Friluftskar Skrevet 3. september 2016 Del Skrevet 3. september 2016 (endret) Det står at håndverkertjenesteloven ikke gjelder ved nybygg, og at i de tilfellene gjelder bustadsoppføringslova. Nå kommer også elektrikeren og skal ha betalt omkring 40 000 for å ha installert rør og sikringsskap, men jeg vil vite om dette er en tvilsom bransjepraksis eller om de faktisk har lov til å kreve inn penger mens oppdraget utføres. Ser det fortsatt diskuteres lover her. Beklager at jeg ikke pressiserte bedre i # 6, eller seinere. I avtale mellom profesjonelle aktører, som her, gjelder ikke Bustadsoppføringslova! Men div. norske standarder er brukt. Mest trolig er det NS 8405, eller NS 8406. Foran nevnte har overtatt etter bl.a. 3430, men gamle standarder er fremdeles lovlig å bruke. Da organisering og type prosjekt ikke er kjent, er det umulig å vite hvilken standard som er brukt. Dette kan organiseres på forskjelligen måter. Tidligere så var det kun div. norske standarder som gjaldt. Men både HTL og BOL, har tatt utganspunkt i aktuelle tidligere norske standarder (som NS 3408 og NS 3410/NS 3430), så reglene er ikke så anderledes. Men jeg håper du har lest din egen kontrakt, med "utbygger"! Hvis det ikke står der, at du skal betale u-entreprenør direkte, skal du ikke gjøre det. I så tilfelle, en dårlig sikkerhet. Til spørsmålet ditt her. Samme svar som tidligere. Ikke betal direkte til u-entreprenør! Editt: Har kommet med noen tilføyelser og noe endringer. Endret 4. september 2016 av Friluftskar Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 3. september 2016 Del Skrevet 3. september 2016 Det er vanlig at håndverksbedrifter fakturerer deler av arbeidet fortløpende, også kalt àkonto. Tror du blander "kortene her. Hvis jeg har fortsått dette riktig, så har håntveksfirmaene har avtale med en hovedentreprenør. Det er dette som er mest vanlig. Jeg forsøkte å få klarhet i dette med ansvar, i innlegg # 8, 2. avsnitt, sitat: "Du skirver Utbygger. Er det en Totalentreprenør, et "utbyggerfirma", eller hva?". Men, TS har ikke avklart. Men er det som jeg tror, så har Hovedentreprenør/Totalentreprenør har avtale med oppdragsgiver/utbyggerfirma. Alle fakturar/regninger skal gå "tjenesteveg", etter avtale. Det finnes eksempler på at utbygger også fungerer som en hovedentreprenør, men da er alle u-entreprenørene (håndtverksfirmaene), egentlig Side entreprenører. Men fakturering skal likevel gå samme veg - tjenestevegen. Betaling som A-konto betaling, er vanlig, men den går tjenesteveg! Utarbeidelse av planer, som Fremdriftsplan(produksjonsplan), Betalingsplan (Betalingsplanen kan være en A-kontoplan, i.h.t. Fremdritsplanen, eller annen for for delbetaling), er en del av Kontraksforhandlingene, mellom de proffe aktørene i dette tilfelle! Det har ikke TS noe med. Han skal forholde seg til den han har kontrakt med og det er jo utbygger! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå