Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

SSRI og dets virkninger på hjernen

anonym4567890

Anbefalte innlegg

Kan være Emancipate, men jeg har levd så lenge at jeg har sett flere slike håpefulle markører og metoder bli hypet for så ikke klare å leve opp til forventningene. 

I det hele er jeg skeptisk til en slik reduksjonistisk måte å se psykiske vansker på, de er langt mer enn endringer i hjernen.

Det er enklere måter å finne dette ut på i den kliniske hverdagen; god diagnostikk og ut fra det å prøve terapi i en periode. Da vil det blir klart hvem som har nytte av hvilken terapi og hvem som ikke har det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Verden er dessverre ikke så ideell som den bør være for at fastlegen skal kunne skille mellom hvem som tåler ssri og hvem som ikke tåler det. Det er en god tanke, men umulig å gjennomføre.

Men stakkars fastlegene, jeg skjønner godt hvorfor de skriver ut ssri, hva skal de ellers gjøre? Å gi pasienten en liste over psykologer og la dem gå på audition med sin depresjon.,joda det kan hjelpe pasienten en gang i fremtida, men folk har problemer i øyeblikket, og derfor blir ssri eneste løsningen. :hm: Og det selv om forskningen ikke kan garantere nytten av den.  

Men jeg skjønner fastlegene som sagt. Det er ikke lett for dem heller.

Lenke til kommentar

Det er laget anbefalinger og veiledere av helsemyndighetene. Det er et godt sted å begynne, og det er på ingen måte umulig å skille ut dem en ikke skal gi antidepressiva til. Jeg listet opp de vanligste ekslusjonskriteriene lenger opp i tråden.

Fastlegene skriver ut for mye antidepressiva for plager som går over av seg selv eller som skulle vært løst med samtaleterapi. Da virker ikke medisinene som de er tenkt å gjøre og de kan gi sterke og tildels farlige, bivirkninger.

Og paradoksalt nok, fastlegene skriver ut for lite til dem som virkelig trenger disse medisinene. Nivået hos fastlegene er generelt lavt når det kommer til dette. Psykiaterne vet langt mer, naturligvis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...