Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tinyhouse , hus på hjul eller båthus

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Noen flere som har vært inne på tanken?

Ettersom boligprisene er skyhøye om dagen , leieprisene er høye og et ønske om å ikke ha for høy gjeld, frister det litt å bygge eller kjøpe en hus på hjul eller båthus. Kanskje ikke som en permanent løsning, men iallefall for en periode . Kjøper en seg hus senere kan en alltids leie den bort eller bruke den som hytte.

Det koster trossalt en brøkdel av hva man må ut med for en liten hybel i oslo/akershus området.

https://youtu.be/69DMn3dbtoY

https://youtu.be/IcbkfqY-9ho

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TS. Mini-hus på hjul, er etter et eget reglement i enkelte land. Tror bl.a. England har "lettvinte" regler for slikt. Men i Norge, vil det stille i samme kategori, som en camping vogn. Og en kan ikke plassere den, hvor som helst og heller ikke bo der permanent, i.h.t. norsk lovverk. Så, glem dette.

Lenke til kommentar

TS. Mini-hus på hjul, er etter et eget reglement i enkelte land. Tror bl.a. England har "lettvinte" regler for slikt. Men i Norge, vil det stille i samme kategori, som en camping vogn. Og en kan ikke plassere den, hvor som helst og heller ikke bo der permanent, i.h.t. norsk lovverk. Så, glem dette.

Det finnes jo ett par studenter i Norge som bor i en slik "vogn", etter hva jeg forstår er den registrert som henger med last.

Personlig synes jeg dette er døds tøft og har lyst til å lage en selv. 

Lenke til kommentar

Det er bare til å flytte den rundt.

Nå er det mulig jeg tar feil siden jeg ikke gidder å søke opp reglene men om man setter den på egen tomt eller familie\veners tomt så kan den stå i to år før du da er nødt til å flytte den noen meter.

Lenke til kommentar

Det er bare til å flytte den rundt.

Nå er det mulig jeg tar feil siden jeg ikke gidder å søke opp reglene men om man setter den på egen tomt eller familie\veners tomt så kan den stå i to år før du da er nødt til å flytte den noen meter.

Tull! Du får nok søke opp regelverket! Selv ikke på godkjent campingplass, har en lov til å bo permanent. Samme med egen eiendom. Men jeg gidder ikke, å vise til regelverket for dere. Jeg uttaler med lang erfaring fra byggningsbransjen, også med ansvar for  byggesøknader, i mange år. Det å bo i bl.a. campingvogn (og båt) er diskutert flere ganger her inne. Så søk litt, så slipper folk å gjenta seg selv, i mange tråder.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er du som påstår noe, så da er det du som har bevisbyrden. Gidder du ikke bevise påstandene dine, så er det du som kommer med tull.

Tiny House Living ser sjarmerende ut. Og det er greit for en student som trenger en midlertidig bolig. Men du beholder ikke sinnet lenge som voksen i en <30 m² stor bolig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er du som påstår noe, så da er det du som har bevisbyrden. Gidder du ikke bevise påstandene dine, så er det du som kommer med tull.

Jeg MÅ ikke, bevise noe som helst, tross mine påstander! Slikt overlater jeg til dere som ikke har noe annet å gjøre, enn å være på internett 24/7. Jeg gir tips, ut fra flere ti-år med erfaring fra byggebransjen. Vil dere ikke lytte til det, så er det jo bare å forsøke seg. Og hvis du ikke har oppfattet det. Dette ingen rettssal, men et diskusjonsforum! Lykke til byggingen og myndighetne. :)

Lenke til kommentar

Det finnes jo ett par studenter i Norge som bor i en slik "vogn", etter hva jeg forstår er den registrert som henger med last.

Det er nok mange studenter, som bor ulovlig, både her og der. :) Gjør ikke et slikt prosjekt mer lovlig.

De har vært i avisen en rekke ganger uten at de har hatt store problemer. De bodde i hagen til random folk.

Lenke til kommentar

ganske rett fram det her. 

Dersom mikrohuset bygges på en registrert henger gjelder Vegdirektoratets regelverk, på samme måte som for campingvogner. Det vil si at byggereglene ikke gjelder.

Men: Dersom «midlertidige installasjoner», som et mikrohus på hjul, plasseres fast på et sted over to måneder, må man søke kommunen. For plassering av en midlertidig installasjon for inntil to år må man søke kommunen, men man kan selv være ansvarlig for oppføringen og at bygget oppfyller de tekniske kravene i byggereglene.

Kilde: Direktoratet for byggkvalitet ved avdelingsdirektør Ketil Krogstad

• Liker 3
Lenke til kommentar

Har ikke vært en eneste inspektør hos meg for å se etter brakker eller husvogner i alle år jeg har eid hus og hadde det vært det så hadde nok kommunen hatt store vanskeligheter med å bevise at brakka ble brukt som bopel. De kan vel kreve den flyttet en meter i ny og ne.

Men hvis du skriver en søknad til kommunen om å få bo slikt så er nok svaret enkelt. Det er nok det friluftskar siktet til.

En i familien min bor i båt ved havna med familien sin så det bør også være lovlig. Det var noe styr for en stund siden hvor kommunen blandet seg inn mht kloakk trøbbel som ble tilbakevist. De bor der enda såvidt meg bekjent så det er nok ikke så umulig som enkelte vil ha det til.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...