Tom Trussel Skrevet 13. august 2016 Del Skrevet 13. august 2016 Ærede forumister! Beklager den forvirrende tittelen, men problemet er som følger: Tidlig på 2000-tallet hadde jeg et digitalt videokamera (kassett) fra Canon, dette var i 16:9 formatets barndom. Kameraet hadde en bildebrikke med format 4:3, men kunne lage et slags 16:9 format ved å filme i 4:3 som var trykt sammen fra side til side. Deretter ble bildet strukket ut på TV'en dersom denne var 16:9, med rimelig godt resultat. Videoene ble redigert og lagret med DVD-format. Nå ønsker jeg å hente ut videosnutter fra DVD-ene og lage en enkel presentasjon i Windows Movie Maker (WMW), men dette gir meg problemer. Har prøvd å konveretere til MP4 med Handbrake. Programmet rapportere at videoformatet er 720x576 med aspect ratio 1,33, og når den konverterte filen brukes i WMW skjønner ikke programmet at videoen skal strekkes, selv om jeg setter prosjektet til å ha 16:9 format. Samme skjer dersom WMW prøver å lese DVD'en direkte: Finnes det noe gratisprogram som spytte ut en fil i riktig format? Mvh TT Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 13. august 2016 Del Skrevet 13. august 2016 Du kan prøve Avidemux. Gjør mye av det samme som hb men har masse fler filter og funksjoner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå