Twinflower Skrevet 11. august 2016 Del Skrevet 11. august 2016 Vi holder på å bygge nytt hus (firemannsbolig) hvor vi har tilvalg fra flere av håndtverkerene, til sammen rundt 500 000 kroner. Huset ferdigstilles rundt slutten av året, men i dag fikk jeg en uspesifisert regning på 50 000 fra rørlegger med forfall om ti dager. Da jeg spurte om hva det gjaldt og hvorfor den kom så tidlig fikk jeg til svar at de ønsker å dekke inn litt av innkjøpskostnadene sine og at resten av tilvalgskosten forfaller til innflytting (ca 100 000). De "håpte på forståelse for dette". Jeg er skeptisk til å betale slikt på forskudd. Hadde det vært en alminnelig håndverkerjobb betaler man heller aldri på forskudd. Og hva skjer hvis firmaet skulle gå konkurs for eksempel? Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 11. august 2016 Del Skrevet 11. august 2016 Jeg er skeptisk til å betale slikt på forskudd. Hadde det vært en alminnelig håndverkerjobb betaler man heller aldri på forskudd. Og hva skjer hvis firmaet skulle gå konkurs for eksempel? Relativt vanlig å delbetale større håndverkerjobber underveis, og så få en total avregning til slutt. Men de bør kunne dokumentere at arbeidet de har gjort så langt, samt benyttede deler koster minst så mye som de ber dere betale, ikke bare komme med en sum fra løse lufta. 2 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. august 2016 Del Skrevet 11. august 2016 Først og fremst må de ha avtalegrunnlag for dette. Har du signert kontrakt? 3 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. august 2016 Del Skrevet 11. august 2016 (endret) Det følger av håndverkertjenesteloven § 37 at dersom ikke annet er avtalt skal betalingen skje "når tjenesteyteren krever det etter at tjenesten er utført" (min utheving). Uansett hva som er avtalt har forbrukeren alltid rett til å holde betaling tilbake inntil arbeidet faktisk er påbegynt, jf. håndverkertjenesteloven § 13 annet ledd, og hvis det er avtalt periodisert betaling etterhvert som tjenesten utføres kan betalingen holdes tilbake inntil den delen av tjenesten det betales for er utført. Et håndverkerfirma kan altså i praksis ikke kreve betaling før tjenesten er påbegynt for å dekke innkjøpskostnadene. Det kan først tas betalt når materialene er benyttet/montert/forbrukt. Dersom firmaet går konkurs vil det være opp til konkursboet om det ønsker å oppfylle avtalen med deg. Denne retten gjelder både montering og materialer så lenge materialene er blant firmaets eiendeler (ikke overlevert deg). Dersom du velger å betale materialer på forskudd, og du er bekymret for konkurs, bør du sikre deg separatistrett (i praksis at materialene oppbevares på eiendommen din, og ikke hos firmaet) slik at du beholder materialene uansett. Endret 11. august 2016 av krikkert 5 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 11. august 2016 Forfatter Del Skrevet 11. august 2016 Hei og mange takk for gode svar. Jeg har ikke signert noen avtale med rørlegger, kun med utbygger og kjøkkenleverandør. (Utbygger har ikke blandet seg i tilvalgene og alt er tatt direkte med de ulike fagene). Det eneste jeg har fra rørlegger er en bekreftelse på hva jeg har bestilt og hva det koster. Bortsett fra selve listen over tilvalg og pris så står der bare "Oppgradering Utstyr alle priser er inkl mva og monteringavregning mot medtatt i tilbud.Dusvegg 3 etg beholdes som levert fra utbygger " Jeg kan sikkert bare svare e-posten hans og spørre om avtalegrunnlag, men på en annen side så vil jeg ikke være en kjip kunde heller. Vi har jo penger å betale med selv om banken ikke kommer på banen før overlevering. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 11. august 2016 Del Skrevet 11. august 2016 Ny firemannsbolg, for 500 tusen kroner? Det var billig. Mange amatører som blir lurt av useriøse håndtverkere. En god grunn til å engasjere en prof. byggeleder, selv om det koster noen kroner, så gir det forusigbarhet. Ser du bruker noen merkelige begreper her og da er det vanskelig å vite hva, du egentlig har fått tilbud om. Idelt sett, så burde du/dere ha utarbeidet en Prisforesøprsel og så spesifikk som mulig, enten til en Totalentreprenør, eller til hver yrkesgruppe. Da gir tilbyderene pris på samme type arbeidsoppgaver og materialer. Ellers kan det bli umulig å skille gode og dårlige Tilbud. Mange måter å skjule "ekstra" kostnader (tillegg) på, som kan beløpe seg til hundre tusener av kroner på et slikt bygg, hvis en kun ser på (mangelfult Tilbud og) pris. De kan også kalkulere med ulovlige materialer, eller metoder. Også tilbudet må være spesifisert, så en vet hva de har gitt pris på. I tilegg MÅ det skrives kontrakter, som er entydige! Fortrinnsvis etter norsk standard, eller etter Håntverkertjenesteloven. Noen råd her. http://e24.no/privat/eiendom/skriv-alltid-byggekontrakt/10013074 Hvis et tilbud er seriøst, bør dere motta et Tilbud, eller Anbud, fra entreprenør (håntverksbedrift). Pristilbud er mer svevende, samme med andre tittler. Men tekst/beskrivelser er også viktig, ikke bare tittel. Kunne skrevet mye om dette, da det har vært min jobb, både på den ene siden og som kontrollerende på andre siden, i mange år. Men kontakt en byggeleder og få orden på dette, ellers kan der få mange ubehagelige overraskelser. Til dine konkrete spørsmål. Det er ikke vanlig å forskuddsbetale noe som helst (uten at dette er avtalt i kontrakt), på forskudd! Men delbetaling underveis, ettersom arbeidet går fremover, er normalt. Da helst etter en Betalingsplan (eller i følge Fremdriftsplan). Da med materialer som er brukt og oppført/innstallert i bygget. Faktura SKAL likevel spesifiseres, så det er ENTYDIG hva som faktureres! Med en god Betalingsplan, så kan det holde på henvise til den, ellers må det spesifiseres alt. Men på småjobber (eks flislegging av et bad) vet jeg at bl.a. flisleggere bruker å kreve forskuddsbetaling for materialer. MEN det må avtales, i forkant. Uspesifisert faktura kan alltid avvises (forbehold om foranstående), men det må skje skriftlig! 10 dagers betalingsfrist er ikke i.h.t. lovverket, men det er vanlig å prøve seg. Skal en følge lovverket, blir det for mye utestående, hvis en ikke får inn penger raskere og byggherre er useriøs. Da med påfølgende påminnelse om betaling, så varsel om Inkasso, m.m. Ikke noe krise med 10 dager, hvis arbeid og materialer er "på plass". Avslutter med. Betal IKKE faktura! Om nødvendig, bytt rørlegger! Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 11. august 2016 Del Skrevet 11. august 2016 500 000 er det de har bestilt tillegg for. 2 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 11. august 2016 Del Skrevet 11. august 2016 Jeg har ikke signert noen avtale med rørlegger, kun med utbygger og kjøkkenleverandør. (Utbygger har ikke blandet seg i tilvalgene og alt er tatt direkte med de ulike fagene). Ser dette kan bli, mer komplisert. (hvem har ansver, for hva). Men rådet er likevel, vær kip. Ikke betal noe på forskudd, hvis ikke du har akseptert dette skriftelig. Du skirver Utbygger. Er det en Totalentreprenør, et "utbyggerfirma", eller hva? Du er kun ansvarlig, ovenfor den du har avtale med. At andre involverte faktuerer deg direkte, er ikke lovlig, uten egen avtale. Tilvalg i slike tilfeller, er en valgmulighet, men fakturering skal likevel følge vanlige regler. Aventer svar. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 11. august 2016 Del Skrevet 11. august 2016 500 000 er det de har bestilt tillegg for. Du har rett, hvis ikke det var stipulert noe pris på disse valgfire mulighetene. Men det kommer ann på beskrivelsen i prospekt/Tilbud. Det har vært vanlig "gi"/ tilby en fast pris, for standard utrustning. Men på enkelte områder, gi brukerene (nye eiere) valg om de vil ha andre løsninger/ting, som enten øker, eller redusere kostandene. Men for alt jeg vet, så kan prospektet/Tilbud være utformet slik at alle tilvalg, blir å regene som tilegg. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 11. august 2016 Del Skrevet 11. august 2016 TS. Da det er et langt annet prosjekt, enn jeg trodde i begynnelsen, bør du gjøre to ting. Så det meste jeg skrev i begynnelsen er bortkastet tid og energi. 1) Ikke betal fakturan! 2) Kontakt utbygger, eller den du har kontrakt med. Det firmaet bør ordne opp. Dette virker ikke seriøst. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 (endret) Hva mener du egentlig med dette? "Jeg har ikke signert noen avtale med rørlegger, kun med utbygger og kjøkkenleverandør. (Utbygger har ikke blandet seg i tilvalgene og alt er tatt direkte med de ulike fagene)." At du har kontaktet f.eks. rørlegger direkte og bedt om tilvalg? Eller ikke? I alle tilfelle er det vel ikke unaturlig at faktureringen går gjennom utbygger, men der må evt noen med erfaring på området svare. Endret 12. august 2016 av klilleng Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 12. august 2016 Forfatter Del Skrevet 12. august 2016 Hva mener du egentlig med dette? "Jeg har ikke signert noen avtale med rørlegger, kun med utbygger og kjøkkenleverandør. (Utbygger har ikke blandet seg i tilvalgene og alt er tatt direkte med de ulike fagene)." At du har kontaktet f.eks. rørlegger direkte og bedt om tilvalg? Eller ikke? I alle tilfelle er det vel ikke unaturlig at faktureringen går gjennom utbygger, men der må evt noen med erfaring på området svare. Utbygger stiller med "alt inkludert", men alle tilvalg til kjøkken, bad, elektro osv blir tatt direkte med de ulike leverandørene. Ekstrakostnaden blir fakturerert direkte fra f.eks rørlegger til meg og går ikke via utbygger (som du sier er vanlig, og da ofte med en provisjon på 5-10%). Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 Hva mener du egentlig med dette? "Jeg har ikke signert noen avtale med rørlegger, kun med utbygger og kjøkkenleverandør. (Utbygger har ikke blandet seg i tilvalgene og alt er tatt direkte med de ulike fagene)." At du har kontaktet f.eks. rørlegger direkte og bedt om tilvalg? Eller ikke? I alle tilfelle er det vel ikke unaturlig at faktureringen går gjennom utbygger, men der må evt noen med erfaring på området svare. Utbygger stiller med "alt inkludert", men alle tilvalg til kjøkken, bad, elektro osv blir tatt direkte med de ulike leverandørene. Ekstrakostnaden blir fakturerert direkte fra f.eks rørlegger til meg og går ikke via utbygger (som du sier er vanlig, og da ofte med en provisjon på 5-10%). Isåfall skjønner jeg ikke at du skal involvere utbygger i det hele tatt. Men å betale forskudd uten avtale bør unngåes. I beste fall går det an å sette opp en bankgaranti e.l., men så lite solvent kan vel ikke rørleggerfirmaet være? Hvordan eventuelle klager skal gå når man går litt hit og litt dit er jo interessant, men det går vel greit. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 12. august 2016 Forfatter Del Skrevet 12. august 2016 Hva mener du egentlig med dette? "Jeg har ikke signert noen avtale med rørlegger, kun med utbygger og kjøkkenleverandør. (Utbygger har ikke blandet seg i tilvalgene og alt er tatt direkte med de ulike fagene)." At du har kontaktet f.eks. rørlegger direkte og bedt om tilvalg? Eller ikke? I alle tilfelle er det vel ikke unaturlig at faktureringen går gjennom utbygger, men der må evt noen med erfaring på området svare. Utbygger stiller med "alt inkludert", men alle tilvalg til kjøkken, bad, elektro osv blir tatt direkte med de ulike leverandørene. Ekstrakostnaden blir fakturerert direkte fra f.eks rørlegger til meg og går ikke via utbygger (som du sier er vanlig, og da ofte med en provisjon på 5-10%). Isåfall skjønner jeg ikke at du skal involvere utbygger i det hele tatt. Men å betale forskudd uten avtale bør unngåes. I beste fall går det an å sette opp en bankgaranti e.l., men så lite solvent kan vel ikke rørleggerfirmaet være? Hvordan eventuelle klager skal gå når man går litt hit og litt dit er jo interessant, men det går vel greit. Nei, jeg har da heller ingen planer om å involvere utbygger. Jeg skrev til rørlegger i går kveld at hvis varer tilsvarende verdien er levert på byggeplass så er det greit for meg. De skulle levere til byggeplass i dag. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 (endret) Utbygger stiller med "alt inkludert", men alle tilvalg til kjøkken, bad, elektro osv blir tatt direkte med de ulike leverandørene. UFF. Hadde skrevet et langt svar her, men da jeg skulle slette unødig tidligere tekst, så blr hele innlegget borte. Da svarer jeg kort. At tilvalg diskuteres direkte med u-entreprenørene i slike tilfeller, er ikke uvanlig. Men på grunn av ansvar og sikkerhet gjennom byggeperiden og i ettertid, bør dette gå via utbygger (hovedentreprenør). Faktureres tilvalg direkte til u-entreprenøren, er de ikke u-entreprenører lenger, men Sideentreprenører. Så hvis din kontrakt med utbygger beskriver, at tilvalg skal faktureres direke til entreprenørene, ville jeg vært tvilsom både til ubygger og de andre entreprenørene. Det er utbygger som skal ha kontrollert både kompetanse og likviditet hos disse frimaene og da må/bør ansvaret også ligge på rett sted. Det blir feil å se på et prosentpåslag, dette gjelder ordnede forhold og sikkerhet både for fremdrift, eventuelle feil, konkurs, reklamasjoner og for garantitiden. Endret 12. august 2016 av Friluftskar 1 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 2. september 2016 Forfatter Del Skrevet 2. september 2016 Det følger av håndverkertjenesteloven § 37 at dersom ikke annet er avtalt skal betalingen skje "når tjenesteyteren krever det etter at tjenesten er utført" (min utheving). Uansett hva som er avtalt har forbrukeren alltid rett til å holde betaling tilbake inntil arbeidet faktisk er påbegynt, jf. håndverkertjenesteloven § 13 annet ledd, og hvis det er avtalt periodisert betaling etterhvert som tjenesten utføres kan betalingen holdes tilbake inntil den delen av tjenesten det betales for er utført. Et håndverkerfirma kan altså i praksis ikke kreve betaling før tjenesten er påbegynt for å dekke innkjøpskostnadene. Det kan først tas betalt når materialene er benyttet/montert/forbrukt. Dersom firmaet går konkurs vil det være opp til konkursboet om det ønsker å oppfylle avtalen med deg. Denne retten gjelder både montering og materialer så lenge materialene er blant firmaets eiendeler (ikke overlevert deg). Dersom du velger å betale materialer på forskudd, og du er bekymret for konkurs, bør du sikre deg separatistrett (i praksis at materialene oppbevares på eiendommen din, og ikke hos firmaet) slik at du beholder materialene uansett. Det står at håndverkertjenesteloven ikke gjelder ved nybygg, og at i de tilfellene gjelder bustadsoppføringslova. Nå kommer også elektrikeren og skal ha betalt omkring 40 000 for å ha installert rør og sikringsskap, men jeg vil vite om dette er en tvilsom bransjepraksis eller om de faktisk har lov til å kreve inn penger mens oppdraget utføres. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 2. september 2016 Del Skrevet 2. september 2016 Kan ikke svare på om det er lov å kreve betaling før jobben er gjort i ditt tilfelle. Men det er i beste fall uvanlig ut i fra det jeg har erfart etter noen år i elektrobransjen. Men vil det være korrekt at bustadsoppføringslova anvendes når dette ikke går gjennom utbygger? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 2. september 2016 Forfatter Del Skrevet 2. september 2016 Kan ikke svare på om det er lov å kreve betaling før jobben er gjort i ditt tilfelle. Men det er i beste fall uvanlig ut i fra det jeg har erfart etter noen år i elektrobransjen. Men vil det være korrekt at bustadsoppføringslova anvendes når dette ikke går gjennom utbygger? Det er nytt for meg også, men i følge en tråd på byggebolig-forumet er det vanlig. http://www.byggebolig.no/el-installasjon-pristilbud-betingelser/elektriker-og-akonto Og jeg er også litt usikker på hva som gjelder. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. september 2016 Del Skrevet 2. september 2016 Det gjelder praktisk talt identiske regler etter bustadoppføringslova §§ 46 og 47. Lenke til kommentar
Sir Skrevet 2. september 2016 Del Skrevet 2. september 2016 Det er vanlig at håndverksbedrifter fakturerer deler av arbeidet fortløpende, også kalt àkonto. Det er også vanlig at håndverksbedrifter ikke er særlig flinke til å legge opp en betalingsplan i samråd med kunde. Det er også vanlig at kommunikasjonen mellom håndverker og kunde er generelt dårlig. Det er lov å kreve inn betaling mens prosjektet utføres. Er man for eksempel halvferdig kan man ta betalt for halve jobben. Men, det er åpent for skjønn, og om jobben er av en slik natur at den ikke kan bli gjort ferdig av noen andre uten ulempe, kan man holde tilbake en rimelig del til arbeidet er ferdig. Altså man betaler for verdien tilført, og hvis verdien av arbeidet er null om bedriften går konkurs, må man ikke betale før ferdigstillelse. Nå er det sjeldent tilfelle, men det kan tenkes at bedriften har kjøpt inn for mye materialer, og lemper dette over på kunden, selv om materialene i seg selv ikke har noen verdi for kunden. Mitt råd når man har med byggeprosjekter å gjøre er: - Be om en prosjektplan for fremdrift. - Be om en nedbetalingsplan. - Referer til planen ved avvik. - Hold tilbake minst 10 % av totalsum til etter ferdigbefaring er gjennomført, og alle utbedringer er gjort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå