Gå til innhold

Tross stadig flere el- og hybridbiler: Derfor øker utslippene fra veitrafikken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva har de store talls lov med dette å gjøre? Om antall biler er 2,19 millioner eller 2,61 så bør forskjellen mellom forventet og faktisk utslipp være omtrent like stor...

https://no.wikipedia.org/wiki/Store_talls_lov

 

Når jeg ser på kurven over utslipp så er det fristende å slutte at veksten i utslipp stoppen i 2007 og har vært flat siden.

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Slutt å kaste bort offentlige midler på elbiler. Det er mye bedre å bruke pengene på kollektivtrafikken. Gratis buss og bane bør kunne bidra til å redusere biltrafikken betydelig.

 

Jeg er ikke imot billigere kollektivtrafikk, men i dag tar jeg allerede så mye kollektivtrafikk som det praktisk mulig for meg å gjøre. Gratis kollektivtrafikk hadde ikke endret på hvor mye jeg kjører bil i det hele tatt.

 

Jeg betaler 1310 kr i måneden og det er langt mindre enn bilen koster meg. Allikevel har jeg altså bil.

 

Min neste bil blir en elbil, nesten ene og alene pga. avgiftsfritaket (moms og engangsavgift).

Endret av eha
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Så var det igjen denne ensidige fokuseringen på el, hybrid, i praksis bensin eller diesel.

 

Se på denne presentasjonen på side 21. Der vises et ganske interessant regnestykke. Nemlig at kroner brukt på LPG eller i praksis propan som drivstoff ville gitt mer utslippskutt enn å bruke pengene på elbiler. Kuttet per bil er ikke så stort, men antallet biler bygget om ville vært mye større og derav totaleffekten.

http://www.flogas.no/sites/default/files/fordeler_med_gassdrift_-_presentasjon_fra_flogas_norge_as.pdf

 

Nå er jeg ikke imot elbiler heller, men det var denne ensidige fokuseringen på at elbiler det eneste hellige.

 

Mer lesestoff finnes her

http://us8.campaign-archive2.com/?u=4d004549a5ad86f435b770d99&id=395290a317&e=08f38031f9

 

Eller er dette fornuftig? Det er meg som er avbildet i artikkelen.

http://www.tb.no/kjor/motor/natur-og-miljo/autogass-kan-bli-dyrere-enn-bensin-da-gar-andre-over-til-dieselbil/s/5-76-310325?ns_campaign=editorial.article&ns_mchannel=editorial.email&ns_source=editorial.email&ns_linkname=editorial.share.article&ns_fee=0

 

Se også LPG Norge sin facebookside.

 

Vi har over 100 fyllestasjoner for LPG Norge rundt. De fleste i sør Norge. Befinner men seg derimot på østlandet er det stort sett ikke noe problem å bruke LPG i det daglige. Bilen har bensin i tillegg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gratis buss og bane bør kunne bidra til å redusere biltrafikken betydelig.

Eller flytte de som i dag går og sykler over på buss og bane, for igjen å presse de som synes det da blir for trangt og slitsomt med buss og bane over på bil...?

 

Mulig pris på kollektivt har noe og si for valg av transport, men det finnes vel en mellomting som kan aksepteres av de fleste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så var det igjen denne ensidige fokuseringen på el, hybrid, i praksis bensin eller diesel.

 

Se på denne presentasjonen på side 21. Der vises et ganske interessant regnestykke. Nemlig at kroner brukt på LPG eller i praksis propan som drivstoff ville gitt mer utslippskutt enn å bruke pengene på elbiler. Kuttet per bil er ikke så stort, men antallet biler bygget om ville vært mye større og derav totaleffekten.

http://www.flogas.no/sites/default/files/fordeler_med_gassdrift_-_presentasjon_fra_flogas_norge_as.pdf

 

Nå er jeg ikke imot elbiler heller, men det var denne ensidige fokuseringen på at elbiler det eneste hellige.

 

Mer lesestoff finnes her

http://us8.campaign-archive2.com/?u=4d004549a5ad86f435b770d99&id=395290a317&e=08f38031f9

 

Eller er dette fornuftig? Det er meg som er avbildet i artikkelen.

http://www.tb.no/kjor/motor/natur-og-miljo/autogass-kan-bli-dyrere-enn-bensin-da-gar-andre-over-til-dieselbil/s/5-76-310325?ns_campaign=editorial.article&ns_mchannel=editorial.email&ns_source=editorial.email&ns_linkname=editorial.share.article&ns_fee=0

 

Se også LPG Norge sin facebookside.

 

Vi har over 100 fyllestasjoner for LPG Norge rundt. De fleste i sør Norge. Befinner men seg derimot på østlandet er det stort sett ikke noe problem å bruke LPG i det daglige. Bilen har bensin i tillegg.

 

Jada, det er lov å sette spørsmålstegn ved elbilsubsidiene. Jeg tror nok at det kan finnes mer effektive måter å redusere utslippene på på kort sikt. På lang sikt er det imidlertid fornuftig om all transport skjer uten lokal forbrenning og med svært effektive motorer. Før det skal kunne skje, må batteriene bli enda bedre og billigere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Regnestykket vist i lenka jeg la ut viser kun CO2. Derimot effekten på lokal forurensing er enda større med svært lite NOX og partikkelutslipp.

 

På lang sikt er jeg helt enig i konklusjonen til "eha", men batterier har begrenset levetid og må kastes eller gjenbrukes. Så mengden energi i batteriene må opp. Det er gledeligvis i ferd med å skje dette også.

 

Kort til mellomlang horisont derimot er LPG et alternativ vi allerede har og kan langt på vei løse lokale forurensingproblemer. I Norge har vi dessverre en tendens til enten kjører man bensin, diesel eller el. Det kommer også biobaserte gassdrivstoff etterhvert hvor karbonregnestykket faktisk blir null til slutt, fordi en bruker søppel som likevel skulle ha vært brent osv.

 

Per idag er det få batteribiler som egner seg som nyttekjøretøyer med hensyn til rekkevidde og last. Skal en trekke henger for eksempel er det få elbiler som i det hele tatt kan dette.

 

Jeg ønsker bare en mer nyansert debatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slutt å kaste bort offentlige midler på elbiler. Det er mye bedre å bruke pengene på kollektivtrafikken. Gratis buss og bane bør kunne bidra til å redusere biltrafikken betydelig.

 

Det vil vere ei veldig dyr løysing for dei få. Kor mykje av denne langkøyringa trur du skjer i byar med trikk og bane? Alle kan skifte til elbil. Buss er ikkje ei løysing. Ein dieselbuss forureinar meir enn 100 Tesla Model S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kollektivtrafikk for miljøets del fungerer relativt dårlig utenom større bykjerner. Kollektivtrafikken er først og fremst et basistilbud for de som ikke kan eller vil kjøre bil.

 

Fortsatt lav elbilandel viser bare at elbilfordelene ikke er store nok og i hvert fall ikke bør reduseres ennå. Vent til antall elbiler passerer 500 000 først.

 

Hvorfor er elbilandelen fortsatt lav? Jeg tror mange fortsatt velger diesel og bensin på grunn av rekkeviddeangst og utvalg av biler med både fornuftig pris og rekkevidde. Det er ganske fraværende, men kan se ut til å bedre seg med Model 3 og 30-60 kWh utgaver av blant annet Leaf. Likevel tror jeg begrenset rekkevidde og lang ladetid (hjemme og på besøk, med normale sikringer) gir en mental sperre hos mange potensielle kjøpere. Hadde man tillatt bensin/diesel aggregat (nød-rekkeviddeforlenger) uten å endre avgiftsregimet markant fra de rene elbilene så tror jeg den mentale sperren hadde forduftet for mange. Det er jo gjerne skrekken for å bli stående og sperre i trafikken eller bli i gjen på fjelloverganger i snøstorm som er verst. Det koster ingenting å tillate slike rekkeviddeforlegnere, men det tror jeg vil øke elbilandelen markant. Manglende tilhengerfeste er også et ankepunkt som fremkaller mental sperre, selv om det bare vil bli brukt 0,1% av den årlige kjørelengden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Slutt å kaste bort offentlige midler på elbiler. Det er mye bedre å bruke pengene på kollektivtrafikken. Gratis buss og bane bør kunne bidra til å redusere biltrafikken betydelig.

Det vil vere ei veldig dyr løysing for dei få. Kor mykje av denne langkøyringa trur du skjer i byar med trikk og bane? Alle kan skifte til elbil. Buss er ikkje ei løysing. Ein dieselbuss forureinar meir enn 100 Tesla Model S.

 

 

Forutsatt en ganske snever definisjon av forurensning ja.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kollektivtrafikk for miljøets del fungerer relativt dårlig utenom større bykjerner. Kollektivtrafikken er først og fremst et basistilbud for de som ikke kan eller vil kjøre bil.

 

Fortsatt lav elbilandel viser bare at elbilfordelene ikke er store nok og i hvert fall ikke bør reduseres ennå. Vent til antall elbiler passerer 500 000 først.

 

 

"Folk flest" bor i større byer, og joda, det fungerer best for de som ikke vil kjøre bil, men de som ikke vil kjøre bil er ingen fast gruppe. Jeg er ikke overbevist om at det er det best å pøse på fordeler på privatbilisme som elbil-subsidiene gjør.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke overbevist om at det er det best å pøse på fordeler på privatbilisme som elbil-subsidiene gjør.

Personlig vet jeg av relativt mange som aldri tar buss lenger fordi de kjøpt elbil som de kjører med hele tiden.

De fleste kjører også veldig mye mer enn før siden det koster omtrent ingenting.

Derav er det logsik at trafikken øker, så nylig en artikkel i lokalavisa her at all økning i trafikk skyldes elbiler.

Siden kommunen har forpliktet seg til å ha null-økning i trafikken vil dette si at bompenger må gå opp enda flere ganger.

Fossile bilister betaler regningen for elbileiere enda en gang, og det blir nok helt sikkert ikke det siste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Folk flest" bor i større byer, og joda, det fungerer best for de som ikke vil kjøre bil, men de som ikke vil kjøre bil er ingen fast gruppe. Jeg er ikke overbevist om at det er det best å pøse på fordeler på privatbilisme som elbil-subsidiene gjør.

 

Dei som bur i store byar har ofte ikkje bil. I Oslo er det vel berre halvparten av husstandane som disponerer bil i det heile. Dei som har bil i byen brukar han når dei skal lengre enn trikken og T-bana går. Privatbilismen er mest utbreidd utanfor byane. Det er lurt å betale litt for å redusere skadeverknadane av privatbilismen, uansett kvar i landet han er.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg er ikke overbevist om at det er det best å pøse på fordeler på privatbilisme som elbil-subsidiene gjør.

Personlig vet jeg av relativt mange som aldri tar buss lenger fordi de kjøpt elbil som de kjører med hele tiden.

Det er jo kjempebra. Ein tung buss forureinar mykje meir enn eit tog med elbilar. Hugs at asfaltslitasjen, og dermed partikkelforureininga, er avhengig av akseltrykket i fjerde. Som om ikkje det er nok går framleis dei aller fleste bussar på diesel.

 

De fleste kjører også veldig mye mer enn før siden det koster omtrent ingenting.

Derav er det logsik at trafikken øker, så nylig en artikkel i lokalavisa her at all økning i trafikk skyldes elbiler.

Siden kommunen har forpliktet seg til å ha null-økning i trafikken vil dette si at bompenger må gå opp enda flere ganger.

Fossile bilister betaler regningen for elbileiere enda en gang, og det blir nok helt sikkert ikke det siste.

 

Det er rett og rimeleg. Målet er å få ned forureininga, og då er det tydelegvis ikkje nok med dei elbilfordelane vi har i dag. Dieselbussar bør òg betale meir.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hm hva med de 56 millionene(ish) med bensin/diesel som ikke trenger å produseres lengre? Det er noe utslipp der også.. 

 

Men kurven ser jo veldig bra ut fra midt 2000 tall. Er dog ikke lenge før elbiler konkurerer på "samme" nivå som de andre bilene slik at fordelene kan fjernes, og avgiftene økes i andre enden såklart :) 

Lenke til kommentar

då er det tydelegvis ikkje nok med dei elbilfordelane vi har i dag. Dieselbussar bør òg betale meir.

Hva bør gjøres da mener du? Elbiler har i dag alle fordeler som er mulig omtrent, likevel er det bare 11-12 prosent av det totale salget.

Hovedsakelig kjørt av pendlere som skal snylte bompenger i de store byene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

då er det tydelegvis ikkje nok med dei elbilfordelane vi har i dag. Dieselbussar bør òg betale meir.

Hva bør gjøres da mener du? Elbiler har i dag alle fordeler som er mulig omtrent, likevel er det bare 11-12 prosent av det totale salget.

Hovedsakelig kjørt av pendlere som skal snylte bompenger i de store byene.

 

 

Nå glemmer du jo plug in hybridene, som er elbiler så markedsandel er vesentlig større. 

 

Ang den siste der så skal du få både kudos og applaus om du kan bevise... 

Lenke til kommentar

då er det tydelegvis ikkje nok med dei elbilfordelane vi har i dag. Dieselbussar bør òg betale meir.

Hva bør gjøres da mener du? Elbiler har i dag alle fordeler som er mulig omtrent, likevel er det bare 11-12 prosent av det totale salget.

Hovedsakelig kjørt av pendlere som skal snylte bompenger i de store byene.

14,5% av det totale salget i følge artikkelen. Pluss at en viss andel av plugin-hybrid-kjøringen er elektrisk.

 

Personlig er jeg helt enig i at utslipp bør straffe seg med avgifter uavhengig av om kjøretøyet har 5 eller 35 seter. Busser slipper ut langt mer enn biler, men har også mange flere personer å fordele det på. Det bør være både rimelig, rettferdig og et godt prinsipp å avgiftsbelegge utslipp og ikke teknologivalg satt i båser. For å øke differensieringen mer kan man rett og slett avgiftsbelegge diesel mer og fjerne avgiftsfritatt diesel (den gir akkurat like mye klimautslipp som den avgiftsbelagte). Ønsker man subsidiering av utvalgte næringer så får man gjøre det på andre og mer direkte måter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg er ikke overbevist om at det er det best å pøse på fordeler på privatbilisme som elbil-subsidiene gjør.

Personlig vet jeg av relativt mange som aldri tar buss lenger fordi de kjøpt elbil som de kjører med hele tiden.
Det er jo kjempebra. Ein tung buss forureinar mykje meir enn eit tog med elbilar. Hugs at asfaltslitasjen, og dermed partikkelforureininga, er avhengig av akseltrykket i fjerde. Som om ikkje det er nok går framleis dei aller fleste bussar på diesel.

 

 

Kan du ikke hver så snill spesifisere hva slags konkret forurening du snakker om, det gir lite mening med slike generelle uttalelser. Overflateslitasjen er heller ikke avhengig av akseltrykket i fjerde såvidt meg bekjent.

 

Noen som har noe data på hvordan ting er fordelt på moderne busser? Mitt inntrykk er at gass og elektrisk er mer vanlig på busser enn på biler når de er nye, men mulig det er annerledes her i Trondheim?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...