Gå til innhold

Tross stadig flere el- og hybridbiler: Derfor øker utslippene fra veitrafikken


Anbefalte innlegg

Så var det igjen denne ensidige fokuseringen på el, hybrid, i praksis bensin eller diesel.

 

Se på denne presentasjonen på side 21. Der vises et ganske interessant regnestykke. Nemlig at kroner brukt på LPG eller i praksis propan som drivstoff ville gitt mer utslippskutt enn å bruke pengene på elbiler. Kuttet per bil er ikke så stort, men antallet biler bygget om ville vært mye større og derav totaleffekten.

http://www.flogas.no/sites/default/files/fordeler_med_gassdrift_-_presentasjon_fra_flogas_norge_as.pdf

 

Nå er jeg ikke imot elbiler heller, men det var denne ensidige fokuseringen på at elbiler det eneste hellige.

 

Mer lesestoff finnes her

http://us8.campaign-archive2.com/?u=4d004549a5ad86f435b770d99&id=395290a317&e=08f38031f9

 

Eller er dette fornuftig? Det er meg som er avbildet i artikkelen.

http://www.tb.no/kjor/motor/natur-og-miljo/autogass-kan-bli-dyrere-enn-bensin-da-gar-andre-over-til-dieselbil/s/5-76-310325?ns_campaign=editorial.article&ns_mchannel=editorial.email&ns_source=editorial.email&ns_linkname=editorial.share.article&ns_fee=0

 

Se også LPG Norge sin facebookside.

 

Vi har over 100 fyllestasjoner for LPG Norge rundt. De fleste i sør Norge. Befinner men seg derimot på østlandet er det stort sett ikke noe problem å bruke LPG i det daglige. Bilen har bensin i tillegg.

 

Det som vi som bur i byen og treng bil bør gjera nå er å kjøpe oss ein liten elbil med tilhengarfeste, slik at vi kan dra med oss tilhengar når vi skal på turar som elbilen ikkje greier. Tilhengarvekt, mørke, kulde, eller fjellhøgde kan vera utfordringar for elbilen aleine, så på tilhengaren må det vera ein gasstank for metan og propan, og eit el-aggregat som kan lade batteriet på elbilen undervegs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kollektivtrafikk for miljøets del fungerer relativt dårlig utenom større bykjerner. Kollektivtrafikken er først og fremst et basistilbud for de som ikke kan eller vil kjøre bil.

 

Fortsatt lav elbilandel viser bare at elbilfordelene ikke er store nok og i hvert fall ikke bør reduseres ennå. Vent til antall elbiler passerer 500 000 først.

 

Hvorfor er elbilandelen fortsatt lav? Jeg tror mange fortsatt velger diesel og bensin på grunn av rekkeviddeangst og utvalg av biler med både fornuftig pris og rekkevidde. Det er ganske fraværende, men kan se ut til å bedre seg med Model 3 og 30-60 kWh utgaver av blant annet Leaf. Likevel tror jeg begrenset rekkevidde og lang ladetid (hjemme og på besøk, med normale sikringer) gir en mental sperre hos mange potensielle kjøpere. Hadde man tillatt bensin/diesel aggregat (nød-rekkeviddeforlenger) uten å endre avgiftsregimet markant fra de rene elbilene så tror jeg den mentale sperren hadde forduftet for mange. Det er jo gjerne skrekken for å bli stående og sperre i trafikken eller bli i gjen på fjelloverganger i snøstorm som er verst. Det koster ingenting å tillate slike rekkeviddeforlegnere, men det tror jeg vil øke elbilandelen markant. Manglende tilhengerfeste er også et ankepunkt som fremkaller mental sperre, selv om det bare vil bli brukt 0,1% av den årlige kjørelengden.

 

Difor er det god ide å ha aggregatet på ein tilhengar!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg er ikke overbevist om at det er det best å pøse på fordeler på privatbilisme som elbil-subsidiene gjør.

Personlig vet jeg av relativt mange som aldri tar buss lenger fordi de kjøpt elbil som de kjører med hele tiden.
Det er jo kjempebra. Ein tung buss forureinar mykje meir enn eit tog med elbilar. Hugs at asfaltslitasjen, og dermed partikkelforureininga, er avhengig av akseltrykket i fjerde. Som om ikkje det er nok går framleis dei aller fleste bussar på diesel.

 

Kan du ikke hver så snill spesifisere hva slags konkret forurening du snakker om, det gir lite mening med slike generelle uttalelser. Overflateslitasjen er heller ikke avhengig av akseltrykket i fjerde såvidt meg bekjent.

Undersøkingane sprikar litt når det gjeld den nøyaktige eksponenten, men han ligg ein stad mellom 3,75 og 4. Det som er heilt sikkert er at asfaltslitasjen aukar eksponensielt med akseltrykket. I tillegg forureinar ein dieselbuss med eksos.

 

Noen som har noe data på hvordan ting er fordelt på moderne busser? Mitt inntrykk er at gass og elektrisk er mer vanlig på busser enn på biler når de er nye, men mulig det er annerledes her i Trondheim?

 

Nesten alle nye bussar som vert registrert i Noreg går på diesel. OFV rapporterer registreringsstatistikk kvar månad her: http://www.ofvas.no/bilsalget/category404.html
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

då er det tydelegvis ikkje nok med dei elbilfordelane vi har i dag. Dieselbussar bør òg betale meir.

Hva bør gjøres da mener du? Elbiler har i dag alle fordeler som er mulig omtrent, likevel er det bare 11-12 prosent av det totale salget.
Auke avgiftene på bensin og diesel er ein god idé. Miljødirektoratet seier i artikkelen at lågare prisar gjer at folk køyrer meir med eksosbilar.

 

Hovedsakelig kjørt av pendlere som skal snylte bompenger i de store byene.

 

Det er ei myte. http://elbil.no/elbilister-kjorer-ogsa-langt/
Lenke til kommentar

 

Slutt å kaste bort offentlige midler på elbiler. Det er mye bedre å bruke pengene på kollektivtrafikken. Gratis buss og bane bør kunne bidra til å redusere biltrafikken betydelig.

Det vil vere ei veldig dyr løysing for dei få. Kor mykje av denne langkøyringa trur du skjer i byar med trikk og bane? Alle kan skifte til elbil. Buss er ikkje ei løysing. Ein dieselbuss forureinar meir enn 100 Tesla Model S.

 

 

T-banedekningen i Oslo er en vits. Fornebubanen, for eksempel, vil tidligst stå ferdig i 2024. Oslo hadde ikke klart seg uten busser, mange busser. Trikker er lite fleksibelt og krever store investeringer (trikketraseer) og dyrt vedlikehold. Har du kjørt i Oslo i rushtiden? Det er en tålmodighetsprøve. Hvis alle skal kjøre elbil, så må infrastrukturen endres drastisk (veinett, parkeringsplasser). Bare tenk på miljøkostnadene i form av veiutbygging. Det er ikke uten grunn at lyntogdebatten ble lagt død for noen år siden. Og hvem ønsker å bo i en by som ser ut som Los Angeles.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg er ikke overbevist om at det er det best å pøse på fordeler på privatbilisme som elbil-subsidiene gjør.

Personlig vet jeg av relativt mange som aldri tar buss lenger fordi de kjøpt elbil som de kjører med hele tiden.
Det er jo kjempebra. Ein tung buss forureinar mykje meir enn eit tog med elbilar. Hugs at asfaltslitasjen, og dermed partikkelforureininga, er avhengig av akseltrykket i fjerde. Som om ikkje det er nok går framleis dei aller fleste bussar på diesel.

 

Kan du ikke hver så snill spesifisere hva slags konkret forurening du snakker om, det gir lite mening med slike generelle uttalelser. Overflateslitasjen er heller ikke avhengig av akseltrykket i fjerde såvidt meg bekjent.
Undersøkingane sprikar litt når det gjeld den nøyaktige eksponenten, men han ligg ein stad mellom 3,75 og 4. Det som er heilt sikkert er at asfaltslitasjen aukar eksponensielt med akseltrykket. I tillegg forureinar ein dieselbuss med eksos.

 

Noen som har noe data på hvordan ting er fordelt på moderne busser? Mitt inntrykk er at gass og elektrisk er mer vanlig på busser enn på biler når de er nye, men mulig det er annerledes her i Trondheim?

Nesten alle nye bussar som vert registrert i Noreg går på diesel. OFV rapporterer registreringsstatistikk kvar månad her: http://www.ofvas.no/bilsalget/category404.html

 

 

4 ganger akseltrykket er ikke overflateslitasje, det er generell veislitasje såvidt meg bekjent, dvs ting som går dypere i grunnen.

 

Ser ikke noe om dieselandel for busser der, hvilke tall er det du sikter til?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

då er det tydelegvis ikkje nok med dei elbilfordelane vi har i dag. Dieselbussar bør òg betale meir.

Hva bør gjøres da mener du? Elbiler har i dag alle fordeler som er mulig omtrent, likevel er det bare 11-12 prosent av det totale salget.
Auke avgiftene på bensin og diesel er ein god idé. Miljødirektoratet seier i artikkelen at lågare prisar gjer at folk køyrer meir med eksosbilar.

 

Hovedsakelig kjørt av pendlere som skal snylte bompenger i de store byene.

Det er ei myte. http://elbil.no/elbilister-kjorer-ogsa-langt/

 

 

Jeg ser ikke at en undersøkelse om hvordan folk har forsikret bilen sin kan være et argument som er sterkt nok til å kalle det "en myte".

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Så var det igjen denne ensidige fokuseringen på el, hybrid, i praksis bensin eller diesel.

 

Se på denne presentasjonen på side 21. Der vises et ganske interessant regnestykke. Nemlig at kroner brukt på LPG eller i praksis propan som drivstoff ville gitt mer utslippskutt enn å bruke pengene på elbiler. Kuttet per bil er ikke så stort, men antallet biler bygget om ville vært mye større og derav totaleffekten.

http://www.flogas.no/sites/default/files/fordeler_med_gassdrift_-_presentasjon_fra_flogas_norge_as.pdf

 

Nå er jeg ikke imot elbiler heller, men det var denne ensidige fokuseringen på at elbiler det eneste hellige.

 

Mer lesestoff finnes her

http://us8.campaign-archive2.com/?u=4d004549a5ad86f435b770d99&id=395290a317&e=08f38031f9

 

Eller er dette fornuftig? Det er meg som er avbildet i artikkelen.

http://www.tb.no/kjor/motor/natur-og-miljo/autogass-kan-bli-dyrere-enn-bensin-da-gar-andre-over-til-dieselbil/s/5-76-310325?ns_campaign=editorial.article&ns_mchannel=editorial.email&ns_source=editorial.email&ns_linkname=editorial.share.article&ns_fee=0

 

Se også LPG Norge sin facebookside.

 

Vi har over 100 fyllestasjoner for LPG Norge rundt. De fleste i sør Norge. Befinner men seg derimot på østlandet er det stort sett ikke noe problem å bruke LPG i det daglige. Bilen har bensin i tillegg.

 

Det som vi som bur i byen og treng bil bør gjera nå er å kjøpe oss ein liten elbil med tilhengarfeste, slik at vi kan dra med oss tilhengar når vi skal på turar som elbilen ikkje greier. Tilhengarvekt, mørke, kulde, eller fjellhøgde kan vera utfordringar for elbilen aleine, så på tilhengaren må det vera ein gasstank for metan og propan, og eit el-aggregat som kan lade batteriet på elbilen undervegs.

Slike tilhengere finnes allerede. http://evobsession.com/electric-car-battery-trailer-unveiled-nomadic-power/

 

Om de er i salg. Lovlig å bruke osv. Har ingen anelse. De går på nok på bensin eller diesel, men ideen er langt fra ny.

 

Inntil videre kjører jeg min 20 år gamle Nissan Maxima på LPG som verken slipper ut noe særlig NOX eller partikkelutslipp. Tilhengervekt på 1450 kg har den også. Renere enn bussen med andre ord. Fin til å kjøre flyttelass med den eller Autobahn for den sakens skyld. LPG fås kjøpt nærmest overalt nedover i Europa.

 

Jeg forventer egentlig en blanding av forskjellige drivstoff i tiden som kommer, el, hydrogen, bensin, diesel osv. alt etter behov. Noen er her allerede idag, andre ting kommer.

 

Vi har også noe som heter e-gas, karbonnøytralt.

 

Les mer her

http://jalopnik.com/5948969/this-e-fuel-works-just-like-gasoline-but-is-entirely-carbon-neutral

 

Synes vinklingen på artikkelen er interessant, fordi den også nevner problemer i elnettet hvis det blir for mange elbiler for fort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Hvor mye mer slippes ut fordi en sitter i stadig lenger kø? Spesielt på Nord-Jæren der en helt bevisst har bygget ned veikapasiteten er dette et relevant spørsmål.

Lenke til kommentar

 

Hvor mye mer slippes ut fordi en sitter i stadig lenger kø? Spesielt på Nord-Jæren der en helt bevisst har bygget ned veikapasiteten er dette et relevant spørsmål.

 

Tenker du at køer forsvinner av større veikapasitet? Generelt viser det seg at det fungerer dårlig.

 

AtW

 

 

Køer forsvinner når vi overlater kjøringen til maskiner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

4 ganger akseltrykket er ikke overflateslitasje, det er generell veislitasje såvidt meg bekjent, dvs ting som går dypere i grunnen.

 

Ikkje 4 gonger. Opphøgd i 4. Aksellast på 1 tonn, to akslar: 2 * 1^4 = 2 Aksellast 4 tonn framme og 5 bak: 4^4 + 5^4 = 881.

 

Det er målt ved at hjul trykt ned av ei vekt rullar over ein sylinder av asfalt. Slitasje djupare i grunnen er meir innfløkt. Det er avhengig av underlaget, tid på året, osv.

 

Ser ikke noe om dieselandel for busser der, hvilke tall er det du sikter til?

 

Eg meinar det stod ein månad at to av dei nye bussane var elektriske, men eg kan hugse feil. Det er i alle fall ikkje mange som går på noko anna enn diesel. I mitt fylke veit eg ikkje om nokon.
Lenke til kommentar

Slutt å kaste bort offentlige midler på elbiler. Det er mye bedre å bruke pengene på kollektivtrafikken. Gratis buss og bane bør kunne bidra til å redusere biltrafikken betydelig.

Jeg har mer tro på å gjøre kollektivtilbudet bedre enn å gjøre det gratis/billigere.

Sagt på en annen måte; billettprisen er neppe hovedårsaken til at mange velger bil i stedet for kollektivtransport, men snarere at kollektivtilbudet ikke går ofte nok, direkte nok og har komfort nok. Vi trenger flere direkteruter, hyppigere avganger og flere sitteplass.

 

En god del vil garantert parkere bilen dersom bussen blir gratis. Men uten å først styrke tilbudet vil man garantert ende opp med å presse noen tidligere fornøyde kunder ut bakdøren og over på bil igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hovedsakelig kjørt av pendlere som skal snylte bompenger i de store byene.

Det er ei myte. http://elbil.no/elbilister-kjorer-ogsa-langt/

 

Jeg ser ikke at en undersøkelse om hvordan folk har forsikret bilen sin kan være et argument som er sterkt nok til å kalle det "en myte".

Kan du komme på nokon god grunn til å forsikre bilen for meir enn du køyrer?

 

SSB brukar den same metoden, samt data frå forhandlarar, når dei estimerer køyrelengder for elbilar. SSB skriv i sin siste metoderapport: For 2015 er den gjennomsnittlige kjørelengden for el-personbiler estimert til 12 987 kilometer

 

Det er for mykje til å vere hovudsakleg pendling i dei store byane. Gjennomsnittleg pendlar-avstand i dei store byane er neppe 30 km kvar veg kvar dag. Om folk pendlar so langt til ein by, er det i alle fall bra at dei køyrer elektrisk og ikkje diesel.

Lenke til kommentar

Jeg har mer tro på å gjøre kollektivtilbudet bedre enn å gjøre det gratis/billigere.

Sagt på en annen måte; billettprisen er neppe hovedårsaken til at mange velger bil i stedet for kollektivtransport, men snarere at kollektivtilbudet ikke går ofte nok, direkte nok og har komfort nok. Vi trenger flere direkteruter, hyppigere avganger og flere sitteplass.

 

Ikkje minst må bussen ha nok barnesete, høg toleranse for tidvis høgt støynivå blant enkelte av passasjerane, svinge innom barnehagen og vente lenge nok til at alle får levert og henta før han køyrer vidare! Eller kanskje mange har gode grunnar til å køyre eigen bil..
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

4 ganger akseltrykket er ikke overflateslitasje, det er generell veislitasje såvidt meg bekjent, dvs ting som går dypere i grunnen.

Ikkje 4 gonger. Opphøgd i 4. Aksellast på 1 tonn, to akslar: 2 * 1^4 = 2 Aksellast 4 tonn framme og 5 bak: 4^4 + 5^4 = 881.

 

Det er målt ved at hjul trykt ned av ei vekt rullar over ein sylinder av asfalt. Slitasje djupare i grunnen er meir innfløkt. Det er avhengig av underlaget, tid på året, osv.

 

Ser ikke noe om dieselandel for busser der, hvilke tall er det du sikter til?

Eg meinar det stod ein månad at to av dei nye bussane var elektriske, men eg kan hugse feil. Det er i alle fall ikkje mange som går på noko anna enn diesel. I mitt fylke veit eg ikkje om nokon.

 

 

Såvidt meg bekjent så er det snakk om forsterkningslaget under øverste asfaltlag, kan du vise til noe som indikerer noe annet? (som slites etter akseltrykket i fjerde potens).

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

Hovedsakelig kjørt av pendlere som skal snylte bompenger i de store byene.

Det er ei myte. http://elbil.no/elbilister-kjorer-ogsa-langt/

 

Jeg ser ikke at en undersøkelse om hvordan folk har forsikret bilen sin kan være et argument som er sterkt nok til å kalle det "en myte".
Kan du komme på nokon god grunn til å forsikre bilen for meir enn du køyrer?

 

SSB brukar den same metoden, samt data frå forhandlarar, når dei estimerer køyrelengder for elbilar. SSB skriv i sin siste metoderapport: For 2015 er den gjennomsnittlige kjørelengden for el-personbiler estimert til 12 987 kilometer

 

Det er for mykje til å vere hovudsakleg pendling i dei store byane. Gjennomsnittleg pendlar-avstand i dei store byane er neppe 30 km kvar veg kvar dag. Om folk pendlar so langt til ein by, er det i alle fall bra at dei køyrer elektrisk og ikkje diesel.

 

 

For å være på den sikre siden, som folk som regel er? Og regnestykket ditt forutsetter at folk kun bruker bilen til en jobbreise per arbeidsdag, og ingenting annet. 

 

AtW

Lenke til kommentar

Ikkje minst må bussen ha nok barnesete, høg toleranse for tidvis høgt støynivå blant enkelte av passasjerane, svinge innom barnehagen og vente lenge nok til at alle får levert og henta før han køyrer vidare! Eller kanskje mange har gode grunnar til å køyre eigen bil..

Kollektivtransporten vil trolig aldri bli et fullgodt alternativ for alle. For disse er det positivt at kollektivtransporten styrkes, slik at mange parkerer bilen og det blir mindre kø på veiene. Vinn-vinn!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...