Ole Kyryliuk Skrevet 11. august 2016 Del Skrevet 11. august 2016 (endret) Hei Har forsøkt å søke på forumet og nettet etter info. Ser at Chromecast, Apple TV og en del andre ting blir anbefalt. Jeg har forsøkt Chromecast og diverse andre ting, men jeg må dessverre alltid tilbake til kabel siden jeg sliter med støtte på f.eks .AVI-filer og hakkete bilder. Er det noen som har løsninger å anbefale til hvordan man kan overføre lyd og bilde (lagret lokalt på PC-en) trådløst til TV, hvor man unngår hakking og problemer med filformat? Er det noen som har testet WPC TV PRO? http://www.diamondmm.com/wpctvpro-diamond-multimedia-wireless-usb-pc-to-tv.html Endret 11. august 2016 av Ole Kyryliuk Lenke til kommentar
Wackee Skrevet 11. august 2016 Del Skrevet 11. august 2016 Apple TV er det eg synes fungerer best. De to enkleste måtene; Plex! Last ned Plex Media Server på din datamaskin og Plex fra App Store på Apple TV (4 generasjon) (Kun Mac) Last ned Beamer og stream .avi, .mkv, o.l. filer direkte til Apple TV uten lagg. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 11. august 2016 Del Skrevet 11. august 2016 Sjekket om Plex fungerer for deg? Lenke til kommentar
aomt Skrevet 11. august 2016 Del Skrevet 11. august 2016 Apple TV er største skitten jeg har vert borti. Jeg bruker MBA og iphone, så nei, ikke "apple-hate".Den lagger, kommer ut av sync. Går ikke ann å spille av lyden uten at den lagger en gang. 128kb/s - den greier ikke det. Beste løsningen så langt var å koble HD direkte til router og bruke den som media-disk. A. Du sparer plass på HD på PCen.B. Du trenger ikke PCen for å streame til TV, du gjør alt direkte på TV. C. Har du en grei router, kan du laste ned filmer direkte via den og enkelt lage en ftp server, så du får tilgang til dine filmer når som helst.D. Du kan nå filmene både fra PC, TV, lapton, osv. Som sagt, bruker macbook, så vet ikke hvordan det er med PCen. Men macbook og AppleTv er shiiit. Du kan bruke programmer, da lagger ikke det. Men så forsvinner alle muligheter for indstillinger du har gjennom vlc, f.eks.Og når 3-part greier å lage program for å sende 128kb/s audio fra mac til tv/systemet, så må apple også greie det. Lenke til kommentar
Ole Kyryliuk Skrevet 12. august 2016 Forfatter Del Skrevet 12. august 2016 (endret) Sjekket om Plex fungerer for deg? Hei. Ja, forsøkte det for et par år siden, men synes fortsatt at filmene hakket en del. Husker ikke om det var før eller etter jeg oppgraderte routeren. Apple TV er største skitten jeg har vert borti. Jeg bruker MBA og iphone, så nei, ikke "apple-hate". Den lagger, kommer ut av sync. Går ikke ann å spille av lyden uten at den lagger en gang. 128kb/s - den greier ikke det. Beste løsningen så langt var å koble HD direkte til router og bruke den som media-disk. A. Du sparer plass på HD på PCen. B. Du trenger ikke PCen for å streame til TV, du gjør alt direkte på TV. C. Har du en grei router, kan du laste ned filmer direkte via den og enkelt lage en ftp server, så du får tilgang til dine filmer når som helst. D. Du kan nå filmene både fra PC, TV, lapton, osv. Som sagt, bruker macbook, så vet ikke hvordan det er med PCen. Men macbook og AppleTv er shiiit. Du kan bruke programmer, da lagger ikke det. Men så forsvinner alle muligheter for indstillinger du har gjennom vlc, f.eks. Og når 3-part greier å lage program for å sende 128kb/s audio fra mac til tv/systemet, så må apple også greie det. Interessant. Jeg har vurdert å lage en server som kobles til TV-en, men er en del år siden jeg lekte med FTP mm. Netflix fra TV osv er OK, men er først og fremst filmer som er lagret lokalt/harddisken jeg tenker på nå. Noen praktiske spørsmål siden jeg er litt fersk på dette: - Jeg tolker deg dithen at jeg kan koble en harddisk til routeren. Er disse trådløse slik at jeg f.eks kan sette på nedlasting på PC-en og så laster den ned på harddisken som er koblet til routeren, eller må jeg først laste ned lokalt og deretter overføre til nettverksdisken? - Hvordan får jeg spilt av innholdet på harddisken på TV-en uten at det sendes via PC-en? Er det en egen app som brukes? (Jeg har en samsung 55" som er et par år gammel). Endret 12. august 2016 av Ole Kyryliuk Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 Hei. Ja, forsøkte det for et par år siden, men synes fortsatt at filmene hakket en del. Husker ikke om det var før eller etter jeg oppgraderte routeren. Jeg har ganske mye serier og filmer på Plex på maskinen min hjemme og aldri hatt problemer med hakking. Sett på Plex via TV'n, PS3, PS4, telefoner, nettbrett på hjemmenettverket og telefoner og nettbrett utenfor hjemme. Skal en se på det utenfor hjemme krever det en del av opplastingshastigheten på internettlinjen din. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 (endret) jeg hadde samme problem for noen år siden. Alt jeg streama lokalt hakket for mye. Etter at jeg leste rundt på nettet sa tydeligvis alle at dersom du skal se større filer\bra kvalitet så er det ikke godt nok med trådløst. Da så jeg det ble anbefalt en type adaptor som plugges inn i stikkontaktene slik at du sender signalene via strømnettet i huset. Googla litt og kom frem til at det heter "Powerline Networking". Endret 12. august 2016 av Invader Zim Lenke til kommentar
Ole Kyryliuk Skrevet 12. august 2016 Forfatter Del Skrevet 12. august 2016 (endret) Hei. Ja, forsøkte det for et par år siden, men synes fortsatt at filmene hakket en del. Husker ikke om det var før eller etter jeg oppgraderte routeren. Jeg har ganske mye serier og filmer på Plex på maskinen min hjemme og aldri hatt problemer med hakking. Sett på Plex via TV'n, PS3, PS4, telefoner, nettbrett på hjemmenettverket og telefoner og nettbrett utenfor hjemme. Skal en se på det utenfor hjemme krever det en del av opplastingshastigheten på internettlinjen din. Takk for info. Må gi dette et nytt forsøk. Synes du serier/filmer fungerer med alle filformat og filstørrelser/bildekvalitet? Er det evt. noen minus med å bruke Plex? Kom på at jeg fikk oppgradert nettet til 75/15 mbit (Get) for ikke så lenge siden. Er det forresten opp-hastigheten som er viktig når man overfører fra PC til TV (tror denne var 1 eller 5 mbit for et par år siden, så kan evt. ha vært grunnen for at det hakket når jeg prøvde det). Endret 12. august 2016 av Ole Kyryliuk Lenke til kommentar
Ole Kyryliuk Skrevet 12. august 2016 Forfatter Del Skrevet 12. august 2016 jeg hadde samme problem for noen år siden. Alt jeg streama lokalt hakket for mye. Etter at jeg leste rundt på nettet sa tydeligvis alle at dersom du skal se større filer\bra kvalitet så er det ikke godt nok med trådløst. Da så jeg det ble anbefalt en type adaptor som plugges inn i stikkontaktene slik at du sender signalene via strømnettet i huset. Googla litt og kom frem til at det heter "Powerline Networking". netgear powerline av500-970-80.jpg Takk for tipset. Forstår at dette kan være bra dersom man sitter i annen etasje eller har mye mur rundt seg, men tror du det vil ha noe å si om man sitter i samme rom som routeren? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 Takk for info. Må gi dette et nytt forsøk. Synes du serier/filmer fungerer med alle filformat og filstørrelser/bildekvalitet? Er det evt. noen minus med å bruke Plex? Kom på at jeg fikk oppgradert nettet til 75/15 mbit (Get) for ikke så lenge siden. Er det forresten opp-hastigheten som er viktig når man overfører fra PC til TV (tror denne var 1 eller 5 mbit for et par år siden, så kan evt. ha vært grunnen for at det hakket når jeg prøvde det). Jeg har brukt Plex i cirka to år og aldri hatt problemer med å spille av noe som helst, uansett filformat eller størrelse på filen. Når sant skal sies så er alt utenom telefoner og nettbrett kablet enten direkte i routeren eller i en switch hjemme så det er rask og stabil tilgang til Plex-serveren. Bruker du kun trådløst kan hastigheten på det interne nettverket spille en rolle. Har du en trådløs router som støtter de nyeste standardene regner jeg med det skal gå fint. Jeg er kanskje litt gammeldags og vil ha enkelte ting på kablet nettverk så hvis du mot formodning får problemer kan du prøve med kabel og se om det gjør det bedre. Opp-hastigheten er kun viktig hvis du skal bruke Plex eller tilsvarende tjenester utenfor nettverket hjemme hos deg. Så lenge du skal kommunisere fra PC til TV er det som sagt hastigheten internt på nettverket og hvordan ting er koblet sammen (kabel/trådløs og eventuell hvilken standard på det trådløse nettverket hvis du bruker det) som spiller en rolle. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 jeg hadde samme problem for noen år siden. Alt jeg streama lokalt hakket for mye. Etter at jeg leste rundt på nettet sa tydeligvis alle at dersom du skal se større filer\bra kvalitet så er det ikke godt nok med trådløst. Da så jeg det ble anbefalt en type adaptor som plugges inn i stikkontaktene slik at du sender signalene via strømnettet i huset. Googla litt og kom frem til at det heter "Powerline Networking". netgear powerline av500-970-80.jpg Takk for tipset. Forstår at dette kan være bra dersom man sitter i annen etasje eller har mye mur rundt seg, men tror du det vil ha noe å si om man sitter i samme rom som routeren? Vel, såvidt jeg forstår så er det bare for å øke datahastigheten uten ekstra ledninger. Wifi har jo relativt kraftige begrensninger på routere og nettverkskort mens dette blir kablet med høy hastighet mens du slipper en nettverkskabel som ligger langs veggen. Igjen; dette er ikke noe jeg har prøvd. Jeg kom bare frem til at det var mitt eneste alternativ den gang ettersom det ikke var 5G wifi (Lokal straming fra media server). Lenke til kommentar
aomt Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 Noen praktiske spørsmål siden jeg er litt fersk på dette: - Jeg tolker deg dithen at jeg kan koble en harddisk til routeren. Er disse trådløse slik at jeg f.eks kan sette på nedlasting på PC-en og så laster den ned på harddisken som er koblet til routeren, eller må jeg først laste ned lokalt og deretter overføre til nettverksdisken? - Hvordan får jeg spilt av innholdet på harddisken på TV-en uten at det sendes via PC-en? Er det en egen app som brukes? (Jeg har en samsung 55" som er et par år gammel). Du kobler en ekstern harddisk (via usb/usb 3.0) til router (de aller fleste router kommer med usb porter nå). Kommer litt ann på router, men du kan enten: Laste ned (f.eks via torrent) og velge destinasjon direkte til HD. eller Bruke router sin torrent client til å laste ned direkte til HD (går på router innstillinger, velger nedlasting, limer inn url, trykker "ok"). Då kan du slå av pcen og nedlastingen vil fortsette. Router gjør jobben Du kan streame direkte til TVen. Det går i alle fall på min Panasonic fra i fjor. Samsung bruker å vare litt flinkere på sånt. Enkelt sagt, det er nettopp det du er ute etter. Plus du slipper å skru på pcen for å sette på film Og du sparer plass på hd på pcen (aktuelt for meg meg macbook air) Lenke til kommentar
aomt Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 Kom på at jeg fikk oppgradert nettet til 75/15 mbit (Get) for ikke så lenge siden. Er det forresten opp-hastigheten som er viktig når man overfører fra PC til TV (tror denne var 1 eller 5 mbit for et par år siden, så kan evt. ha vært grunnen for at det hakket når jeg prøvde det). PCen til TVen går jo internt. Så det er hastigheten på router som avgjør. Vanligvis vil den ligge på 250-1000mb Lenke til kommentar
Ole Kyryliuk Skrevet 12. august 2016 Forfatter Del Skrevet 12. august 2016 Du kan streame direkte til TVen. Det går i alle fall på min Panasonic fra i fjor. Samsung bruker å vare litt flinkere på sånt. Takk for info. Streamer du trådløst fra harddisken til TV-en eller via kabel? Merker du noe hakking ved høy oppløsing eller problemer med enkelte filformat? Lenke til kommentar
aomt Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 Du kan streame direkte til TVen. Det går i alle fall på min Panasonic fra i fjor. Samsung bruker å vare litt flinkere på sånt. Takk for info. Streamer du trådløst fra harddisken til TV-en eller via kabel? Merker du noe hakking ved høy oppløsing eller problemer med enkelte filformat? Streamer trårdløst. Eneste problemet jeg har opplevd var med 4k video, men vet ikke om det var noe galt med filen, hd-router (har kun usb 2.0 der) eller hva det var. Noen ganger er det problem med format, da TVen støtter ikke de. Selv om anna film i same format spiller perfekt. Når det er sagt, det er ytterst sjeldent det skjer. Rekner vi med alle serier, filmer jeg har på HD, så er det kanskje 1 av 50 jeg får feilmelding på. Kvalitet - nyyydelig. Spiller av det meste i full HD (1080p). Gjerne filer som veier 6-10GB. Aldri opplevd noe problem. Du får lagt til subs, forandre på delay mellom lyd/bilde og lyd/bildet/subs. Går i alle fall på min sin TV. Det er løysning jeg er absolutt fornøyd med. Hovedsaklig pga jeg slipper å ha alt liggendes på dataen og jeg trenger ikke dataen for å starte en film. Jeg kan gjerne jobbe på dataen, mens filmen går i bakgrunn. Kan restarte den eller gjøre det jeg vil, uten at filmen blir påvirket. Ekstern harddisk er nokså billig nå til dags (du må uansett ha HD for å lagre filer). Og då er spm om du vil investere penger i bra router eller i appleTV eller noe? Lenke til kommentar
Ole Kyryliuk Skrevet 12. august 2016 Forfatter Del Skrevet 12. august 2016 Du kan streame direkte til TVen. Det går i alle fall på min Panasonic fra i fjor. Samsung bruker å vare litt flinkere på sånt. Takk for info. Streamer du trådløst fra harddisken til TV-en eller via kabel? Merker du noe hakking ved høy oppløsing eller problemer med enkelte filformat? Streamer trårdløst. Eneste problemet jeg har opplevd var med 4k video, men vet ikke om det var noe galt med filen, hd-router (har kun usb 2.0 der) eller hva det var. Noen ganger er det problem med format, da TVen støtter ikke de. Selv om anna film i same format spiller perfekt. Når det er sagt, det er ytterst sjeldent det skjer. Rekner vi med alle serier, filmer jeg har på HD, så er det kanskje 1 av 50 jeg får feilmelding på. Kvalitet - nyyydelig. Spiller av det meste i full HD (1080p). Gjerne filer som veier 6-10GB. Aldri opplevd noe problem. Du får lagt til subs, forandre på delay mellom lyd/bilde og lyd/bildet/subs. Går i alle fall på min sin TV. Det er løysning jeg er absolutt fornøyd med. Hovedsaklig pga jeg slipper å ha alt liggendes på dataen og jeg trenger ikke dataen for å starte en film. Jeg kan gjerne jobbe på dataen, mens filmen går i bakgrunn. Kan restarte den eller gjøre det jeg vil, uten at filmen blir påvirket. Ekstern harddisk er nokså billig nå til dags (du må uansett ha HD for å lagre filer). Og då er spm om du vil investere penger i bra router eller i appleTV eller noe? Ja, høres ut som en god løsning for meg. Ser at routeren min har 2 usb-porter, men aldri tenkt på at de kunne brukes til noe før nå :-) ( http://www.asus.com/Networking/RTN66U/ ) Har du en anbefaling til harddisk som vil fungere bra til denne typen ting? Eller vil alle harddisker som kobles til via USB fremkomme automatisk som en "nettverksdisk"? Det jeg typisk trenger er en harddisk som jeg vil kunne finne med både bærbar pc og tv (trådløst). Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 Er USB-kontaktene blå? Lenke til kommentar
Ole Kyryliuk Skrevet 12. august 2016 Forfatter Del Skrevet 12. august 2016 (endret) Er USB-kontaktene blå? Nei, aluminumsfarget? Tror routeren ble kjøpt før USB 3.0 ble standard.. :-/ Men kan bytte ut routeren dersom det er større sjanse for å unngå problemer, evt få en bedre harddisk med dette (høres ut som at det gikk bra med 2.0 for aomt). Endret 12. august 2016 av Ole Kyryliuk Lenke til kommentar
aomt Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 Ja, høres ut som en god løsning for meg. Ser at routeren min har 2 usb-porter, men aldri tenkt på at de kunne brukes til noe før nå :-) ( http://www.asus.com/Networking/RTN66U/ ) Har du en anbefaling til harddisk som vil fungere bra til denne typen ting? Eller vil alle harddisker som kobles til via USB fremkomme automatisk som en "nettverksdisk"? Det jeg typisk trenger er en harddisk som jeg vil kunne finne med både bærbar pc og tv (trådløst). Har same router USB 3 er kjekt å ha, men ikke must, egentlig. 2.0 er tross alt 60mbps, holder for det meste. Kjøpte meg nytt HD i juni, Toshiba Canvio Basic. 3TB for 1200kr er ganske grei pris. har ingen "fancy" funksjoner, men jeg trenger ikke det heller (når jeg bruker den som server på den måten i alle fall). Hastigheten er også mer enn nok, spesielt mtp den er 3.0, mens routHar hatt toshiba før også og er super fornøyd. Du får mer GB for pengene om du kjøper større HD, men jeg ønsket ikke å ha noe strøm kabler, greiere med usb Lenke til kommentar
Ole Kyryliuk Skrevet 12. august 2016 Forfatter Del Skrevet 12. august 2016 Ja, høres ut som en god løsning for meg. Ser at routeren min har 2 usb-porter, men aldri tenkt på at de kunne brukes til noe før nå :-) ( http://www.asus.com/Networking/RTN66U/ ) Har du en anbefaling til harddisk som vil fungere bra til denne typen ting? Eller vil alle harddisker som kobles til via USB fremkomme automatisk som en "nettverksdisk"? Det jeg typisk trenger er en harddisk som jeg vil kunne finne med både bærbar pc og tv (trådløst). Har same router USB 3 er kjekt å ha, men ikke must, egentlig. 2.0 er tross alt 60mbps, holder for det meste. Kjøpte meg nytt HD i juni, Toshiba Canvio Basic. 3TB for 1200kr er ganske grei pris. har ingen "fancy" funksjoner, men jeg trenger ikke det heller (når jeg bruker den som server på den måten i alle fall). Hastigheten er også mer enn nok, spesielt mtp den er 3.0, mens routHar hatt toshiba før også og er super fornøyd. Du får mer GB for pengene om du kjøper større HD, men jeg ønsket ikke å ha noe strøm kabler, greiere med usb Takk for tipset. Ser det står at disken du snakker om skal være støysvak. Stemmer det? Skal ha den i stuen, så er fint om den ikke brommer om jeg skal se film.. Da tenker jeg at jeg må teste ut tipsene i denne tråden. Takk for god bistand alle som har bidratt ;-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå