alexnilsen Skrevet 13. august 2016 Del Skrevet 13. august 2016 Hei. Jeg lurer på om en Nexa TMT-918 fjernkontroll må være innenfor rekkevidde til en stikkontakt-plugg for at en timer skal fungere? Jeg skal sette opp en Intel Compute Stick som en Digital Skilt enhet som vil stå i ett annet rom (med flere rom + vegger imellom, godt under 30m) som skiller enheten fra fjernkontrollen. Jeg hadde tenkt å bruke timer-funksjonen for å slå på enheten automatisk hver dag (Intel Compute Stick er designet slik at den skrur seg på automatisk med en gang den får strøm). Av-slåing tar en Oppgave i Windows seg av. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 13. august 2016 Del Skrevet 13. august 2016 Så det du spørr om er egentlig om en sender må være innen rekkevidde for mottakeren hvis signalet skal komme frem? Det korte svaret er: Ja, det må den. Det lengre svaret er at det er ingenting smart i mottakeren i et Nexa-system. Det er ingen kontroll på om signalet kom frem, og dekningen kontrolleres ikke. Signalet sendes i blinde og det er bare å håpe at det kommer frem. 1 Lenke til kommentar
alexnilsen Skrevet 14. august 2016 Forfatter Del Skrevet 14. august 2016 (endret) Hei. Takker for svar! Har funnet ut at innendørs så er rekkevidden (med den frekvensen som blir brukt, 433,92MHz) på maks 30 meter og utendørs (med fri sikt) på 70 meter ved optimale forhold. Har brukt måle-båndet på Google Maps og fått bekreftet at avstanden er på rundt 10 meter (så den er godt innenfor 30 meter). Jeg var litt usikker på om timeren også ble lagret på mottakeren, men har nå fått bekreftet av deg at den bare er lagret på fjernkontrollen! Takk for det! Takker også for informasjon om sending av signalet og "smartheten" til mottakeren fra Nexa! Får gå inn for innkjøp av den nye Nexa Bridge (overtar for Gateway) etterhvert! Endret 14. august 2016 av alexnilsen Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 14. august 2016 Del Skrevet 14. august 2016 Har funnet ut at innendørs så er rekkevidden (med den frekvensen som blir brukt, 433,92MHz) på maks 30 meter og utendørs (med fri sikt) på 70 meter ved optimale forhold. Har brukt måle-båndet på Google Maps og fått bekreftet at avstanden er på rundt 10 meter (så den er godt innenfor 30 meter). Selv om det er innenfor den "teoretiske rekkevidden innendørs" er det fremdeles ingen garantier at det vil fungere. Det kommer an på plassering av sender og mottaker, antennene til sender og mottaker, andre forstyrrelser (som andre 433MHz-enheter, det er mange av dem). Ta det fra en som har brukt noen år på å et pålitelig hjemmeautomasjonssystem på 433Mhz der alle punkter var godt innenfor 30 meter, Eller 10 meter, for den slags skyld: Ting går ikke alltid etter planen. Hvis du gjør dette fordi det er interessant og morsomt, så kjør på slik det er! Hvis det MÅ fungere, så har jeg noen forslag... Lenke til kommentar
alexnilsen Skrevet 15. august 2016 Forfatter Del Skrevet 15. august 2016 (endret) Hei. Takker igjen for svar! Jeg gjør dette egentlig både fordi det er interessant (og nytt) og for at det er viktig at Digital Skilt enheten skrur seg på ved faste tidspunkt hver dag uten at noe trenger å gjøres manuelt. Jeg setter pris på forslag der risikoen for at det ikke fungerer som det skal kan reduseres (og andre triks og tips) Hjemme-automasjon er noe som er nytt for meg, men jeg er ganske teknisk anlagt (driver til daglig med utvikling av programvare). EDIT: Så nettopp tråden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1735439 (Raspberry pi og Tellstick) Har en Raspberry Pi 2 Model B fra før. Tror du en RFXtrx433 + Domoticz på Raspberry Pi kan fungere godt for mitt behov? (Styre strøm-tidsplanen for Nexa mottakeren til Digital Skilt enheten (+ kontrollere status etc.)). (Jeg har en vane for å sette opp og konstruere programvare selv, hvis jeg ikke funnet løsninger som gjør det jeg vil, slik jeg vil... ). Kan kombinasjonen med RFXtrx433 + Domoticz gjøre det enklere å utvide hjemme-automasjonen for flere ting senere? EDIT2: Eller kan en Telldus TellStick Net fungere like greit den også? Og som jeg opprinnelig skrev så setter pris på forslag der risikoen for at det ikke fungerer som det skal kan reduseres (og andre triks og tips) Endret 15. august 2016 av alexnilsen Lenke til kommentar
Ole Th Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 Hei. Takker igjen for svar! Jeg gjør dette egentlig både fordi det er interessant (og nytt) og for at det er viktig at Digital Skilt enheten skrur seg på ved faste tidspunkt hver dag uten at noe trenger å gjøres manuelt. Jeg setter pris på forslag der risikoen for at det ikke fungerer som det skal kan reduseres (og andre triks og tips) Hjemme-automasjon er noe som er nytt for meg, men jeg er ganske teknisk anlagt (driver til daglig med utvikling av programvare). EDIT: Så nettopp tråden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1735439 (Raspberry pi og Tellstick) Har en Raspberry Pi 2 Model B fra før. Tror du en RFXtrx433 + Domoticz på Raspberry Pi kan fungere godt for mitt behov? (Styre strøm-tidsplanen for Nexa mottakeren til Digital Skilt enheten (+ kontrollere status etc.)). (Jeg har en vane for å sette opp og konstruere programvare