Nordmann3 Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 Hei. Skal ta båtførerprøven og har fått kjøpt meg en tjukk bok (tjukkere enn bil-boka) ? Men jeg har noen spørsmål som jeg ikke finner svar på. Er det slik som på bil, hvor man har vikeplikt for de som kommer fra høyre når det gjelder motorbåt? (Andre regler for seilbåt ser jeg). Klarer ikke å lære meg kartbruk. Er dette noe man må kunne? Man gjør jo båtprøven på PC. Har fått meg en øveprøve på ark hvor et spørsmål er: "Hvilket hendelser fører til flest dødsulykker blant norske fritidsbåtbrukere?" 1. Kollisjon mellom båter i stor fart og i mørke 2. Grunnstøting i dårlig vær 3. Kollisjon pga promillekjøring 4. Fall over bord i pent vær Noen som vet? Merkelig spørsmål å ha med på en prøve om å kjøre båt. Lenke til kommentar
Orbis Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 Det er ikke et merkelig spørsmål. Er ikke så mye på prøven som faktisk går på det å kjøre båten. Det handler om regler, førstehjelp, navigering osv. Tror forøverig svaret er nr. 4. Vikeplikt er i hovedsak fra høyre ja. Et unntak som du nevner er seilbåter, også unntak for nyttetrafikk. Prøven gjennomføres på data, men du får også utdelt et kart og noen navigasjonsinstrumenter. Du kan få spørsmål som f.eks tar utgangspunkt i et sett koordinater og du blir spurt om hvor du havner hvis du seiler 1,5 nautiske mil i 225 grader fra utgangspunktet. Til dette trenger du da kartet, passer og parallellforskyver (det får du utdelt) 1 Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 Orbis har rett på alle punkter. Kan legge til at vikepliktsreglane tel ganske mykje på prøva (akkurat som på land), so det må du virkelig lese deg opp på. Lenke til kommentar
Nordmann3 Skrevet 12. august 2016 Forfatter Del Skrevet 12. august 2016 Takk for svar. Kartspørsmåla kommer jeg garantert å stryke på. Syntes det egentlig er ganske unødvendig å kunne sånt når jeg ikke skal på jordomseiling. Ingen i familien kan det... Heller ikke de gamle ...... Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 Glem "vikeplikt fra høyre" og lær deg til at det heter babord (venstre) og styrbord (høyre) med en gang. Dersom du ikke kan kartbruk er det rett og slett ikke forsvarlig å navigere på sjøen. De fleste grunnstøtinger skjer mindre enn 2 nautiske mil fra hjemmehavn har jeg lært.. 1 Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 13. august 2016 Del Skrevet 13. august 2016 Takk for svar. Kartspørsmåla kommer jeg garantert å stryke på. Syntes det egentlig er ganske unødvendig å kunne sånt når jeg ikke skal på jordomseiling. Ingen i familien kan det... Heller ikke de gamle ...... Det er faktisk ikkje so vanskelig, det er litt logikk, litt matte, og mykje halde tunga beint i munnen mens du held på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå