Gå til innhold

Merkelig oppførsel på NTFS filsystem

WarpX

Anbefalte innlegg

Har et par harddisker som begge er formatert med NTFS.

Om jeg legger inn noen filer på dem, og deretter bytter over til en annen installasjon av Windows - så finner jeg ikke filene igjen! Men de ER der, det ser jeg når jeg så bytter tilbake til forrige Windows-installasjon igjen.

Merkeligsnodige greier, det er vel ikke sånn det skal være? Nå må det sies at diskene er åtte år gamle, men likevel...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ah ... kan det være at filene oppfattes å ha en annen eier når diskene brukes på den andre Windows-installasjonen?

På Win-inst. A er det user ID X som er logget inn og som lager filene

På Win-inst. B er det user ID Y som er logget inn og som ikke ser filene til user ID X

Det holder ikke at du logger deg på med samme brukernavn - user ID er noe annet.

Jeg har brukt noe som heter TakeOwnership i tilfeller der jeg ikke har fått tak i "mine filer" som ligger på en disk som kommer fra en annen PC.

Lenke til kommentar

Jaggu ikke sikker på det med eier, jeg har ihverfall ikke satt noen eierskap på filene som var eller nye filer jeg kopierte inn. Og klarte fint å kopiere dem til en annen flyttbar disk og lese dem med begge Windows-installasjonene.

Har ikke prøvd med andre programmer enn "Win utforsker" enda.

Kanskje på tide å kjøpe meg nye disker...  :hmm:

Lenke til kommentar

Kan du se mappene? Hvis du finner en mappe som ser "tom" ut så kan du gjøre som nebrewfoz sier; ta eierskap til de.

Høyreklikk på den, velg egenskaper -> sikkerhet eller noe og prøv deg frem. Jeg har ikke windows for hånden og husker det ikke utenat, men jeg har plundret med dette før noen ganger. 

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

Re. Ownership: http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/add-take-ownership-to-explorer-right-click-menu-in-vista/

(metoden funker for alle Win-versjoner siden Vista.)

edit: Alle de gangene da jeg har hatt bruk for dette har jeg sett filene, men ikke fått lov til å editere dem, eller lignende, så det kan hende det er en annen greie du sliter med.

Har du kjørt chkdsk på diskene?

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Okay... har gjennomført et kjapt eksperiment. Har kjørt chkdsk, null feil.

Først laget jeg en mappe og fil på nyeste Win-installasjonen jeg kjører nå:

post-35043-0-97086400-1470953116_thumb.png

Bootet med gammel-installasjonen, og fant dette:

post-35043-0-00785000-1470953163_thumb.png

Tilbake til nyeste Windows...

post-35043-0-94565400-1470953207_thumb.png

Endret av WarpX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...