Gå til innhold

[Løst] Referansekjøler

Sarasin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I hvilken sammenheng?

Hvis det er på en prosessor er dette kjøleren som kommer med fra intel. Den er lite effektiv. Den vil fungere greit på en prosessor som avgir lite varme, f.eks en i3 6100T, men den vil ikke fungere noe særlig på en overklokket 6700K. Generelt anbefales alltid å kjøpe en egen kjøler utenom. For 3-400 kroner får du gode kjølere til CPU.

Snakker du om skjermkort er referansekjøler den "opprinnelige" kjøleren som kortene kommer med fra AMD eller nvidia. Dette er en radialvifte. Denne vil dra inn luft, føre det over skjermkortet og dytte det ut av kabinettet bak. Partnerprodusentene av skjermkort lager ofte kjølere med aksialvifter. Disse trykker luft ned på skjermkortet, og den varme luften sprer seg så bare inne i kabinettet. Kabinettviftene må ta seg av å fjerne den varme luften.

Tidligere var disse radialviftene dårlige. De bråket og kjølte dårlig - men de var et must (og er fortsatt det) for trange kabinetter med dårlig kjøling. De nye kjølerne til nvidia, kalt Founders Edition, er relativt gode.

Var det noe slikt du lurte på?

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Ja - dette oppklarer jo en del. Jeg hadde skjermkort i hovedfokus, da jeg generelt sett alltid bruker en annen vifte på prosessor.

Målet er jo helst å ha minst mulig varmeutvikling i det hele tatt, uansett komponent, men jeg forstår jo at skjermkort genererer varme ved belastning. Har en annen tråd under skjermkort som omhandler hva jeg er på jakt etter, så disse trådene blir noe linket med tanke på dette.

Så i en svart/hvit verden, ønsker jeg referansekjøler eller ikke på skjermkortet? :)

Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Generelt ønsker du ikke referansekjøler. De andre er mer effektive og gir mindre støy.

Unntakene er:

- Trangt kabinett med dårlig kjøling

- Luftkjølt SLI - Da blir spesielt det øverste kortet meget varm og da hjelper det litt med referansekjøler

Har du et normalt kabinett med noen vifter og du kun skal ha ett skjermkort så går du ikke for referansekjøler.

Lenke til kommentar

Blir som du vet (ettersom vi snakker Node 304) kun ett kort. Så vidt meg bekjent er kjøleløsningen i den med to inntaksvifter i front, en PSU som spytter varmluft rett ut av siden, et skjermkort som suger frisk luft rett fra siden, en Cooler Master Hyper 212 til prosessor, og en uttrekksvifte bak, ikke så altfor ille i dette kabinettet. Meget mulig jeg tar feil, men tror i det minste det skal gå bra.

Så fortsatt ikke referansekjøler? Og bare for å fullføre listen med teite spørsmål; hvordan ser jeg forskjell på dette (på et skjermkort)? er det så enkelt som at det IKKE er AMD/nVidia som er produsent av kortet?

Lenke til kommentar

Du ser forskjell på selve viften

maxresdefault.jpg

Den øverste er referanse, det er en radialvifte.

Den nederste er et partnerkort med aksialvifte.

Node 304 er et kabinett du absolutt kan vurdere en "referansekjøler" ja.Her blir jo kortet stående klint inni sideveggen, hvor det trekker inn luften. En referansekjøler vil da trekke inn fra siden og blåse det ut bak. En aftermarked kjøler vil trekke inn fra siden og dytte det litt i alle retninger.

For optimal luftflyt her er referansekjøler bedre. Men jeg tror allikevel at varmen som utvikles av nye systemer er relativt lav, og kjølere er såpass effektive, at du kommer fint unna med en aftermarked kjøler. Den vil nok bråke liitt mindre. 

Du ble kanskje ikke noe klokere nå? Hehe ... 

Lenke til kommentar

Ble klokere i kunnskap, men ikke i valg :p Blir jo veldig spesifikt når vi snakker om akkurat Node 304, men her er det jo kanskje ekstra viktig å velge riktig med tanke på både kjøling generelt og ikke minst støy.

Slenger inn to linker her, til eksempel:

Referansekjøler av MSI

Ikke-referansekjøler av MSI

Ikke viktig hvilke to kort dette er, bare at jeg har forstått riktig :)

Eneste jeg sitter igjen med av spørsmål da (med tanke på kabinettet), er om den ene kjøleløsningen er så vanvittig mye bedre enn det andre (med tanke på varme / støy), eller om det er litt ett fett?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...