Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er det ikke normalt at tenåringsforeldre også føler ett ansvar for barnas venner (gjelder rus og festing)?

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp lest om "oppropet" som sprer seg hvor Guro Sibeko oppfordrer barnet sitt og foreldrene til barnas venner om å ta ansvar for hverandre og ikke nøle med å ringe etter hjelp om en blir overstadig beruset eller havner i trøbbel på fest. Kjøre andres tenåringer hjem, eller hindre den stupfulle venninnen i å bli med en gjeng eldre mannfolk på nachspiel, for eksempel.

Er virkelig ikke dette helt selvfølgelig? Er ikke dette helt normalt da? Jeg merker at jeg er bekymret for mine barn som snart skal ut i party-verden på egen hånd. Noe må ha endret seg siden jeg var tenåring. Eller er det så store kulturforskjeller mellom byer og småsteder?

Jeg har vokst opp på et lite sted med bygdefester. Her var det allment akseptert og normalt å dra på offentlig fest og drikke alkohol to uker etter at man var konfirmert. Altså 14-15 år gammel.

Nå bor vi på ett annet lite sted, med omtrent samme festkultur. Jeg ser mange fordeler med dette systemet. For det første er tenåringer ekstremt nysgjerrige på fest og alkohol, og prøver det ofte uansett i denne alderen. For det andre er det alltid noen voksne til stede og passer på, og det er som regel voksne som kjenner ungdommene, og vet hvor de hører hjemme. På bygdefester skjer ikke drikkingen skjult.

Først møtes man til vorspiel, hjemme hos noen. Ofte må foreldrene kjøre ungdommene til selve lokalet etterpå (god anledning til å sjekke tilstanden til alle festdeltakerne). Er det noen som blir dårlige på selve festen, så ordner de frivillige vaktene opp. Foreldre blir varslet, eller man kjører rett og slett den uheldige hjem. Er det ille nok kan lege tilkalles også.

Jeg har vært vakt på slike fester mange ganger selv. Vi ville for eksempel aldri ha latt eldre, ukjente menn få bære ei overstadig ungjente ut i en taxi for å bli med på nachspiel. Vi ville trolig heller hindret henne i å ha noe mer kontakt med disse tvilsomme mannfolka. Jeg husker tilfeller der vennene selv har kommet og bedt oss vakter om å passe på ei venninne som oppførte seg uansvarlig. Holdningen hos vaktene er at det er bedre at festen varer til de fleste har kommet seg hjem enn å kaste ut alle presis klokka ett og få fullt av ukontrollerte nachspiel. Ser man noen vakle alene langs veien hjem er det en selvfølge å stoppe og spørre om man trenger skyss.

Det er tydeligvis ikke vanlig andre steder, dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er kansje vanskeligere i byene hvor man stort sett kommer seg rundt uten bil, har selv alltid levd utenfor storbyene og har samme opplevelse som deg. Tror det er langt bedre at foreldre godtar at tenåringene vil feste og legger til rette for at det skjer under så trygge forhold som mulig er.

Men det er nok mange ulovligheter som må til for å få dette velfungerende systemet skal fungere, og disse tingene er det nok vanskeligere å komme unna på steder med mer folk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...