anonym4567890 Skrevet 13. august 2016 Del Skrevet 13. august 2016 Hei, "SSRI virker ved å øke mengden av eller følsomheten for nevrotransmitterne serotonin og/eller noradrenalin i hjernen." Hva vil i teorien skje med kroppen til en person som begynner å bruke SSRI, når mengden serotonin i hjernen egentlig er helt normal? Takl for svar. Lenke til kommentar
Sir-Allistair Skrevet 13. august 2016 Del Skrevet 13. august 2016 Du får ekstra dose med serotonin uansett. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 13. august 2016 Del Skrevet 13. august 2016 Hva vil i teorien skje med kroppen til en person som begynner å bruke SSRI, når mengden serotonin i hjernen egentlig er helt normal? Takl for svar. Mengden er stort sett normal selv hos deprimerte. At deprimerte har for lite serotonin er en reklameformulering. Lenke til kommentar
anonym4567890 Skrevet 13. august 2016 Forfatter Del Skrevet 13. august 2016 For å omformulere da: Hva skjer om en person som egentlig ikke trenger SSRI, tar det? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 14. august 2016 Del Skrevet 14. august 2016 http://www.helsebiblioteket.no/forgiftninger/generelt-om-forgiftninger/serotonergt-syndrom-behandlingsanbefaling-ved-forgiftning Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. august 2016 Del Skrevet 14. august 2016 For å omformulere da: Hva skjer om en person som egentlig ikke trenger SSRI, tar det? Ikke noe spesielt annerledes enn når de som trenger det tar det. Lenke til kommentar
Bladkiosken Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 De kan ikke måle serotoninnivået i hjernen, så det er bare vissvass. 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 Så all biokjemisk forskning som er gjort på reseptorer in-vitro er bare fabrikert tull ? Lenke til kommentar
heblilla Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 (endret) Jeg så også det tv-programmet....det fins ikke noe vitenskapelig grunnlag for virkningen av ssri. Jeg har alltid hatt en mistanke om at det bare dreide seg om placebo. Mye fordi jeg aldri følte at det hjalp meg og min depresjon. (ja, prøvde forskjellige, nå sist til og med en type antidepressiva som kom før ssri, såkalt triplytisk husker jeg rett) Ikke bare hjelper de ikke (ssri), de kan endog gjøre vondt verre. Skulle gjerne ha anbefalt programmet (som gikk på nrk2), men jeg har glemt tittelen. Kanskje noen andre husker? Endret 16. august 2016 av hjertet er en ensom jeger 1 Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 Er det denne? https://tv.nrk.no/program/KOID35004714/skuggesida-av-antidepressiva Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 De kan ikke måle serotoninnivået i hjernen, så det er bare vissvass. De kan måle serotoninnivået i spinalvæsken, som er en væske som er i ryggmarken og hjernen. Så der tar du feil. 1 Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 NRK-innslaget er journalistikk og ikke vitenskap. Interessant, men ensidig. Lett å skylde på pillen, det er min første innskytelse. Men det kan absolutt ha noe for seg at ssri kan gi slike bieffekter. Det må i fall bevises vitenskaplig, og ikke journalistisk. Det har vært kjent i 'all' tid at ssri kan gi økt risiko for selvmord, sterk angst og følelse av kaos hos visse pasienter. Men det gjelder også andre typer antidepressiva, og ikke bare ssri. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 Det finnes jo forskning som tyder på at SSRI-preparater forårsaker betennelser i glialcellene og spesiell adferd i astrocyttne. De kobler på en måte litt ut, noe jeg mistenker forårsaker flatheten mange rappoerter om. Dette er jo ikke en normal måte å mediere opp serotonin på. Dette forklarer kanskje risikoen for enkelte. http://www.journalofpsychiatricresearch.com/article/S0022-3956(10)00183-4/abstract Generelt er det mye innen medisin som ikke forstås helt, men preparatene brukes fordi de fungerer somewhat. Genomet til mennesker er ganske sammensatt så det er vanskelig å lage stoffer som er 100% effektive og målrettede. Om ikke annet påvirker det metabolske prosesser som kroppen kompenserer mot på måter som skaper andre effekter. 1 Lenke til kommentar
heblilla Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Er det denne? https://tv.nrk.no/program/KOID35004714/skuggesida-av-antidepressiva ja nettopp! takk! Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Det er underkommunsiert hvilke personlighetstyper som mister hemningene ved bruk av ssri. Jeg har liten tro på at dette rammer hvem som helst. Lenke til kommentar
heblilla Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Vil bare sitere fra norsk elektronisk legehåndbok, der det sies om ssri : "Forskning om nytten AV SSRI har gitt sprikende resultater". Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Det hører også med at de 'gamle' antidepressiva som tricycliske og MAO-hemmere kunne gjøre pasienter suicidale, og psykotiske. Spesielt i starten måtte man passe nøye på - disse gamle medisinene er også mye giftigere enn de 'nye' ssri. Det kan være at volden ikke er en egenskap ved medisinene, men ved depresjonen. Psykoanalytisk teori forklarer depresjonen som et forsvar mot raseri mot viktige andre personer som har sviktet, og at dette raseriet er vent innover mot personen selv, fordi det ikke er psykologisk mulig å drepe noen man er avhengig av. Når man farmakologisk letter på forsvarsmekanismene som holder sinnet i sjakk, kan mye gå galt; både at pasienten blir psykotisk forvirret og overveldet av angst, og suicidal eller homocidal. Da er det sånn at det ikke er pillene som gjør pasienten rasende, det er pillene som tar vekk hemningene og slipper raseriet løs. Detter er også en av ekspertene i innslaget inne på. At pasienten etter volden ikke vedstår seg raseriet som sitt, kan forklares med at det atter er fortrengt ned i underbevisstheten igjen. Og etter drapene har personene i alle fall en rasjonell grunn til å være triste. Så det med at SSRI i seg selv er årsaken til drap og selvmord, antar jeg er en for enkel forklaring. Like banal som at depresjon skyldes for lite serotonin... 1 Lenke til kommentar
heblilla Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 Det hører også med at de 'gamle' antidepressiva som tricycliske og MAO-hemmere kunne gjøre pasienter suicidale, og psykotiske. Spesielt i starten måtte man passe nøye på - disse gamle medisinene er også mye giftigere enn de 'nye' ssri. Det kan være at volden ikke er en egenskap ved medisinene, men ved depresjonen. Psykoanalytisk teori forklarer depresjonen som et forsvar mot raseri mot viktige andre personer som har sviktet, og at dette raseriet er vent innover mot personen selv, fordi det ikke er psykologisk mulig å drepe noen man er avhengig av. Når man farmakologisk letter på forsvarsmekanismene som holder sinnet i sjakk, kan mye gå galt; både at pasienten blir psykotisk forvirret og overveldet av angst, og suicidal eller homocidal. Da er det sånn at det ikke er pillene som gjør pasienten rasende, det er pillene som tar vekk hemningene og slipper raseriet løs. Detter er også en av ekspertene i innslaget inne på. At pasienten etter volden ikke vedstår seg raseriet som sitt, kan forklares med at det atter er fortrengt ned i underbevisstheten igjen. Og etter drapene har personene i alle fall en rasjonell grunn til å være triste. Så det med at SSRI i seg selv er årsaken til drap og selvmord, antar jeg er en for enkel forklaring. Like banal som at depresjon skyldes for lite serotonin... Ikke pillene i seg selv som er årsak til at folk skader andre eller seg selv, men pasientens iboende raseri som de uten ssri holder sånn noelunde i sjakk, men ved inntak av ssri kan de miste hemningene og så er ev hell loose.... Hvis man legger til at "forskning på nytten av srri har vært sprikende" Da blir det ikke mange argumenter igjen for bruk av ssri, hvis du spør meg. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 Bildet er - som alltid - sammensatt. Jeg har god tro på at anti-depressiva er god medisin for noen. Jeg har sett mange tungt deprimerte få tilbake livsmotet og et bedre liv med medisiner. Men jeg har kanskje enda flere eksempler på ingen virkning eller forvirring og angst etter oppstart med medisiner. Og medisiner som monoterapi er sjelden nok, mange pasienter trenger psykoterapi og miljøterapeutiske tiltak i tillegg. Utfordringen er å skille ut de pasientene som kan ha hjelp fra de som blir dårligere eller ikke har virkning av antidepressiva. Litt vet vi allerede; mye angst, uro og agitasjon, psykosenærhet, akutte kriser, suicidale intensjoner og liknende så skal man være forsiktig med antidepressiva. Her overmedisineres det i førstelinjen, mange tåler medisinen dårlig og skal ikke ha denne type behandling. Da kan antidepressiva potensielt være dødelig. Selv om dette er i tråd med føringer fra Helsemyndighetene, følges disse rådene i begrenset grad av fastlegene. Innslaget i nrk.no viser denne gruppen mennesker, og de skulle aldri hatt denne type medisiner. De skulle hatt psykoterapi. Tunge, kroniske depresjoner som har prøvd mye annen behandling uten effekt, har ofte bedre nytte av medisinene, men de underbehandles jevnt over av fastlegene, selv om det er denne pasientgruppen medisinene var tenkt for. NRK-innslaget handler ikke om denne type pasienter. De var alle jevnt over velfungerende og lite psykisk plaget i forkant av behandlingen. Jeg vil derfor ikke gå med på at antidepressiva i seg selv er dårlig, det som svikter er å plukke ut rette pasienter å gi medisinen til. At de deprimerte har et innovervendt raseri som ssri (eller alle antidepressiva) letter lokket på er kun en teori. Den har ikke allmenn tilslutning i fagmiljøet, og mange tror ikke på teorien. Sjøl synes jeg teorien har en del for seg, men igjen: ikke for alle deprimerte, men for noen er det betydelig trøbblete sinne under tristheten. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 Utfordringen er å skille ut de pasientene som kan ha hjelp fra de som blir dårligere eller ikke har virkning av antidepressiva. http://www.nature.com/news/brain-scan-predicts-best-therapy-for-depression-1.13183 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå