holille Skrevet 11. august 2016 Del Skrevet 11. august 2016 (endret) Hei. Dette er et langt innlegg, men jeg skal prøve å skrive det så ryddig som mulig. Til info, jeg har en relevant bachelor, pluss ekstra studiepoeng og fagskolepoeng. Samt 7 års ansiennitet. Denne barneskolen er den største i kommunen. I juni søkte jeg på jobb som konsulent med stillingskode 6559 (hvis relevant kan kommune oppgis). Dette er en konsulentstilling som alle skolene i kommunen har. I mitt tilfelle ble det ikke skrevet krav om høyere utdanning i stillingsbeskrivelsen, men på to andre skoler hadde de dette. Og resten av utlysningen var helt lik. Jeg fikk tilbud om jobben på mail, og da var dette skrevet opp under lønn: "Årslønn i 100% stilling fra kroner 344.000,00 – til kr 406.900,00 - etter ansiennitet eller Årslønn ved tiltredelse (100%): 364.400,00" Nederst i kontrakten valgte de det siste alternativet. Bakgrunnen for tallet er lønnsstigen for "fagskoleutdanning" ut i fra hovedtariffavtalen og et tillegg på 25 000 kr. Fikk høre at tillegget var for utdanningen min, men av tidligere konsulent ble jeg fortalt at dette tillegget hadde alle (uansett utdanning). Jeg tok kontakt med ansvarlig i kommunen og fikk høre at det er krav til høyere utdanning for konsulenter, og at jeg ble plassert i fagarbeiderstigen. Dette er jo veldig motsigende. Jeg tok også kontakt med fagforeningen, og hun mente at det var noe som ikke stemte helt. Hun tok videre kontakt med personalansvarlig i kommunen, som også synes at dette var merkelig. Det gikk to dager, og da ble jeg fortalt at det var slik det skulle være. 1: Bør ikke kommunen ha en felles policy på utlysninger, når det gjelder arbeidsplasser av lik art? 2: Hva har jeg egentlig krav på i lønn? Bør jeg plasseres i stigen for høyere utdanning, eller fagarbeider? Håper noen kan hjelpe meg! Takk på forhånd! Endret 13. august 2016 av rutinovic 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. august 2016 Del Skrevet 11. august 2016 Hvis du ikke har høyere utdanning, skal du vel ikke plasseres i stigen for høyere utdanning? 6 Lenke til kommentar
Minus Skrevet 11. august 2016 Del Skrevet 11. august 2016 (endret) Hvis du ikke har høyere utdanning, skal du vel ikke plasseres i stigen for høyere utdanning?"Til info, jeg har en relevant bachelor, pluss ekstra studiepoeng og fagskolepoeng. Samt 7 års ansiennitet. Denne barneskolen er den største i kommunen." Relevant bachelor = høyere utdanning. Ps: takk for kvikk reaksjon Endret 11. august 2016 av Minus 1 Lenke til kommentar
holille Skrevet 11. august 2016 Forfatter Del Skrevet 11. august 2016 Herr Brun, jeg takker for raskt svar, men tror ikke du fikk med deg at jeg faktisk HAR høyere utdanning Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. august 2016 Del Skrevet 11. august 2016 Det fikk jeg ikke med meg nei, beklager det. Jeg ville spurt fagforeningen om de kan forklare hvorfor de mener du ikke har krav på avlønning for høyere utdanning. 2 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. august 2016 Del Skrevet 11. august 2016 Jeg ser nå at stillingskode 6559 som hovedregel er fagarbeiderstilling, men det kan også kreves høyere utdanning. Om stillingen ikke krever høyere utdanning har du i utgangspunktet ikke krav på lønn som gir uttelling for det. 2 Lenke til kommentar
holille Skrevet 11. august 2016 Forfatter Del Skrevet 11. august 2016 Jeg ser nå at stillingskode 6559 som hovedregel er fagarbeiderstilling, men det kan også kreves høyere utdanning. Om stillingen ikke krever høyere utdanning har du i utgangspunktet ikke krav på lønn som gir uttelling for det. Ja, jeg vet det, men dette fikk jeg på mail fra kommunen: "Hei! Det er krav til høyskole for konsulenter. Hun plasseres i fagarbeiderstigen og får i tillegg 25.000. 332.100 +25.000 = 357.100" Er det ikke da litt motsigende? Fikk ikke god forklaring fra fagforbundet heller. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 11. august 2016 Del Skrevet 11. august 2016 I kommunene er det hvilke krav til utdanning som stillingen har som er det relevante og i utgangspunktet ikke din utdannelse. Derfor du ikke får lønn som utdannet men som fagarbeider. Lenke til kommentar
holille Skrevet 11. august 2016 Forfatter Del Skrevet 11. august 2016 I kommunene er det hvilke krav til utdanning som stillingen har som er det relevante og i utgangspunktet ikke din utdannelse. Derfor du ikke får lønn som utdannet men som fagarbeider. Av 180 studiepoeng i bachelorgraden er 97,5 direkte relevant til stillingen og stillingsbeskrivelsen. I tillegg har jeg 30 fagskolepoeng fra utdanningen "Administrativ koordinator" hos eCademy - fagskolen på nett. Som også ansees som relevant for stillingen. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. august 2016 Del Skrevet 11. august 2016 Etter Hovedtariffavtalen i KS-området, vedlegg 1 (s. 62), er 6559 Konsulent en stilling som både kan innehas av fagarbeider og av person med høgskoleutdannelse. Det er arbeidsgiver som bestemmer om stillingen krever høgskoleutdanning eller ikke. Det er altså ikke noe krav om at arbeidsgiver behandler alle som tilsettes i 6559 Konsulent likt. Lønna di ser uansett litt merkelig ut. Hvis du er fagarbeider med 7 års ansiennitet burde du ha en grunnlønn etter HTA KS 4.1 på 339 400. Det ser ut som om du bare er godskrevet to års ansiennitet. Skjønner at du reagerer på høgskole/fagarbeider, det skiller en del tusen i året på grunnlønna. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 13. august 2016 Del Skrevet 13. august 2016 KS er litt mer gniene på ansiennitetsberegningen sin enn det staten er. Kun offentlig tjeneste godskrives fullt ut, privat tjeneste godskrives bare hvis det er relevant for stilligen. Men det er selvfølgelig lov å stille spørsmål, men dette burde du snakke med din tillitsvalgte om. Edit: Utfordringen din er at du tydeligvis har godtatt en ansiennitetsberegning. Det som fremkommer av tariffavtalen er minimumsrettigheter, det er anledning til å forhandle seg frem til høyere ansiennitet. Lenke til kommentar
holille Skrevet 13. august 2016 Forfatter Del Skrevet 13. august 2016 Beklager, feil tall i lønn. Kopierte rett fra avtalen, men tallene er fra i fjor. 339 400 + 25 000 (6 års ansiennitet) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå