Gå til innhold

No Man's Sky: Inntrykk og generell prat


Anbefalte innlegg

For min del er NMS veldig middelmådig, og sånn sett ikke i nærheten av å være verdt 500 spenn. Det ble et veldig godt førsteinntrykk før jeg innså hvor lite innhold det er her. Det virket for godt til å være sant, så jeg burde vel ikke bli overrasket. NMS minner meg på mange måter om Mass Effect 1. Og da snakker jeg ikke om alt det gode innholdet i ME1, men spesifikt de kjipe sidequestene. De hvor du løper inn i og rensker ut den samme basen gang på gang på gang. Eller 2-3 variasjoner av samme basen, eller hva det nå var. Sånn er NMS og det er egentlig dette jeg forbinder med såkalt procedural generated content. En datamaskin kan sette sammen en verden ja, men den blir ikke interessant å utforske før en person med litt fantasi og fortellerevne begynner å fylle den verdenen med historier og karakterer. Eller steder hvor noe skjer. Det skjer jo stort sett ingenting i NMS.

 

NPCs er helt sjelløse. Jeg havnet på mange mer eller mindre døde planeter, med kun små klaser av lite interessante dyr. Du kommer over en stor spennende grotte mens noe brøler i bakgrunnen. Men kjapt finner du ut at det er kun mineraler der inne, de samme mineralene du har sett en million ganger før. Plassene du finner rundt om (baser osv.) blir veldig like etter noen timer og flygingen er kjip og mer eller mindre indentisk uansett hvilket fly du har.

 

Og i tillegg er det så mange frustrerende systemer. Dette med å navngi ting blir helt meningsløst når ingen andre kommer til å se tingene du oppdager. Det er dårlig ui og laber crafting. At mineraler du har farmet fortsatt vises på avstand er jo også helt idiotisk, for å si det rett ut. Hvem tenkte at det var en god ide? Det er ganske åpenbart at det er utført veldig lite testing av NMS utenfor Hello Games, og det virker også ganske åpenbart at dette spillet er ikke halvferdig engang.

 

NMS har så vanvittig store områder å utforske, men dessverre så utrolig lite interessant innhold å utforske. Jeg skjønner ikke hvorfor de slapp dette i 2016 da det er åpenbart early access. Et spennende fundament og ikke så mye mer. Og hvorfor i alle dager koster det 500 spenn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg så veldig frem til dette som en sofa-chillax greie, men etter å ha lest litt reviews så tror jeg rett og slett at jeg står over. Synes det begynner å bli en trend at spill slippes nærmest som en plattform for fremtidig innhold, men er ganske tomme idet de når hyllene. Jeg stod over Destiny pga samme årsak - flott plattform, men avvent fremtidig innhold. 

Lenke til kommentar

 

 

Ser ikke problemet med prisen, har allerede spillt den inn og vell så det.

 

Jeg mener vi har en skremmende fremtid i vente hvis folk virkelig mener det er greit å betale AAA pris for et indie spill.

 

Dette spillet leverer virkelig ikke det man burde forvente til 500 kr, og det er vel en av grunnene til at det blir totalt slaktet. Kanskje enkelte synes det var verdt prisen pga spilletiden de har brukt, men faktum er at dere forsatt betalt førsteklasses pris for økonomi billetter selvom "flyturen" tok like lenge..

 

 

Jeg synes det er mer skremmende at endel tenker som dette jeg da. Om det er et indie spill eller et stort studio som lager et spill har da null å si for prisen på spillet.

 

Spillet ble klart ikke hva endel hadde forventet eller håpet det skulle bli. Men det samme gjelder ekstremt mange AAA spill ifra store utviklere. Så den argumentasjonen faller også kort om en skal sette indie spill opp mot typiske AAA spill. Skjønner ikke hvorfor du skriver totalt slaktet. Spillet blir jo ikke det?

 

I skrivende stund ligger NMS på 72 på Opencritics, basert på 67 anmeldelser. Altså langt ifra slakt.

 

Jeg er ikke alt for uenig med deg her, Larzolini. Jeg synes forøvrig det er skremmende at noen kan forsvare denne skremmende over-hysteriske kapitalistiske svindelen som oversvømmer irrasjonelle og korttenkte forhåndskjøpere som hiver penger etter en god idé, fremfor å være kritisk til "hypen" enten blir bekreftet eller avkreftet.Det er jo en fin kombinasjon her. Folk er ikke særlig glup, og det at spillutviklere og utgivere utnytter denne naive og uglupe tendensen som har vokst seg stor i de siste tider. Hadde folk slutta å forhåndskjøpe spill av et rent prinsipp, så hadde ting automatisk blitt bedre, og det på veldig kort tid. 

 

MEN, over til indie-pris. Jeg er enig i at det er spillet i seg selv skal skal bestemme verdien, og ikke nødvendigvis størrelsen på studioet, eller ambisjonene. At folk begynner å bli litt mer kritiske og skremt er på alle måter veldig forståelig når et fullstendig ødelagt (langt fra ferdig) spill som har lovet utrolige ting for spillet, både i form av uttalelser og videoer blir utgitt med en prislapp som kun hører hjemme i en annen verden. Dette spillet var ikke en gang på Alpha-nivå.

 

Når du skriver at spillet ikke ble som en del hadde forventet eller håpet det skulle bli er jo bare tull og tøys fra A til Å. Spillets trailere, videoer, uttalelser fra Sean Murray (som det er ekstremt mange av om du er i tvil) sa hvordan spillet skulle bli, PUNKTUM. Som du sikkert har fått med deg, så har ikke halvparten i spillet. Da er det ikke snakk om å håpe. Det skal være en selvfølge. 

Hvis en selger på E-kjøp sier at telefonen du vil kjøpe har Bluetooth, NFC, og 4k oppløsning på skjermen, og du finner ut at den ikke har noen av delene når du setter deg ned hjemme og tar den i bruk, så er det ikke én eneste med normal IQ som vil si at "tja, det var kanskje ikke det du håpet på". Du ble svindla, og en hver som har kjøpt NMS har blitt svindlet (med den forutsetningen at de kjøpte det basert på trailere og alle offisielle uttalelser gjort av Sean Murray). Det ér faktisk skremmende at dette indie-studioet, med dette uferdige møkkaspillet (og det sier jeg på et objektivt grunnlag, og er ikke en subjektiv mening) kan selge det for 500kr (550/600 på PS4). Etter mange patcher, så er fremstår fremdeles spillet som et tidlig Alpha-versjon av en idé som er gått fullstendig galt. 

 

Det sies at Steam gir tilbake pengene til alle som vil ha det, om man grunngir det som den svindelen det faktisk er. Spilletid, og disse to ukene blir sett bortifra når det kommer til dette spillet, og det alene bekrefter til dels at Steam også har anerkjent at spillet er søppel.

 

Hvordan denne søppeldynga av et spill kan havne på 72 på Opencritics er nesten helt ufattelig. Det avliver all troverdighet jeg har gitt anmeldelser generelt, og som med film, så støtter jeg meg utelukkende på den store brukeropplevelsen (f.eks IMBD), og ikke sprøe anmeldelser gjort av individer som er gått tom for integritet.

 

Bare 41% av 60k brukeranmeldelser på Steam er positive. Det er ekstremt lavt! Jeg lener meg heller på det, enn på rebeller som gir positive anmeldelser for et spill, bare fordi det blir hata for det det faktisk er; løgn, søppel og alpha.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Enig.

 

Fanboysa kommer løpans:

"Ja, det kan stemme, men de sa at det skulle komme med en update senere!"

 

Altså... Jeg kjøper et spill for å spille det _NÅ_, ikke om 4 måneder.

 

Man kjøper da faen ikke en bil fra fabrikk uten blinklys, ratt, kamaksel og clutch, med innstillingen om at "dette kommer fra fabrikken senere!"?

 

Jeg forhåndsbestiller så og si aldri (også av ganske åpenbare grunner, og man ser jo også industrien er blitt så.), men dette spillet kjøpet jeg på PSN dagen før det kom ut, tiltross for at jeg så forbi hypen og så frem til et spill uten dybde for en femmer. Lett å se når de lover for mye, ta bare en titt på  https://www.identityrpg.com/.

Anyhow tenkte å kjøre et unntak, siden jeg tenkte dette ble grei underholdning uansett.
 

Spillte det 6 timer, og har ikke rørt det siden release. Irriterende at PSN ikke tar refund, men sånn er det. Tror det er de jævligere 600,- jeg har brukt på et spill noen gang, egentlig.

Endret av Kimelimm
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Var faktisk på nippet selv til å kjøpe dette pga. all hypen, men er utrolig glad for at jeg droppet det nå. Det hele virket for godt til å være sant, og når det virker sånn innenfor spillverdenen, da er det som regel slik. Jeg fikk et slags flashback til "Spore" faktisk når jeg leste om spillet. Ekstremt høye lovnader om en fantastisk verden, som viste seg på langt nær å holde mål.

Det andre store faresignalet var "autogenerert innhold". Det blir aldri like bra som godt planlagt innhold. Jeg vil mye heller ha en mindre verden med et godt og planlagt innhold fremfor milliarder av meningsløse og repetitive "autogenererte" verdener.

Lenke til kommentar

Likte spillet relativt godt de første 10-15 timene. Brukte lang tid i det første systemet. Men ble relativt fort lei etter at jeg begynte og warpe rundt, for alle systemene er 90% like. Fant også 3-4 systemer som en fra USA hadde vært i og han hadde endret navna på de fleste planetene og dyrene. Var litt morro det, å lete etter dyr og se hva han hadde navnet de. ^^

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
 

I skrivende stund ligger NMS på 72 på Opencritics, basert på 67 anmeldelser. Altså langt ifra slakt.

 

Og nå har det slått rekord for slakt på Steam. Det er det verste dritet som har dukket opp der, og utviklerne og utgiverne fortjener all oppmerksomheten og spytteklysene de får sendt mot seg helt til de legger seg flate, og returnerer alle pengene de har svindlet av folk. 

 

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Og nå har det slått rekord for slakt på Steam. Det er det verste dritet som har dukket opp der, og utviklerne og utgiverne fortjener all oppmerksomheten og spytteklysene de får sendt mot seg helt til de legger seg flate, og returnerer alle pengene de har svindlet av folk.

 

Tja.  Jeg har kost meg mer med No Man's Sky enn en del andre spill jeg har betalt like mye for og har ingen forventning eller ønske om retur av penger.  Det er snakk om langt mindre penger enn jeg legger igjen på en trivelig kveld på byen, varer en del lengre og jeg ser frem til å se hva jeg ender opp med til slutt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...