selv, hvis jeg ikke funnet løsninger som gjør det jeg vil, slik jeg vil... ). Kan kombinasjonen med RFXtrx433 + Domoticz gjøre det enklere å utvide hjemme-automasjonen for flere ting senere? EDIT2: Eller kan en Telldus TellStick Net fungere like greit den også? Og som jeg opprinnelig skrev så setter pris på forslag der risikoen for at det ikke fungerer som det skal kan reduseres (og andre triks og tips) Tellstick Net kan helt sikkert gjøre jobben, ved å skifte ut antennen så har jeg greit kunne styrt mottakere på over 100 m. Selv om en i teorien ikke kan være sikker på att signal kommer fram, så er det ihvertfall for meg absolutt ikke noe problem i praksis. Mottak av data fra sensorer og bevegelses sensorer, magnetkontakter osv. er litt mer ymse, men det også fungerer godt med riktig produkt evnt en repeater på signalet. Når det gjelder styring så er Tellstick Net helt klart litt mer begrenset, og tungvint. Løsningen for meg er å bruke en eller annen enhet som kjører Android (bruker både min egen mobil og virtuell enhet på pc), da kan en gjøre det så avansert en ønsker i forhold til det som er av hardware til 433 mHz utstyr. Ellers kan vel Telldus Znet Lite også kanskje være et alternativ? https://developer.telldus.com/blog/2016/8 Lenke til kommentar
alexnilsen Skrevet 16. august 2016 Forfatter Del Skrevet 16. august 2016 Hei. Takker for svar! En Telldus Znet Lite kan også være aktuell. Ser på blog-posten du lenker til at det vil komme en oppdatert utgave med støtte for 433MHz i løpet av September/Oktober i år. Men hva med RFXtrx433 + Domoticz på en Raspberry Pi 2 Model B? Kan det være ett godt alternativ? Har testet GUIet til Domoticz på min Windows maskin med Dummy hardware og må si at jeg liker det grensesnittet noe bedre enn Tellstick Live grensesnittet som Tellstick Net bruker (har testet den med demo brukeren til Telldus). Men begge grensesnitt har sine fordeler og ulemper. Jeg vet ikke enda hvilke alternativer som passer best til mitt behov da dette er noe som er nytt for meg. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Men hva med RFXtrx433 + Domoticz på en Raspberry Pi 2 Model B? Kan det være ett godt alternativ? Har testet GUIet til Domoticz på min Windows maskin med Dummy hardware og må si at jeg liker det grensesnittet noe bedre enn Tellstick Live grensesnittet som Tellstick Net bruker (har testet den med demo brukeren til Telldus). Men begge grensesnitt har sine fordeler og ulemper. Jeg hadde gått for RFX + Domoticz, om ikke annet fordi du da har flere muligheter. Personlig liker jeg ikke begrensninene til Tellstick. Men hvis man bare skal skru av og på en dings av og til, så er det sikkert utmerket til det. Lenke til kommentar
alexnilsen Skrevet 17. august 2016 Forfatter Del Skrevet 17. august 2016 Hei. Takker igjen for svar! Etter å ha testet Domoticz på min Windows maskin må jeg si at jeg liker mulighetene bedre og bedre (spesielt skripte-mulighetene). Jeg har laget ett enkelt Lua-skript som åpner CD-rom (via NirCmd - bare for å teste) på maskinen hvis temperaturen fra Forecast IO går over en viss temperatur. Skriptet sender også "Off"-kommando til en Dummy Av/På-bryter en tid etter. Planen er at etterhvert så skal dette implementeres i "det virkelige liv" slik at Digital Skilt enheten slår seg av automatisk hvis temperaturen ute går over en grense (for å beskytte både den og monitoren - den skal stå i ett rom hvor sola står på godt hele dagen og hvor det kan bli ganske varm). Og at Av/På-bryteren fra Nexa setter seg i "Off"-status etter en stund slik at enheten rekker å slå seg av korrekt (og eventuelt installere oppdateringer) og at bryteren er igjen klar for å slå på enheten automatisk dagen etter. Har tenkt til å kjøre 2 Domoticz serveren. En Master på Rasperry Pi med RFXtrx433 koblet til som styrer det meste. Og en Slave på Digital Skilt enheten som henter temperatur informasjon fra Forecast IO og som også skal kjøre Lua-skriptet som beskrevet ovenfor. Neste testing blir å knytte opp en Domoticz server som Slave på annen maskin med hoved-maskinen og teste hvordan Master/Slave forholdet fungerer. Takker for hjelpen så langt både til deg Moskus og til deg Ole Th! Lenke til kommentar
alexnilsen Skrevet 26. august 2016 Forfatter Del Skrevet 26. august 2016 Hei. Jeg har nå fått testet RFXtrx433E (noe) sammen med Domoticz på min Raspberry Pi. Har også knyttet opp ImperiHome app for Android sammen med Domoticz serveren via MyDomoAtHome (https://www.domoticz.com/wiki/ImperiHome). RFX fungerer helt perfekt! Jeg fant også ut at RFX maskinvaren sammen med Domoticz oppdager fjernkontroller på støttet frekvens automatisk. Hvis jeg da vil også bruke en fjernkontroll, for eksempel, for NEXA systemer sammen med Domoticz slik at av/på status til bryterne blir synkronisert på serveren, kan jeg bare legge den til som under/slave-enhet til bryteren(e) som den brukes sammen med. Jeg har også laget ett enkelt Lua-skript for Domoticz Hendelse (Event) funksjonen som "pinger" Digital Skilt enheten for å sjekke om den er tilgjengelig (for å sjekke status) som igjen setter statusen til en Dummy-bryter utfra om pingen var suksessfull eller ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå