Herr Brun Skrevet 14. august 2016 Del Skrevet 14. august 2016 Jeg flytter snart, og den nye leiligheten er større enn den gamle. I dag har jeg alle bokser som trenger nett på ett sted, i nærheten av Internettuttaket. Jeg har derfor kablet nett på det meste. Dette fungerer dårlig i ny leilighet, og jeg må derfor bruke WiFi i større grad. Det jeg lurer på er om jeg har mulighet til å sette opp trådløs forbindelse fra trådløs ruter til en kablet switch, slik at dingsene mine fortsatt får kablet nett. Finnes det noen enkel måte å sette opp nettverket på denne måten? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 14. august 2016 Del Skrevet 14. august 2016 (endret) Finnes noe som heter:Wireless gateway eller rettingsbestemt antenne som kan fungere, men blir som homeplug ikke optimalt for raskere hastighet og kan være noe ustabilt. Så var jeg deg ville jeg heller vurdere cat6 eller fiber og brukt det. Da alle trådløs enheter skal lite til det blir støy eller forstyrrelse. Kan du si hvorfor trådløs er bedre? Må være snakk om spessielt utstyr f.eks altibox som har brukt vlan eller noe slik elller dårlig terminert kabel? Hvis 100 meter tp kabel og brukt switch for forsterke signalet, blir for kort man multimode klare 300-400 meter. Blir det også for kort klarer singlemode 10,20,40 km eller lengere avhenging av fiber transceiver. Endret 14. august 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 14. august 2016 Del Skrevet 14. august 2016 Trådløst er bedre når det er vanskelig å bruke kabel rent praktisk. Men det finnes wireless bridge/repeater som har porter i seg, mange routere har også slik funksjonalitet innebygget. Da henter denne ned WiFi signalet og kan videresende (repeat) WiFi-signalet, men gir også ut nettverk på portene. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. august 2016 Del Skrevet 14. august 2016 (endret) Eksempler: https://www.komplett.no/product/751411/datautstyr/nettverksprodukter/range-extender/asus-ea-n66# https://www.komplett.no/product/823451/datautstyr/nettverksprodukter/range-extender/linksys-re6500-ac1200-range-extender Har testa den første der og fungerer helt topp. Den trenger dog en switch i tillegg for å dele ut til flere kablete enheter da den kun har én ethernet-port. De har forresten mange forskjellige navn. Bl.a. media bridge, wireless bridge og range extender. Endret 14. august 2016 av sedsberg Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. august 2016 Forfatter Del Skrevet 14. august 2016 Grunnen til at trådløs er bedre er at jeg vil slippe å trekke kabel,rett og slett. Skulle gjerne trukket kabel, men hvis trådløs funker godt nok så foretrekker jeg det. Takk for tipsene så langt, skal sjekke ut de som ble linket til. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 14. august 2016 Del Skrevet 14. august 2016 Der det er mulig bør du etterstrebe å ha kabel til Access Points / antenner / whatever som du setter opp for å forbedre rekkevidden på det trådløse nettverket. Hvis et AP får inn drittsignaler er det nettop det som blir sendt videre også. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. august 2016 Forfatter Del Skrevet 14. august 2016 Jeg tror jeg får ganske bra signal, det er snakk om en 86 kvadratmeter leilighet. Kun to lettvegger (den ene med døråpning uten dør) og mellom fem og ti meter mellom ruter og eventuell switch. Problemet er at mye av utstyret i mediehjørnet ikke har kablet nettverk. Jeg skal vurderer kablet ut dit også, det skal tross alt primært brukes til HD-multimedia. Det er ikke noe problem med en standard 8-ports switch med kabel fra LAN-kontakten på trådløs ruter til port 1 i switchen? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 14. august 2016 Del Skrevet 14. august 2016 Jeg skal vurderer kablet ut dit også, det skal tross alt primært brukes til HD-multimedia. Det er ikke noe problem med en standard 8-ports switch med kabel fra LAN-kontakten på trådløs ruter til port 1 i switchen? Det er ikke noe problem i det hele tatt. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. august 2016 Forfatter Del Skrevet 14. august 2016 Vi får se hva som skjer da. Har mest lyst på kablet, men mistenker frøkna i så fall vil kreve et penere arbeid enn jeg tror jeg får til... Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 14. august 2016 Del Skrevet 14. august 2016 (endret) Du kan jo legge nye gulvlister fra IKEA eller Pergo, de har et lite rom bak der det er plass til en kabel eller to. Meget praktisk :-) Endret 14. august 2016 av TheHaughom Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. august 2016 Forfatter Del Skrevet 14. august 2016 Du kan jo legge nye gulvlister fra IKEA eller Pergo, de har et lite rom bak der det er plass til en kabel eller to. Meget praktisk :-) Det var et godt tips. Vi vurderer å legge nytt gulv, og i så fall skal jeg definitivt kjøpe lister med plass til ledning. Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 Hvis det er en nyere leilighet ligger det kanskje rør i veggene? Ellers er jeg enig i å legge de bak listene kan bli pent Oppå eksisterende lister kan jo være en evt "kriseløsning". Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 Forresten - ta en titt på det nederste bildet her - Dette må vel være godkjent av damen? http://gjoerdetselv.com/haandverker-teknikker/9-tips-faa-ledningene-til-aa-forsvinne Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå