[ReXoR] Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Vel, er ikke helt sikker på hvordan jeg skal beskrive dette problemet, men jeg har en laptop, og den er kobla tel en switch med wlan.. Jeg kjører win2000, og IPen er noe ala 10.10.10.50. Får jo boota opp med Knoppix, men da får jeg akkurat samma IPen. Vil helst ha en annen IP i Knoppix. har en følelse av at IPen avhenger av hardware'n. Noen som skjønte hva jeg mente og har løst tel å hive seg på? Problem: IP i Win2k og Linux(Knoppix) er akkurat den samme (ved DHCP). Jeg vil ha den annerledes i Knoppix. Hvordan? Lenke til kommentar
ertdfk Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 Kjenner ikke til knoppix, men generelt så "ser" dhcp-serveren på mac adressa før den gir ut ip-adresse. Mac-adressa er en unik adresse som er brent inn i nettverkskortet ditt (på noen kort kan du forandre den). Altså når pcen din spør etter ei ip-adresse så sjekker dhcp serveren om den har gitt ut ip tidligere til den mac adressa, vis den har det så gir den ut den samme ip-adressa på nytt. Siden mac-adressa er uavhengig av operativ system vil du få samme ip. Det du kan gjør er å sette ip manuelt. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 det er ingen sak å manuelt sette ip istedet for å bruke dhcp som root: killall dhclient ifconfig eth0 inet 10.10.10.49 netmask 255.255.255.0 pass på at du får samme netmaske som før, du kan sjekke det først ved å kjøre "ifconfig eth0", da vil du se Mask: <et eller annet> 10.10.10.49 kan byttes ut med en annen ip 10.10.10.x eller hva du har på de tre første gruppene, gitt att nettmasken er 255.255.255.0 Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 26. november 2003 Forfatter Del Skrevet 26. november 2003 okej. takk takk (o: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå