ATWindsor Skrevet 13. august 2016 Del Skrevet 13. august 2016 Du kan fint styre en HTPC fra en mobil også, jeg gjør det også. Har ikke noe med å forsvare maskinen til det fulle, som jeg har gjentatt mange ganger, så er det gode grunner til å velge en annen løsning, for mange er det ikke verd det, men om man ikke blir helt blindet av å forsvare egne løsninger for enhver pris, så bør det være ganske åpenbart at det gir bedre kvalitet om man tar seg tiden og pengene det tar å sette det opp.Skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å innrømme, akkurat som det ikke er vanskelig å innrømme at en løsning som din er enklere å sette opp, billigere, og godt nok for svært mange. AtW Lenke til kommentar
Merko Skrevet 13. august 2016 Del Skrevet 13. august 2016 Kan du gi meg et par punkter på hva som er bedre med en HTPC kontra Tlf + Chromecast når det kommer til film\serie avspillinger? Hva bruker du av software på HTPCen for film\serier ol? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. august 2016 Del Skrevet 13. august 2016 Kan du gi meg et par punkter på hva som er bedre med en HTPC kontra Tlf + Chromecast når det kommer til film\serie avspillinger? Hva bruker du av software på HTPCen for film\serier ol? Fleksibiliteten er mye høyere, man kan spille av all slags format Kvaliteten er høyere, det er mye bedre scalere på en PC, man kan upmixle lyd ved behov, kjøre filtre på lyd osv. Bedre systemer for metadata Man kan mye enklere styre andre ting med HTPCen, feks endre refreshraten på TVen til å passe til kilden automatisk, kontrollere annen hardware (dempe lyset, senke rullegardinene når man setter på en film). Enklere å sette opp fleksibel systemer for å raskt gjøre det man vil, shortcuts osv. For regulær avspilling bruker jeg J. River Media Center. AtW Lenke til kommentar
Merko Skrevet 13. august 2016 Del Skrevet 13. august 2016 Fleksibiliteten er mye høyere, man kan spille av all slags formatPlex støtter mer eller mindre "alle" film\lyd-formater. Jeg har iallefall aldri hatt problemer med dette pr idag. Kvaliteten er høyere, det er mye bedre scalere på en PC, man kan upmixle lyd ved behov, kjøre filtre på lyd osv.Sette på masse filter på lyden tror jeg ikke man kan gjøre i Plex, har aldri undersøkt det da det aldri har vært et behov. Har riktignok et ordentlig lydanlegg med en del muligheter om dette blir et behov. Bedre systemer for metadataLitt usikker på hva du legger i dette? Plex har jo et ypperlig system for dette. Man kan mye enklere styre andre ting med HTPCen, feks endre refreshraten på TVen til å passe til kilden automatiskDette har heller ikke vært et problem for meg, men om dette er et allmennkjent problem, så skal jeg legge meg flat kontrollere annen hardware (dempe lyset, senke rullegardinene når man setter på en film)Dette kan jeg også gjøre fra telefonen (eller klokken). Med stemme om jeg absolutt ønsker. Enklere å sette opp fleksibel systemer for å raskt gjøre det man vil, shortcuts osv.Denne vet jeg ikke helt hva du mener med. Men man kan gjøre mye rart med telefonen mtp shortcuts. Med appen Tasker så er det mye moro man kan gjøre -- Men ja, virker som vi har litt forskjellige behov. Når det kommer til filmer ol, så er jeg av typen at jeg vil bare sette på filmen så kose meg med den. Vil ikke måtte gå igjennom masse andre ting som filter ol for at filmen\lyden skal bli perfekt. (Dette gjør jo allerede lydanlegget en god jobb med fra før av, hvorfor skal jeg rote det til ) Lenke til kommentar
mandela Skrevet 13. august 2016 Del Skrevet 13. august 2016 Når jeg kommer hjem fra en lang arbeidsdag, så kan jeg trykke på en knapp på telefonen, eller smartklokken som vil starte opp TVen, endre input til Chromecast, starte opp HBO\Plex Appen.Er det CEC funksjonaliteten på TVen du referer til? Ble positivt overrasket over at noe slikt fantes når jeg kjøpte Chromecast2, men skulle gjerne hatt muligheten til å også slå TVen av, ikke bare på. http://www.cnet.com/how-to/how-to-turn-your-tv-on-with-chromecast/ Lenke til kommentar
Merko Skrevet 13. august 2016 Del Skrevet 13. august 2016 Er det CEC funksjonaliteten på TVen du referer til? Ble positivt overrasket over at noe slikt fantes når jeg kjøpte Chromecast2, men skulle gjerne hatt muligheten til å også slå TVen av, ikke bare på. http://www.cnet.com/how-to/how-to-turn-your-tv-on-with-chromecast/ Jepp, men er ikke den funksjonen jeg bruker. Har IR sender på min telefon (Samsung S6), så kan sende av\på eller andre signaler til TV\HDMI Switch\Tuner ol. Ellers så vil man også kunne bruke Logitech Harmony Hub. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 13. august 2016 Del Skrevet 13. august 2016 OK, når jeg på telefonen velger å strømme noe via Chromecast slås både TVen og stereoanlegget seg på hos meg, kilden velges og avspillingen starter. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 13. august 2016 Del Skrevet 13. august 2016 OK, når jeg på telefonen velger å strømme noe via Chromecast slås både TVen og stereoanlegget seg på hos meg, kilden velges og avspillingen starter.Jepp, gjør det om TVen støtter det. Litt usikker på om det fungerer for meg fremdeles, da jeg bruker en HDMI Switch. har ikke testet Lenke til kommentar
Boye Skrevet 14. august 2016 Del Skrevet 14. august 2016 Klarte ikke å la det ligge, har forsøkt alt fra en Galaxy S2 MKV via MHL (som fungerte forbausende bra), MBA, Plex, Kodi, Media Player Classic med avisynth med framesynthesizer, en liten Zotac AD04, Xbox (den originale), PS3, Apple TV, Windows Media Center, Samsung "smart TV" etc. Alt er bra, og alt fungerer jo på sett og hvis. Ventetid, respons og grad hakking varierer veldig... For eksempel er det ikke alle ovenfor som respekterer framerate og setter refresh rate korrekt. Klassisk: 50 eller 60Hz på film. Netflix-appen i Windows 8 hadde f.eks. det, men i Windows 10 nå er det full 60Hz igjen. Som skaper trøbbel for TV/projektor som potensielt har framerateinterpoleringen --> enda mer hakking. Når Hz matcher framerate vil framerateinterpolering (f.eks. Sonys MotionFlow) fungere ...som den skal i7'en tillot en del sexy knask som avisynth hvor en bruker alle 8 kjernene og runder +10GHz ganske fort om en går full-on software (sist jeg testa for noen år siden), idag kan en bruke GPUen dog litt usikker om den ganker ut avisynth? Langt bedre framerateinterpolering enn f.eks. Sony-projektoren. En del snadder en kan eksperimentere med her som en normalt aldri får i den grad av tilpasningsmuligheter på forsterker, TV, projektor etc. Liker å switche mellom Kodi, Youtube og Netflix, og valget falt til slutt på et ESXi-VM på serveren med passthrough av et gammelt AMD-kort med HDMI rett til forsterker og projektor. Serverne kjører døgnet rundt uansett, tar ~80W i drift. Rett og slett superb. Setter på en film, blir søvning og trykker pause, skrur av projektor, fortsetter neste kveld uten å "boote" eller "starte" noe. Rask switching i Kodi, null venting eller forsinkelser av noe slag når man bruker fjernkontroll, kan synke med Philips Hue f.eks., Netflix-appen i Windows 10 gir 1080P DD+ ~5Mbit/s. Og med PCen er det bare å plugge til en gamepad (Logitech F710 f.eks.), og bruke det som fjernkontroll i f.eks. Kodi. Eller STEAM Big Picture. Not bad not bad. Veldig lite som slår en PC. Men hey, en mobiltelefon funker bra det også. Men det gjør et VM også Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 Er ikke både youtube og netflix flash da? Har ihvertfall fått en feilmelding i crome om at flash har stoppet å fungere når de har klikket noen ganger. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 Er ikke både youtube og netflix flash da? Har ihvertfall fått en feilmelding i crome om at flash har stoppet å fungere når de har klikket noen ganger. Youtube og Netflix har begge deler afaik. Lenke til kommentar
pstub Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 Finns mange forskjellige løsninger for å vise bevegelige bilder på en TV-skjerm. Chromecast osv holder sikkert i massevis for mange, men for meg er det HTPC som gjelder. Bruker den ikke til i nærheten av alt den kan, men for MEG er Windows Media Center den enkleste og beste løsningen. Eneste negative er at jeg ikke kan oppgradere til Windows 10, da jeg mister WMC. Vet at det skal være mulig å installere WMC på Win10 også, men jeg har ikke fått det til å funke. Bruker MyMovies sammen med WMC for film og TV-serier som ligger på server. Grunnen til at HTPC er det eneste salige for meg, er at jeg (OK, mest kona da) fortsatt ser på VANLIG TV, og ikke minst, tar opp TV-sendinger/bruker TimeShift for å spole over reklame. Jeg har et PCI-e TV-kort med CI-modul og kortleser i PC'en, og slipper derfor den "dumme dekoder-boksen" og klarer meg med en enhet under TV'en i tillegg til forsterker. For MEG er dette helt klart den beste løsningen, og jeg kommer til å holde fast på den i lang tid fremover! Men dette betyr ikke at "HTPC er best" eller "Chromecast er noe dritt" eller tvert om. Dette er den beste løsningen for MEG, og for andre er det sikkert andre løsninger som er best. MEN, det hersker vel svært liten tvil om at en HTPC er den løsningen som gir flest muligheter og størst fleksibilitet! Men det å ha alle disse mulighetene kan jo også være faktorer som gjør at den IKKE er best for mange brukere! :-) Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 Dette er den beste løsningen for MEG, og for andre er det sikkert andre løsninger som er best. Gitt at du har en av de nymotens TV-ene som har mer enn en HDMI-inngang så kan du faktisk ha både HTPC og Chromecast koblet til! Det må ikke være enten eller Det som er gull med Chromecast er at du kan prakke den på venner og kjente (perfekt julepresang-kandidat), og få akkurat samme funksjonalitet når du er på besøk hos andre. Folk som besøker deg kan også caste i hytt og pine, gitt at de er på samme nett, uten å laste ned noe som helst på telefonen (på Android ihvertfall). Ellers er jeg helt enig med innlegget ditt, vi har alle våre preferanser og bruksområder Lenke til kommentar
pstub Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Dette er den beste løsningen for MEG, og for andre er det sikkert andre løsninger som er best.Gitt at du har en av de nymotens TV-ene som har mer enn en HDMI-inngang så kan du faktisk ha både HTPC og Chromecast koblet til! Det må ikke være enten eller Det som er gull med Chromecast er at du kan prakke den på venner og kjente (perfekt julepresang-kandidat), og få akkurat samme funksjonalitet når du er på besøk hos andre. Folk som besøker deg kan også caste i hytt og pine, gitt at de er på samme nett, uten å laste ned noe som helst på telefonen (på Android ihvertfall). Ellers er jeg helt enig med innlegget ditt, vi har alle våre preferanser og bruksområder Jeg har en relativt moderne TV (2-3 år gammel) fra SONY med nok HDMI-innganger, pluss at både jeg og kona har SONY-telefoner og SONY tablets. Kan "caste" til TV'en fra alle disse enhetene uten behov for Chromecast! Lenke til kommentar
mandela Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 (endret) Jeg har en relativt moderne TV (2-3 år gammel) fra SONY med nok HDMI-innganger, pluss at både jeg og kona har SONY-telefoner og SONY tablets. Kan "caste" til TV'en fra alle disse enhetene uten behov for Chromecast! Skjer castingen via en proprietær løsning eller Miracast / en standardisert metode? off topic: quotes funksjonaliteten suger hardt på dette forumet, må stadig inn i bbcode modus for å redigere vekk overflødige quote tags Endret 17. august 2016 av mandela Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå