Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Høy ping og spikes i online spill

Anbefalte innlegg

Hei.

Lurer på om det er noe jeg kan gjøre for å forbedre pingen i online spill. På Pingtest.net får jeg rundt 50ms i ping, mens i spill er den over 100 + at den kan spike opp i 2-300ms på det værste. Har prøvd å restarte modem samt byttet kabel fra modem til Pc uten at det hjalp. Jeg er eneste bruker av nettet å jeg bruker å sette laptopen i flymodus de gangene jeg prøver å få spilt.

Noen som aner råd?

150249420.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fiber er det beste på ping.

Også cpu kraft hjelper litt.

Antar du har DSL telefonkabel?

Ellers må du finne personer nærmere deg å spille med.

Merker forkjellige server alle i oslo gir forskjelling ping tider f.eks get\telenor på speedtest.

Lenke til kommentar

150251687.png

Slik får jeg med coax linje.

Det er vel lite å gjøre med, annet å håpe på G.fast i så fall.

Noen tilfeller kan modemet være problemet, men tviler på det har stor betyning.

Ofte problem hvis modemet er gammelt.

Større problem er linjelenge da kobber er tregere en fiber på lengere linje.

Lenke til kommentar

Sitter nok med telefonkabel ja. Fiber kan jeg nok bare drømme om å få hit hvor jeg bor.

Så det er altså ingenting å gjøre med det?

I utgangspunktet så er ikke DSL en sinke når det gjelder ping, selv om fiber selvsagt er overlegen. Det er normalt å kunne oppnå 20-30ms på servere som er noenlunde nærme. 
Avstand til server er viktig, hvor god peering din ISP har påvirker også pingtider til servere innenlands og spesielt utenlands.
Siden du opplever store spikes, så kan det tyde på at NGT har overbooket sentralen. Er ned/opp hastigheten stabil, eller er det store variasjoner, spesielt på tider av døgnet hvor folk flest bruker nettet?
Jeg har hørt mye negativt om NGT, har du undersøkt om det finnes andre DSL leverandører i ditt område?
Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Det kan tyde på overbooking. Jeg ville først ha klaget til NGT, at du opplever store ping spikes i rushtiden.

5G ytelsen er veldig avhengig av lokale forhold, under gode forhold så er visstnok pingen bedre enn adsl. Jeg regner med du snakker om bredband.no(Direct Connect)? Etter å ha lest hva kunder har skrevet om dem på dette forumet, så ser de ikke ut til å ha særlig bra kundestøtte, så vet ikke helt om jeg vil anbefale dem.

Så jeg ville først ha klaget til NGT, og hvis de ikke ordner opp så ville jeg kanskje ha vurdert Telenor.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Min ned og opp hastighet er stabil, men merker at jeg får mere jitter fra kl 16 til 22ish. Er kun Telenor og NGT som leverer DSL nett hit, ellers har jeg muligheten for 5G, men der har jeg ingen erfaring med hvordan pingen er.

Vist du ber ISP om å ta en titt på forbindelsen din får du vell helst gjerne beskjed om at de ikke finner noen feil :)

I mitt syn siden du nevner at fiber aldri blir et spørsmål er det mest trolig gamle kobber-kabler som gir deg flaskehalsen før sentralen. Prøv en traceroute(mac i terminal) til vg.no eller tracert(windows cmd.exe) og lim inn her så får vi se hvordan du ligger ann. 

bredb%E5nd-slik+m%E5ler+du+hvor+rask+net

Endret av datageni
Lenke til kommentar

Akkurat nå så ligger jeg ganske greit ann, men det blir værre utover kvelden. Skulle prøve å spille litt Battlefield i natt å pingen var rundt 70ms, men den peaket opp i mot 800ms, så var bare å gi opp.

Microsoft Windows [Version 10.0.14393]
© 2016 Microsoft Corporation. Med enerett.

C:\Users\Kim>ping www.db.no

Pinging www.db.no [81.93.163.115] with 32 bytes of data:
Reply from 81.93.163.115: bytes=32 time=50ms TTL=251
Reply from 81.93.163.115: bytes=32 time=51ms TTL=251

Ping statistics for 81.93.163.115:
    Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 50ms, Maximum = 51ms, Average = 50ms
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...