Gå til innhold

Enkel hjemmeside med photostream.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg driver aktivt med fotografering og ønsker å lage en hjemmeside hvor bildene skal lagres og publiseres på internett. Det kommer til bli lagt ut ca. 20 bilder i uken. Databasen må ha en kapasitet opp til 100 000 bilder. 

Jeg kan litt om css og html programmering.

Tenkte bare "en side" og her skal photostreamen vises, samt kansje et par utvalgte foto.

Databasen skal ha et arkiv etter år-måned-dag, samt mulighet til å søke etter bildenes "tagger".

Er det noen som har lagt noe lignende og har forslag til hvilke webløsning som er mest optimalt?

Er http://piwigo.org/ et program som er verdt å bruke?

Er det lurt å hoste hjemmesiden hjemmefra (pris)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville ikke hoste dette hjemmefra pga sikkerhetsmessige årsaker. Domain er billig og hostingen er også billig. Gjør dette via en normal hosting side (wix, godaddy osv) og heller oppgrader "lageret"

Da får du alt det meste av sikkerhet dekket pluss at du slipper og slipe ut nettet ditt. Min mening :p

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei.

Jeg driver aktivt med fotografering og ønsker å lage en hjemmeside hvor bildene skal lagres og publiseres på internett. Det kommer til bli lagt ut ca. 20 bilder i uken. Databasen må ha en kapasitet opp til 100 000 bilder. 

Jeg kan litt om css og html programmering.

Tenkte bare "en side" og her skal photostreamen vises, samt kansje et par utvalgte foto.

Databasen skal ha et arkiv etter år-måned-dag, samt mulighet til å søke etter bildenes "tagger".

Er det noen som har lagt noe lignende og har forslag til hvilke webløsning som er mest optimalt?

Er http://piwigo.org/ et program som er verdt å bruke?

Er det lurt å hoste hjemmesiden hjemmefra (pris)?

Et spennende prosjekt! :)

1) Som tidligere nevnt lønner det seg å finne en leverandør som hjelper deg med hosting. Kan anbefale PRO ISP på det området, vi har brukt dem i flere år. Og de er dyktige folk, har gode priser og veldig god support! Eksempel på priser: 15 GB webhotell for 45 kr pr mnd, eller 1 GB for 10 kr pr mnd. (+ domene). 

Det er klart at dette sikkert er avhengig av hva slags budsjett og formål du har med siden, men å hoste ting selv hjemme vil jeg nok ikke råde til, så sant du ikke er ekspert på det området. Veldig mye rundt sikkerhet, linje inn til deg, backup, stabilitet osv som ofte er viktig når man har en hjemmeside.

Du sier antall bilder du skal ha på siden, men ikke så mye om hvor store bildefilene er. Her vil jo plassen på webhotellet kunne være en begrensning.

2) Hvis dette er et langsiktig prosjekt, hvor du ønsker en proff løsning, vil jeg råde deg til å velge et CMS. Fordi dette er systemer som er godt laget for å håndtere store mengder innhold, og samtidig gjør det mulig å utvide med mer enn kun bilder senere, hvis du skulle ønske det. Anbefaler Wordpress eller Drupal til et slikt prosjekt. Om du har tenkt til å sette opp siden selv, er nok Wordpress lettere å lære seg enn Drupal. 

Uansett vil det nok være en god hjelp å enten få hjelp eller å støtte seg til noen som kan Wordpress, hvis du skal sette det opp selv. Da blir veien til å få opp en side ofte kortere, og uten alt for mye problemer med de grunnleggende tingene.

Når det er snakk om det antallet bilder du nevner, så kan det være lurt å ha en god plan rundt hvilke bildestørrelser som brukes hvor. For å unngå en side som er veldig treg å laste inn. 

Ellers velg et responsivt design (slik at siden blir mobilvennlig) og vær klar over at det er en del nye regler rundt universell utforming som gjelder mange av hjemmesidene som blir laget nå.

Et CMS som Wordpress er avhengig av å regelmessig være oppdatert med sikkerhetsoppdateringer, så hvis du går for Wordpress og du gjør det selv, er dette også en bit du bør sette deg litt inn i. For å forebygge at du opplever at uønskede tar over siden din.

...Dette ble et langt svar... men håper noe kan være til hjelp. Bare spør i vei om det som er uklart :) 

Lykke til med prosjektet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...