Gå til innhold

Hva skjer hvis jeg tar to studier og stryker på det ene?

Haatr

Anbefalte innlegg

Hei,

bare et scenario; la oss si jeg studerer i utlandet og ønsker å ta et annet bachelor studiet i Norge. 

Jeg får lån og støtte for studie i utlandet men ikke for det i Norge. Hva skjer hvis jeg plutselig finner ut av at jeg ikke klarer studiet(som er i Norge) og stryker alle eksamener? Får jeg ikke støtte eller lån lenger for det andre studiet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er dette noe mer enn en svært hypotetisk problemstilling? Har du planer om å ta flere studier parallelt? Isåfall er jeg stygt redd du finner ut hva som skjer hvis du stryker fortere enn du aner. Som forøvrig er ingenting, annet enn all tiden du har kastet bort på studiet du ikke fullførte, som du kunne ha brukt på det andre studiet isteden. Frafall blant studenter på høyere utdanning i Norge er ca 40%, og tar du deg vann over hodet kan du fort føye deg til denne statistikken. Nå kjenner jeg ikke deg, så for alt jeg vet kan det hende du faktisk klarer det, men med mindre du er superstudent med superevner er nok det greieste å ta ett studium av gangen.

Økonomisk har du ingenting å tape på å hoppe av et studium - uansett om du har fått støtte til det eller ikke egentlig, ettersom støtten trossalt kun er lån og evt. stipend som går rett til deg - med unntak av utgifter til semesteravgift og bøker du da gjerne ikke trenger. Du mister retten til studiestøtte dersom du havner mer enn ett år (60 stp) på etterskudd i studiet, frem til du har hentet deg inn igjen. Forutsatt at du består studiet du faktisk får støtte for vil det dermed ikek ha noen innflytelse på din rett til støtte at du stryker på et studie du ikke får støtte for.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er dette noe mer enn en svært hypotetisk problemstilling? Har du planer om å ta flere studier parallelt? Isåfall er jeg stygt redd du finner ut hva som skjer hvis du stryker fortere enn du aner. Som forøvrig er ingenting, annet enn all tiden du har kastet bort på studiet du ikke fullførte, som du kunne ha brukt på det andre studiet isteden. Frafall blant studenter på høyere utdanning i Norge er ca 40%, og tar du deg vann over hodet kan du fort føye deg til denne statistikken. Nå kjenner jeg ikke deg, så for alt jeg vet kan det hende du faktisk klarer det, men med mindre du er superstudent med superevner er nok det greieste å ta ett studium av gangen.

Økonomisk har du ingenting å tape på å hoppe av et studium - uansett om du har fått støtte til det eller ikke egentlig, ettersom støtten trossalt kun er lån og evt. stipend som går rett til deg - med unntak av utgifter til semesteravgift og bøker du da gjerne ikke trenger. Du mister retten til studiestøtte dersom du havner mer enn ett år (60 stp) på etterskudd i studiet, frem til du har hentet deg inn igjen. Forutsatt at du består studiet du faktisk får støtte for vil det dermed ikek ha noen innflytelse på din rett til støtte at du stryker på et studie du ikke får støtte for.

Blir jeg forsinket i studiepoeng da?

Lenke til kommentar

Får du støtte for å ta 60 studiepoeng på et skoleår, og tar 60 studiepoeng på et skoleår, har du da tatt færre studiepoeng enn du fikk støtte for?

Så egentlig har jeg ingenting annet å tape på det, annet enn at jeg kunne brukt mer tid på et studiet(fokuserer selfølgelig på studiet jeg får støtte på)?

Lenke til kommentar

Det er riktig.

Frafall blant studenter på høyere utdanning i Norge er ca 40%, og tar du deg vann over hodet kan du fort føye deg til denne statistikken.

Akkurat det er vel heller et irritasjonsmoment for politikerne enn et problem for trådstarter. Dessuten er det reelle frafallet i Norge lavere, da den statistikken inkluderer studenter som bytter studium eller går over i jobb før de har fullført en grad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...