mix122 Skrevet 13. august 2016 Del Skrevet 13. august 2016 hva slags lønn skal det gjelde meg under læringstida? den jeg fikk fra bedriften min eller ? er der bedriften som skal utbetale lønna mi eller fylke? Lenke til kommentar
Zash Skrevet 13. august 2016 Del Skrevet 13. august 2016 Bedriften din betaler lønnen. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 13. august 2016 Del Skrevet 13. august 2016 https://lovdata.no/dokument/SPHPM/pm-2014-09 Avlønningen fastsettes som en prosentvis andel av begynnerlønnen til en fagarbeider med fagbrev (eksklusive tillegg) Legg merke til det i parantes Noen lærlinger tjener mye mer enn andre pga tillegg. Lenke til kommentar
mix122 Skrevet 13. august 2016 Forfatter Del Skrevet 13. august 2016 Bedriften din betaler lønnen. kan det stemme at jeg kan tjene 14k i mnd når jeg regner det etter skatt så blir det da 14k kan det stemme? bedriften jeg skal begynne er ganske bra. Lenke til kommentar
mix122 Skrevet 13. august 2016 Forfatter Del Skrevet 13. august 2016 https://lovdata.no/dokument/SPHPM/pm-2014-09 Avlønningen fastsettes som en prosentvis andel av begynnerlønnen til en fagarbeider med fagbrev (eksklusive tillegg) Legg merke til det i parantes Noen lærlinger tjener mye mer enn andre pga tillegg. hva slags tillegg? jeg ser at jeg skal starte med 95kr i timen kan dette stemme? hvis det stemmer så blir det da 14k i mnd. Er ikke det fylke eller opplærigskontoret som utbetaler lønninger til alle læringer? jeg hørte at alle læringer skal få likt under læringstiden... kan det varierer fra firma til firma? Lenke til kommentar
mafsa Skrevet 14. august 2016 Del Skrevet 14. august 2016 https://lovdata.no/dokument/SPHPM/pm-2014-09 Avlønningen fastsettes som en prosentvis andel av begynnerlønnen til en fagarbeider med fagbrev (eksklusive tillegg) Legg merke til det i parantes Noen lærlinger tjener mye mer enn andre pga tillegg. hva slags tillegg? jeg ser at jeg skal starte med 95kr i timen kan dette stemme? hvis det stemmer så blir det da 14k i mnd. Er ikke det fylke eller opplærigskontoret som utbetaler lønninger til alle læringer? jeg hørte at alle læringer skal få likt under læringstiden... kan det varierer fra firma til firma? Det er bedrift som betaler ut lønn til lærlinger, men de får nok kompensasjon fra kommunen pr. lærling som de tar inn. Lønn skal generellt følge en tariff som opplæringskontoret har satt opp, men kan variere fra firma til firma. 95kr. timen hørtes litt høyt ut til første halvår. Kan godt hende det har forandret seg though. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. august 2016 Del Skrevet 14. august 2016 Nei fylket betaler ikke din lønn, men bedriften kan få støtte for deg. Det er nok her du blander. som regel finnes det en tariffavtale som fastsetter lønn, ellers kan det være en individuell avtale. Bedriften har nok ett skriv på dette, noe du burde fått når du fikk plassen. 95 høres helt greit ut ja. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 14. august 2016 Del Skrevet 14. august 2016 https://lovdata.no/dokument/SPHPM/pm-2014-09 Avlønningen fastsettes som en prosentvis andel av begynnerlønnen til en fagarbeider med fagbrev (eksklusive tillegg) Legg merke til det i parantes Noen lærlinger tjener mye mer enn andre pga tillegg. hva slags tillegg? jeg ser at jeg skal starte med 95kr i timen kan dette stemme? hvis det stemmer så blir det da 14k i mnd. Er ikke det fylke eller opplærigskontoret som utbetaler lønninger til alle læringer? jeg hørte at alle læringer skal få likt under læringstiden... kan det varierer fra firma til firma? Overtid og skifttillegg er vanlig, finnes massevis av andre tillegg også. Alle lærlinger har lik prosentsats av begynnerlønnen. Begynnerlønnen til en fagarbeider er forskjellig i forskjellige yrker. Begynnerlønnen kan også være forskjellig innenfor samme yrke, kommer an på hva firmaet setter som grunnlønn. Noen velger også å gi lærlinger høyere lønn enn prosentsatsen "because reasons" Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 Alle lærlinger har lik prosentsats av begynnerlønnen. Dette stemmer ikkje heilt, dei fleste bedrifter lønner lærlingane sine på samme måte, men det er ikkje eit krav. For lærlingar så skal tida på praksisplassen være 50% læring og 50% verdiskapning for bedrifta. Utgangspunktet er derfor at du skal 50% av lønna som ein ufaglært arbeidstakar skal ha. Men fordi ein lærlings verdiskapning aukar etterkvart som lærlingen har lært meir så har det blitt vanlig på dele opp lønna slik at lærlingen får utbetalt f.eks: 30% fyrste halvår 40% andre halvår 50% tredje halvår 80% fjerde halvår Gjennomsnittet blir uansett 50%, men ved å fordele lærlinglønna på denne måten så slepp arbeidsgiver å betale meir enn verdiskapninga dei fyrste semestera dersom lærlingen ikkje står løpet ut. Og samtidig så vil eit slikt lønnssystem fungere som motivasjon for eleven som stadig får meir i lønn etter kvart semester. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 Alle lærlinger har lik prosentsats av begynnerlønnen. Dette stemmer ikkje heilt, dei fleste bedrifter lønner lærlingane sine på samme måte, men det er ikkje eit krav. I tillegg er det ikke begynner lønnen nødvendigvis, vår prosentsats var definert av en egen lærlingsats som var mye høyere enn begynnerlønnen. Dvs at når vi var på siste semester så hadde vi tilnærmet lik lønn som begynnerlønn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå