Gå til innhold

Rotterdam skal bli Europas LNG-sentral. Svensk oljetanker ble først ut

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Skipet har dual fuel-motorer og kan benytte både LNG og flytende drivstoff..."

Jeg vet jeg er pedantisk, men LNG er også flytende. LNG: "liquified natural gas".

LNG er bare flytende ved rundt -163 grader. Motorene krever gass ved + 30 - komprimert til rundt 5 bar. Så hvis jeg skal være veldig pedantisk - har artikkelforfatter rett.

Lenke til kommentar

Det er forøvrig en skandale hvis ikke de nye hurtigruteskipene blir utstyrt med dual-fuel motorer med LNG bunkerskapasitet for to uker slik at de kan fylle opp hver gang de passerer Melkøya ved Hammerfest. Dette krever forøvrig også en oppmykning av bunkers-reglene slik at passasjerene ikke må gå på land under bunkring. Til sammenligning sitter vi jo på flyet når de blir bunkret med en betydelig mer lettantennelig væske mens gassen river i nesa, mens med LNG kan det bunkres uten at gassen går til atmosfære - ved gass-return.

LNG er billigere, uten svovel, uten sot, lavere karbon-footprint, og skipene passerer kilden. Nå prosjekteres nye skip - ta sjangsen DFDE

Lenke til kommentar

"Skipet har dual fuel-motorer og kan benytte både LNG og flytende drivstoff..."

Jeg vet jeg er pedantisk, men LNG er også flytende. LNG: "liquified natural gas".

LNG er bare flytende ved rundt -163 grader. Motorene krever gass ved + 30 - komprimert til rundt 5 bar. Så hvis jeg skal være veldig pedantisk - har artikkelforfatter rett.

Hvis du tar flytende naturgass og gjør det om til gass, er det ikke LNG lenger, men NG. Det står i grunn: "Skipet [...] kan benytte både LNG og flytende drivstoff" (det står ikke "motorer som", det står "motorer og") som impliserer at LNG ikke er flytende, som er feil. LNG er flytende så lenge det er LNG. Flytende vann er bare flytende så lenge det er flytende, ellers er det damp.

:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...