LMH1 Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 (endret) Priser uten mva: MICROTRENCHING http://www.microtrenching.no/ 40 kr per kilometer reise utgift Ferdig tilbake satt og asfaltert kr 450 pr meter, så kommer rør i tillegg ca kr 5 pr lengde meter avhenge av størrelse og antall rør. Regner det å blåse fiber maks koster 5000 antakelig ikke mye mere. Personen jeg snakket med sa det er billigere å grave i gressplen\hage eventuelt skråning. Problemet med de fleste internetlevrandørene er veldig trege og vanskelig å få kontret svar hvor mye det koster å etablere fiber da det normalsett er slik man kobler på boligfelt\borettslag på en gang. Uansett er det lurt å sjekke markedet. Selv trodde jeg microtrenching koster betydlig mere mellom 1000-1500 meteren hvis ikke prisen har falt kraftig siden 2010. Så noen som vil si erfaringer dere har? Er klar over å ta saken selv kan ende med det koster mere i tilfelle altibox\canaldigital\telenor ikke vil koble meg på fiberen i hovednettet. Men virker ut som det firmaet var litt mere lettere å kontakte en internetlevrandørene. Siste alternativet blir å flytte, men det ønsker man seg ikke. Så vet noen hva fremtiden bringer, da der vurdes til høsten i stortinget at fiberen blir åpen slik at man ikke trenger å grave 2 fiber til forskjellig levrandører i håp man har bedre valgfrihet senere. Men vi vet aldri om linjeleie blir fast med telenor\canaldigital en del år til. Slik har det vært på DSL lenge så tror det blir slik for all tid. Takk for alle som gidder å svare. Edit leser dere: http://www.tu.no/artikler/raskere-fiber-til-halv-pris/236285 fra år 28. nov. 2012 - 13:13 Vet dere hvorfor jeg trodde 1500 kr var prisen før. Så har dette blitt betylig billigere på 4 år på grunn av konkuransen? Eller tror dere prisene jeg får oppgitt ikke er fullstendig priser på gravingen? Da slike priser er nesten en skam internetlevrandørene ikke vil betale. Vet jeg har forsøkt å stille ligdene spørsmål for en del år siden. Men markedet virker ut er en annen nå, før var ting mye dyrere en i dag. Men fremdeles selv om man har borettslag 150 meter unna er det ikke sikkert de vil dele fiberen sin med meg. Så alikevell er det ikke sikkert kommunen godtar dette da jeg vet kommunene er sære på fiberutbygging. Skal koste mest mulig. Siden fiber er et luksus produkt. Endret 12. august 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 Er det kun til deg eller er det flere som ligger i området? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. august 2016 Forfatter Del Skrevet 12. august 2016 (endret) Størst sansynlig kun til meg ja. Problemet er nok folk flest med mindre de er gått lei telenor\canaldigital ønsker neppe å bytte levrandør. Generieltsett har jeg sett den holdingenen del ganger, men man vet aldri selv familer med ungdom eller som flytter kan endre markedet. Så med mindre jeg vil være selger for altibox (viken fiber) tviler på de får særlig flere kunder der jeg bor. Sjekker stadig erfaringer fra andre kunder, vet altibox\telenor og canaldigital får hyppig klager\misfornøyd kunder. Så tror man må være egen teknikker istedenfor å ta ting dit virker nesten slik de ikke bryr seg særlig. Nå har jeg ikke fått enig svar fra altibox om det er slik fiberen som har blitt gravet til borettslag eier borettslaget helt til ISP, dermed vil det være urimilig å grave opp 10 km fiber for å legge en kabel til? Dere syns vel det virker litt rart\unødvendig, da fiberen i seg selv koster lite. De fleste internetlevrandører burde tenke på hva vis flere kunder vil ha fiber. Hvis det blir et problem må jeg nok se langt etter fiber. da det fort snakkes om 4,5 milioner kr i fiberstrekk med de prisene der. Endret 12. august 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 Hvilken fiberleverandør er i rimelig nærhet da? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. august 2016 Forfatter Del Skrevet 12. august 2016 (endret) Både canal digital og viken fiber er ca 150 meter unna i luftstrekk. Problemer jeg frykter 2 forskjellige eier borettslaget i nærheten så det betyr hvis de nekter meg å koble\dele den fiberen med meg, må jeg som over betale langt mere i etablering. 4,5 milion kr er ingen problem for større borettslag med 50-80 beborere eller mere, men når jeg skal betale slike priser sier det seg selv det ikke går. Da er det bedre å skaffe ny bolig. Men jeg mener å lest hvis jeg ikke husker feil i kontraktene når man etabler bredbånd at levrandøren forbeholder seg retten til å grave på tomten for å gi andre beboere brebånd\tv. Men de har ikke lov å bruke hagen eller andre steder som er vesentlig ulempe. Men godt mulig enten det gjelder kun privatkunder og ikke borettslag. Normalsett vil de grave på offentlig vei, hvis det er fysisk mulig. Med mindre det er boliger på alle sider og ingen offentlig vei i mellom. Endret 12. august 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 .... Hei. Det som er saken ifh. til etablering av fiber er i utgangspunktet at selskapene også vil at flere skal gjøre det samtidig, så i utgangspunktet kommer du ikke særlig langt uansett. Selvsagt kan du gjøre det selv, og tviler på at Altibox/CD/you name it nekter deg å leie linje. Hvis det allerede er en stolpe med fiber i nærheten er det nok ganske enkelt for en montør å klarte opp, og fikse en kabel ned, men i utgangspunktet så må alt av denne typen aktivitet være bestilt på forhånd. Jeg ville rett og slett prøvd å drive litt lobbyvirksomhet hvis jeg var deg. Snakk med naboer som ikke har det alt, og hør om de ville vært interessert, og eventuelt kontakt CD direkte og si at det er interesse for å utvide nettet. Det som dog kan være et dilemma er at om det ikke er mange nok, kommer ikke dette til å skje. Med vennlig hilsen Hjelpearbeider innen telemontørfaget. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 Du bør starte med og kartlegge interessen i området, en kunde betyr ingenting men 20 kan være mer interessant hvis det ligger fiber tett inntil området. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 Absolutt, og det er EKSTREMT dyrt å utbygge fiber, tro meg, så det er absolutt interessen som er viktig. Dersom utbyggingen koster 3-5 millioner kroner kommer de aldri til å bygge det ut dersom det bare er 1 til 2 personer som er interessert i utgangspunktet. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. august 2016 Forfatter Del Skrevet 12. august 2016 Har neppe mulighet å få så stor interiesse, er jeg maksimalt heldig kanskje 2-3 men da må man i så fall skremme kundene med: Docsis 3.1 «Full duplex» eller G.fast vil gjøre nettet langt dyrere å drifte, enten må hver av kundene betale store etablering summer eller kunder blir låst mellom 100\100 mbit til 1 gigabit. Hvis jeg i så fall klarer å bevise Get\Canaldigital vil gå så langt, i tillegg kommer 150 kr i linjeleier, kanskje naboene vurder å bytte levrandør, hvis ikke tror jeg det er vanskelig. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. august 2016 Forfatter Del Skrevet 12. august 2016 (endret) Absolutt, og det er EKSTREMT dyrt å utbygge fiber, tro meg, så det er absolutt interessen som er viktig. Dersom utbyggingen koster 3-5 millioner kroner kommer de aldri til å bygge det ut dersom det bare er 1 til 2 personer som er interessert i utgangspunktet. Hva mener du med prisene som var i første post? Eller mener du det er lattelig lav? Nesten svenske priser på fiberutbygging? Det trenger ikke å være dyrt hvis det er snakk om 150-200 meter, men om det er mellom 10-25 km så begynner det nok å bli dyrt. eventuelt kontakt CD direkte Forsøkt det mange ganger, får tåpelig svar "Vi har ingen dato når fiber blir tilgjengelig i ditt området, hvis det blir aktuelt blir du kontaktet av selger, hvis du ikke hører noe fra oss ønsker vi deg lykke til videre". Prisen for oppgradering til docsis 3.1 eller docsis 3.1 Full ethernet vil de ikke kommentere en gang. Det hadde blitt det billigste, men regne med bare docsis 3.1 koster minst like mye som fiber. Da utstyret må byttes 2 ganger (2020 kanskje) før man får fiber hastigheter gjennom kobberkabelen. Det er desverre ikke mulig å bytte node for en kunde da det ikke er SFP+ utgang i switchen. Hadde det vært det kunne telenor\canal digital gjort det på dagen. Men mistenker oppgraderinger her vil koste like mye på sikt, som fiber. Endret 12. august 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 (endret) Har neppe mulighet å få så stor interiesse, er jeg maksimalt heldig kanskje 2-3 men da må man i så fall skremme kundene med: Docsis 3.1 «Full duplex» eller G.fast vil gjøre nettet langt dyrere å drifte, enten må hver av kundene betale store etablering summer eller kunder blir låst mellom 100\100 mbit til 1 gigabit. Hvis jeg i så fall klarer å bevise Get\Canaldigital vil gå så langt, i tillegg kommer 150 kr i linjeleier, kanskje naboene vurder å bytte levrandør, hvis ikke tror jeg det er vanskelig. Isåfall er det nok ganske lite sannsynlighet for at du får det. Hørt om mange som ikke får fiber, og naboen har fått det alt. Prøv som sagt det jeg skrev ovenfor, fordi bare folk i utgangspunktet hører fiber så vil de sette opp farten. Det viktige for deg å huske på er at det uansett hva du gjør ikke kommer til å bli utbygget fiber i nærmeste framtid hos deg, da de fleste selskaper venter til angrefristen er gått ut før de i det hele tatt sitter hjulene i spill. Har jobbet innenfor bransjen en stund nå, så vet godt hvordan dette funker. Jeg kan i utgangspunktet ikke uttale meg om priser, da det kommer an på selskap til selskap, men kan prøve meg litt: La oss si at noden (sentralen) er full i området. Da må man ut og sette inn nytt utstyr som koster en del, da må man igjen rettferdiggjøre prisen, da disse svitsjene ikke er billige å verken drifte eller sette opp. Dermed er vil tilbake til stage one. Endret 12. august 2016 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. august 2016 Forfatter Del Skrevet 12. august 2016 La oss si at noden (sentralen) er full i området. Da må man ut og sette inn nytt utstyr som koster en del, da må man igjen rettferdiggjøre prisen, da disse svitsjene ikke er billige å verken drifte eller sette opp. Dermed er vil tilbake til stage one. Ja det er frusterende, kunne ønsket noen viste hva docsis 3.1 koster. Fiberswitcher koster nok for 1 milion kr selv for et mellomstor borettslag. Men godt mulig docsis 3.0 eller 3.1 er rimligere? Egentlig syns jeg er ganske idotisk at det finnes mediaconverter til 300-500 kr med transceiver med gigabit. Docsis 3.0 moden koster nok litt mere. http://us.dlink.com/products/business-solutions/12-port-10g-sfp-web-smart-switch-including-2-10gbase-tsfp-combo-ports/ koster ikke så mye men kan kun brukes i borettslag da det neppe funger utendørs bruk. Vansklig å sette internethastighet også. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 Ja det er frusterende, kunne ønsket noen viste hva docsis 3.1 koster. Fiberswitcher koster nok for 1 milion kr selv for et mellomstor borettslag. Men godt mulig docsis 3.0 eller 3.1 er rimligere? Egentlig syns jeg er ganske idotisk at det finnes mediaconverter til 300-500 kr med transceiver med gigabit. Docsis 3.0 moden koster nok litt mere. http://us.dlink.com/products/business-solutions/12-port-10g-sfp-web-smart-switch-including-2-10gbase-tsfp-combo-ports/ koster ikke så mye men kan kun brukes i borettslag da det neppe funger utendørs bruk. Vansklig å sette internethastighet også. Kan dessverre ikke kommentere docsis, da jeg ikke har jobbet med det enda. Holder fremdeles på å lære faget, så det er nok bare selve prosessen jeg kjenner til da jeg har bakgrunn fra både telemontørbransjen, men også innenfor selve telebransjen. Jeg blir nok uansett nødt til å gjenta at penger vil det uansett koste, og de fleste ville ikke investert med mindre det er mange som er interessert. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. august 2016 Forfatter Del Skrevet 12. august 2016 (endret) Men du er vel enig med f.eks Vlan hvis man er koblet på samme fiber som bedrift\borettslag. Da er vel nærmest umulig å få tilgang til dems nett? Eller kjøre kryptering slik PON nettet gjør? Så at borettslag\bedrifter ikke vil dele fiber er litt bak må syns jeg. Kan jo håpe kommunene finner en løsning på svensk betalingsmodell på fiber. Men tror det er lite sansynlig det skjer. Størst sansynlig er alle rykter som går på internett riktig. Jeg mener 40\100 gigabit (PON) antakelig er mye dyrere på lengere sikt å bygge en å ha flere fiber i bakken til ISP. Men nå koster jo 10 km fiber ofte 10 000 kr på ebay. Så det sier litt. Internetlevrandørene går vel for glass og ikke plast så de er nok dyrere. Endret 12. august 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 (endret) Men du er vel enig med f.eks Vlan hvis man er koblet på samme fiber som bedrift\borettslag. Da er vel nærmest umulig å få tilgang til dems nett? Eller kjøre kryptering slik PON nettet gjør? Fiber for bedrifter og fiber for privathusholdninger er nok ikke samme kopp te. Prioritering er ordet her, så du kan ha et poeng. Dersom det ikke ser ut til å få naboer med på prosjektet så kan du jo høre med CD om det faktisk er greit å grave selv, så hyrer de inn et montørfirma for selve jobben med forbehold om det jeg skrev over her. Men nå koster jo 10 km fiber ofte 10 000 kr på ebay. Så det sier litt. Internetlevrandørene går vel for glass og ikke plast så de er nok dyrere. Sier nok seg selv at glass er av bedre kvalitet, og dermed gir det bedre linje itillegg. Når alt kommer til alt så bor vi i Norge, og dermed er alt litt dyrere, men jeg er evig optimist at stortinget en dag innfører et eller annet system som ihvertfall gjør det billigere å utbygge fiber. Endret 12. august 2016 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. august 2016 Forfatter Del Skrevet 12. august 2016 Dersom det ikke ser ut til å få naboer med på prosjektet så kan du jo høre med CD om det faktisk er greit å grave selv, så hyrer de inn et montørfirma for selve jobben med forbehold om det jeg skrev over her Tror de vil fraråde å leie inn eksterne montører, da de mener nok dems levrandører er både billigere og bedre alternativ. Men alikevell anbefaler meg å vente til fiber blir tilgjengelig på min adresse. Aller helst vil jeg ikke ha noe mere med canaldigital å gjøre. Men alike vel lurer jeg på om enkelte mener selv om man liker 500\50 mbit hastighet. Om det er vits å kjøpe det for å støtte utvikling? Tror pengene blir brukt på kundeservice\lederlønn istedenfor dermed går jeg får 30 mbit i dag. Men merker nettet går i sirrup så vet ikke hva jeg gjør, da kundeservice eller canaldigital ønsker ikke å hjelpe meg noe særlig. De skaffer de dårligste kundebehandlerene de får tak i håp jeg blir borte for godt. Sannheten tror jeg telenor\canaldigital vil bli kvitt en del kunder, særlig de som er kravstore. Fordi det koster dem mye å skrive lange eposter og oppgradere til 1 gigabit hastighet eller mere. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. august 2016 Del Skrevet 14. august 2016 Er jo litt dumt og avskrive CD i og med de er i nabolaget og har fiber der samt har kundene der du bor. Ringe vanlig kundeservice med slike spørsmål er bortkastet, man må finne de som er ansvarlig for ditt område og ha en ide med litt mer tyngde enn at jeg ønsker fiber. Og tar du kontakt så ikke prat noe teknobabbel men bare si dere ønsker fiber og spør om dere kan gjøre noe for og få det. 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. august 2016 Del Skrevet 14. august 2016 Og det er jo kabelfremføringen som er det kostbare, både graving og trenching er dyrt. Endel utbyggere har også valgt veldig dyre løsninger på fibernoden som vanskeliggjør småskalautbygginger. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 14. august 2016 Forfatter Del Skrevet 14. august 2016 Størst sansynlig også legger kun fiber per borettslag? Tror ikke jeg kommer noe videre med canaldigital hvis jeg ikke vil vente til 2020. Fremdeles må jeg ha tvpakke minst et halv år. Derfor er det dårlig avtale å tegne fiber da det er usikkert jeg får sagt opp tvpakke i bindingstiden. Men ja jeg frykter det kan bli for dyrt. Har prøvd å spørre [email protected] hva slags regler som gjelder i bærum med traching. Uansett venter jeg svar fra viken fiber om man kan bruke eksisterene fiber som har vært gravd før. Eller må legge nye fiber på samme sted. Ingen som vet om fiber til borettslag\bedrifter ser slik ut? Så det er mange fibere som kan sveises på? Eller er slik fiber som kobles mellom byer normalsett? Ikke til borettslag\bedrifter? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. august 2016 Del Skrevet 14. august 2016 (endret) Man kan selvsagt bruke eksisterende fiber er det ledig kapasitet og den eies av leverandør, det du har bilde av ser ut som en vanlig jordkabel. Endret 14. august 2016 av agvg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå