Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] PC slår seg selv av etter den blir slått på

Anbefalte innlegg

Min bærbare PC har nå begynt å skru seg selv av noen sekunder etter at jeg skrur den på. Jeg skrur på, windowslogoen kommer til syne, den er der for rundt 20 sekunder, så skrur maskinen seg av igjen. Dette skjer hver gang man skrur den på. Eneste jeg ser er windowslogoen.

Maskinen er en

Multicom Arya MS-1772 Ultra-thin 17.3" Full-HD Matt, Intel Core i7-4710HQ, 16GB, 256GB SSD + 1TB 7200rpm HDD, GeForce GTX 870M, Uten operativsystem, 21.8 mm (MS-1772-MFB2)

Tidligere problemer:

Har hatt en del problemer med maskinen, siden jul har maskinen vært inne på service to ganger for problemer med skjermen. En skjermkabel eller noe som løsnet.

Det har vært en del problemer med maskinen, og det frister veldig lite å sende den inn til service for 3.! Gang.

Noen som kjenner til problemet, eller kan prøve å hjelpe meg med å løse det. Hadde satt veldig pris pundet da det er en kraftig og bra PC når den funker. Har også prøvd å søke på nettet etter lignende problemer, men finner ikke denne konkrete saken.

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første: har du backup (i den grad du trenger det)? Hvis ikke bør du finne ut hvordan du evt. plukker ut harddisken, og enten koble den til internt i en stasjonær maskin eller skaffe deg en SATA-til-USB overgang, f.eks. et rimelig eksternt harddiskkabinett.

Dette høres i mine ører ut som et softwareproblem, ettersom du faktisk blir vist windowslogoen. Maskinen får i det minste til å sette i gang boot fra disken. For å bekrefte dette ville jeg forsøkt å boote et annet OS, eksempelvis en Ubuntu live distro fra USB-penn. Om dette ikke lar seg gjøre kan det tyde på at feilen er maskinvarerelatert, og da bør du kontakte Multicom for reklamasjon.

Om du kan boote Ubuntu eller annet OS, men Windowsinstallasjonen på disken ikke lar seg starte, kan du forsøke en recovery (om du har satt opp en løsning for dette) eller en fullstendig reinstallasjon. Multicom sine maskiner selges uten Windows, altså er ikke Windows en del av "pakken" du har kjøpt, og så lenge det ikke er noe fysisk i veien med maskinvaren har da ikke Multicom noen plikt til å utbedre for deg.

Merk forøvrig at du ved tredje gangs reklamasjon på samme mangel kan kreve å få hevet kjøpet. Selger har ingen avgrensning for antall avhjelpsforsøk ved forskjellige mangler, men bransjenormen er at man godtar heving ved fjerde gang ulik mangel. Det er dog mulig Multicom er litt strengere på sin egen merkevare dersom de ikke har noe tidligere salgsledd å rette egne krav mot.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har backup rett før sommeren startet, tviler på jeg mister så mye : )

Jeg har ingen PC tilgjengelig ATM, men må prøve å få ordnet det. Skal få testet dette.

Har ikke satt opp noe recovery dessverre.

Jeg kjøpte Windows 8 + at de skulle gjøre maskinen klar på forhånd. har de da "plikt til å utbedre" for meg da?

Hm. Jeg ville helst slippe å få den inn på reklamasjon igjen. Er en del som gjør det komplisert med at jeg trenger den til studier og studerer i utlandet. Vært en del trøbbel på grunn av det, dette halvåret. Skulle helst da sett at jeg kom meg vekk fra maskinen og fikk skaffet meg noe annet. Kan ikke si meg fornøyd med hvordan sen har fungert.

Får se om jeg får noe ut av ubuntu.

Tar ellers imot andre tips. Lyst til å få løst dette på greiest måte

Takk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...