agvg Skrevet 14. august 2016 Del Skrevet 14. august 2016 Kabler av slikt design er vanlig og bruke inn til hus http://www.nexans.no/eservice/Norway-no_NO/navigateproduct_540225151/G4_657A1_B_lite_green_2_5mm.html 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 14. august 2016 Forfatter Del Skrevet 14. august 2016 (endret) Var mere: Slike kabeler inn i borettslag jeg tenkte på. Skal være veldig uheldig hvis alle kablene i bakken er brukt opp. Men disse ha SC mest vanlig med Lc. Har aldri sett slike kabeler, i borettslag er det vanlig SC. Men muligens det er borettslag fra 2008 eller noe slik. Siden man ikke trenger så mange kabeler per bruker. Men greit å ha 2 stk i tilfelle ene ryker. Endret 14. august 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. august 2016 Del Skrevet 14. august 2016 Og skjøte seg inn på en kabel er ganske arbeidskrevende og dyrt så selv om kabelen går forbi veggen din så hjelper det ikke hvis det ikke er en skjøt i ett skap eller kum i nærheten. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. august 2016 Del Skrevet 14. august 2016 Er ikke så uvanlig at kabelen er full, de på bildet er jo terminert og det skjer jo når de blir montert i leiligheten. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 14. august 2016 Forfatter Del Skrevet 14. august 2016 Ser på kart, der borettslagene har gravet fiber at de har gravd videre der det har vært gravd før. Så det betyr med mindre forskjellige borettslag har delt på utgiftene å bygget fiber, så burde det være flere fibere. Men man vet jo aldri. Kan jo være du har rett, de har brukt opp alle fiberne. Så splitting er eneste og siste muliget for flere skal koble seg på. Da burde det være lagt flere rør så det er bare å blåse flere fiberkabler? Ellers bør de som bygger ut skaffe seg ny jobb. Blir som å legge vannrør\kloaksrør kun for 10 personer. Når det senere trenger 15, det går ikke. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. august 2016 Del Skrevet 14. august 2016 Tja, ting kommer jo ann på kostnad, tidshorisont og om trekkerør var påtenkt slike utbygginger. Det og legge ned masse tomme rør er jo ett nyere fenomen. Lenke til kommentar
Lazy Skrevet 14. august 2016 Del Skrevet 14. august 2016 Var mere: Slike kabeler inn i borettslag jeg tenkte på. Skal være veldig uheldig hvis alle kablene i bakken er brukt opp. Men disse ha SC mest vanlig med Lc. Har aldri sett slike kabeler, i borettslag er det vanlig SC. Men muligens det er borettslag fra 2008 eller noe slik. Siden man ikke trenger så mange kabeler per bruker. Men greit å ha 2 stk i tilfelle ene ryker. Ser på kart, der borettslagene har gravet fiber at de har gravd videre der det har vært gravd før. Så det betyr med mindre forskjellige borettslag har delt på utgiftene å bygget fiber, så burde det være flere fibere. Men man vet jo aldri. Kan jo være du har rett, de har brukt opp alle fiberne. Så splitting er eneste og siste muliget for flere skal koble seg på. Da burde det være lagt flere rør så det er bare å blåse flere fiberkabler? Ellers bør de som bygger ut skaffe seg ny jobb. Blir som å legge vannrør\kloaksrør kun for 10 personer. Når det senere trenger 15, det går ikke. Du har ikke peiling. 2 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. august 2016 Del Skrevet 14. august 2016 Som sagt, interesseliste i nabolaget er eneste farbare veg, så kontakter du CD med den. På hvilket grunnlag skal du selge inn fiberen hos dine naboer? Hva blir bedre med fiber? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 15. august 2016 Forfatter Del Skrevet 15. august 2016 Som sagt, interesseliste i nabolaget er eneste farbare veg, så kontakter du CD med den. På hvilket grunnlag skal du selge inn fiberen hos dine naboer? Hva blir bedre med fiber? vet ikke om jeg skal gidde å ta den diskusjonen, dere vet vel hva som er bedre, opplastinghastighet. Og altbox tilbyr 1 gigabit\s mens canal digital ikke. Hvor mange folk som bryr seg om dette er like gyldig for meg. Tror vi ikke gidder å diskutere dette mere. Hvis dere vil hjelpe: http://www.multicom.no/deltaco-skarvdon,-fiber,-lc-lc,-singlemode,/cat-p/c0/p5950100 Er det bedre å sveise fiberen enn å bruke slike? Da det kan gi dårligere rekkevidde? Noen som har erfaringer? Ulempen man må ha tykkere rør hvis de skal få plass. er det viktig rørene er så tynne som mulig? Ellers risiker man vann i rørene? Selv har jeg lite tro jeg får fiber men verdt et forsøk. Veldig få naboer som vil leie fiberen sin på finn.no aldri sett noe ligdene vertfall. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 (endret) Men det er ikke oss som skal overbevises, det er naboene dine og da bør du ha noe mer enn høyere opplasting for og selge fiberideen. Endret 15. august 2016 av agvg Lenke til kommentar
agvg Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 Man legger ett svært tynnt trekkerør inn i leiligheten og sveiser en pigtail på det. Og uansett er det ikke du som kunde som skal fundere på dette. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 15. august 2016 Forfatter Del Skrevet 15. august 2016 Men det er ikke oss som skal overbevises, det er naboene dine og da bør du ha noe mer enn høyere opplasting for og selge fiberideen. https://bredbånd.com/?utm_source=adwords&utm_medium=sok&utm_campaign=priser-bredb%C3%A5nd&gclid=CO_j3rbvws4CFUh5cgodCFEGRw https://www.oppenfiber.se/anslut/villa/priser-och-villkor Fristes å flytte til sverige. Noen som har erfaringer med bredbånd.com eller er de svindel? De gjør ingen ting å bedre konkuransen? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 De selger det de har provisjon på regner jeg med, de har ingenting med utbygging og gjøre. Og du ser prisene på den svenske siden, egenandel på mellom 15000 og 45000,-. De færreste i Norge er villige til og betale slike summer, min erfaring er at alt over 5000,- er særdeles tungsolgt. Lenke til kommentar
inside_446486 Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 LMH1, hvis du vil bli din egen ISP så er det fullt mulig. Se på Lynet, det startet med én mann med et ønske om bedre hastighet og pris. Og lenge var det en mann som holdt alt gående. Ulempen er at du ikke får tid til å bruke din egen internettaksess lengre siden du må jobbe hele tiden. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 17. august 2016 Forfatter Del Skrevet 17. august 2016 (endret) Hvis jeg hadde fått et samarbeid med bayonette så kunne jeg vurdert det. http://lynet.no/produkter Egentlig ganske stive priser. http://www.digi.no/artikler/lynet-solgt-til-broadnet-for-hemmelig-sum/347988 Største problemet er å forhandle gode avtaler med kommunene, hadde man fått til fiber microtrenching. Så hadde det blitt langt billigere å legge fiber, får man da lengere avtale med borettslag kan man tjene bra. Problemet dette er ganske vanskelig, da kommunene neppe ikke vil godta det. Man må også få gode grosist avtaler med en større levrandør broadnet\telenor altibox etc? Dette er svært vanskelig hvorfor skal de gi deg 1 gigabit\s til 600 kr måneden om du skal selge dette til dobbelt pris? Så tviler på jeg klarer å løse dette alene. Endret 17. august 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Er neppe noen gullgruve og legge fiber i de områdene hvor man møter de store aktørene, de kan alltid by under deg og høy hastighet er ikke noe som trumfer lav pris hos de store kundegruppene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå