(Måten Musk finansierer livet sitt er ved å låne opp penger med sikkerhet i aksjene i Tesla. Muligens har han også hentet ut noe penger fra SpaceX.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...