Gå til innhold

Hvordan skal norge ende i 2020?

LMH1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis vi beholder kontanter så er det ikke et problem. Negativ rente vil i et bra samfunn være logisk da alle har null gjeld pga arv av bolig etc. Banken må tjene penger de også ;) Blir ikke stort anerledes i praksis enn at man betaler for å ha Visa-kort eller avgiften PayPal tar for hvert kjøp.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men tror dere også det er slik de som låner penger kan tjene på lånet?

For det er ofte slik hvis renten å ha pengene i banken er høy, er det dyrere å låne penger slik har det vært før.

Nå som renten er lav å låne penger, er renten å ha penger i banken også lav?

For tjener man penger på å låne penger er noe virkelig feil.

Men unasett snakker vi om små penger. Tviler på det varer særlig lenge i så fall går landet vårt konkurs.

Norge må helt klart finne opp andre måter å tjene penger på en olje og gass samt fisk.

Snakkes om å selge strøm samt å bygge datacenter, men tror ikke vi snakker om noe særlig mye pengere her.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvis banken skal beholde inntekter på et gitt nivå så vil rente på lån og innskudd justeres i forhold til hverandre. Hvis målet er å destabilisere (tjene mest mulig) så vil saken stille seg anerledes. Det kommer også an på antall kroner som er i banken totalt og eventuell fleksibel negativ rente i forhold til hvor mye enkeltpersoner har stående.

Et spørsmål som det er umulig å svare på frem til vi ser det i praksis i forhold til det jeg nevnte over.

Negativ rente på innskudd kan være en bra ting og en negativ ting. Største problemet er vel hvordan folk reagerer i forhold til hvordan dette vil bli utført og hva de gjør. En bank kan også lettere få monopol hvis de har gunstigere tilbud, men da kommer priskrig inn i bildet. En negativ rente vil aldri være høyere enn fornuften tilsier i forhold til bankenes inntekter og utgifter.

Dette er selvfølgelig bare mine tanker og spekulasjoner så noen som har skikkelig peiling på økonomi vil brått slakte alt jeg har skrevet :p

Edit; Et fornuftig lån vil alltid være en måte å tjene penger, hvis det er innkjøp av bolig for eksempel. Selv om boligen faller drastisk i verdi pga X så vil man ha mindre utgifter totalt når lånet er betalt. Men som jeg skrev over så vil det i et bra samfunn ikke være vits med mange boliglån pga arv. Et problem i dag er at folk vil ha mer fancy ting, selger arvede ting for å ta lån for å kjøpe noe som "innfrir kravene", ond sirkel på mange måter.

Endret av SlikGårNoDagan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg frykter det blir vanskeligere å skaffe bolig, særlig hvis man tjener penger på å låne.

Selv om vi får negativ rente, i norge, er det usikkert hvilken banker som vil tilby det.

DNB nord er vel den banken jeg mistenker er den første som vil ta betalt for å ha penger i banken.

så muligens nordea\skandiabanken til slutt.

Men heldigvis er det forhåpentligvis 1 år til.

For er like greit å ha bankboks eller pengene hjemme hvis det skjer, enste det ikke er like sikkert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...