Gå til innhold

Dropper likevel ikke støtte for nye prosessorer i eldre Windows

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva slags støtte er det egentlig de snakker om? Kan jeg ikke kjøre XP på en ny prosessor?

AtW

Med støtte menes først og fremst sikkerhetsoppdateringer og andre feilfikser. Men finner du i det hele tatt et hovedkort for splitter nye prosessorer og tilhørende brikkesett, som det leveres Windows XP-drivere til? Jeg har ikke sjekket, men jeg har mine tvil.

Lenke til kommentar

Hva slags støtte er det egentlig de snakker om? Kan jeg ikke kjøre XP på en ny prosessor?

AtW

Med støtte menes først og fremst sikkerhetsoppdateringer og andre feilfikser. Men finner du i det hele tatt et hovedkort for splitter nye prosessorer og tilhørende brikkesett, som det leveres Windows XP-drivere til? Jeg har ikke sjekket, men jeg har mine tvil.

En sikkerhetsoppdatering som er CPU-spesifikk?

AtW

Lenke til kommentar

AtW

Cpu trenger ikke drivere, mulighens funksjoner som SSE4.1, SSE4.2ADX, AVX, AVX2, AVX-512 (Xeon models only[2][3]), MPX, TXT,

som kanskje blir deaktivert.

Det er vel størst sansynlig chipset drivere til hovedkort det menes?

Lenke til kommentar
Cpu trenger ikke drivere, mulighens funksjoner som SSE4.1, SSE4.2ADX, AVX, AVX2, AVX-512 (Xeon models only[2][3]), MPX, TXT,

som kanskje blir deaktivert.

Det er vel størst sansynlig chipset drivere til hovedkort det menes?

Microsoft har ikke snakket CPU-drivere spesifikt, nei. Jeg bare nevner det i svaret mitt til AtW fordi det er vanskelig å bruke en ny CPU uten et moderne hovedkort.

Men for å sitere noe av det Microsoft skrev i januar.

"For Windows 7 to run on any modern silicon, device drivers and firmware need to emulate Windows 7’s expectations for interrupt processing, bus support, and power states- which is challenging for WiFi, graphics, security, and more. As partners make customizations to legacy device drivers, services, and firmware settings, customers are likely to see regressions with Windows 7 ongoing servicing."

Endret av Harald Brombach (digi.no)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

AtW

Nei. Men fordi disse Windows-versjonene krever "spesialbehandling" fra fastvare og drivere til Skylake-baserte systemer, kan endringer i OS-ene føre til at spesialbehandlingen ikke funker. Derfor har er det bare utvalgte Skylake-systemer som støttes offisielt, antagelig fordi leverandørene av disse hjelper Microsoft med å sikre at ting fortsetter å fungere.

Du kan lese hele Microsofts opprinnelig begrunnelse her:

https://blogs.windows.com/windowsexperience/2016/01/15/windows-10-embracing-silicon-innovation/

• Liker 1
Lenke til kommentar

AtW

Nei. Men fordi disse Windows-versjonene krever "spesialbehandling" fra fastvare og drivere til Skylake-baserte systemer, kan endringer i OS-ene føre til at spesialbehandlingen ikke funker. Derfor har er det bare utvalgte Skylake-systemer som støttes offisielt, antagelig fordi leverandørene av disse hjelper Microsoft med å sikre at ting fortsetter å fungere.

Du kan lese hele Microsofts opprinnelig begrunnelse her:

https://blogs.windows.com/windowsexperience/2016/01/15/windows-10-embracing-silicon-innovation/

I posten du lenker til så høres det mer ut som det man skulle forvente, at det er snakk om ekstrafunksjoner, powerstates osv. Men at det fungerer helt fint å kjøre OSet på CPUen, som det burde. Jeg tipper det samme skjer med XP også, om jeg tar en fletta ny PC som lar meg installere fra DVD og har en slipstreamet versjon av XP med noen modifkasjoner (generisk satadriver), så vil vel den også installere og kjøre OSet? Selv om man kanskje ikke har alle drivere?

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...