Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Hvem skal dekke kostnad for oppkobling av fibernett?

Anbefalte innlegg

Forstår ikke hvorfor vi skal lage så stor sak av en sak som kan ordnes veldig lett?

Går det ikke ann at eieren av boligen tar utgiften og deler utgiften på leie takerens regninger?

F.eks øker månedsleien ca 83 kr måneden? I løp av et år bør halve etableringsprisen bli dekket opp.

Det er ikke lov. Du kan ikke bare øke leien sånn som du vil. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det handler vel mere man ikke kan øke prisene (tvinge folk å betale mere). Men dette er frivillig økning av prisen.

Da man har har en kontrakt på en pris.

Internetlevrandørene gjør det samme, og tvinger kundene å bytte levrandør eller øke prisen. Det mener jeg er ulovlig fordi man har ingått avtale før og ikke godtatt ny avtale.Men internetlevrandørene operierer med de kan gjøre endringer så sant de varsler 1-2 månder før. Kunder må si opp avtalen ellers har man godtatt nye betingelsene. Dermed burde man kreve gammel avtale.

Er det ikke slik det handler om? Skriver\fornyer man kontrakten man kan be om økning av prisen?

Da det blir ny avtale som om hadde flyttet å skrive ny avtale. Dette er fordi ofte er kostnader å flytte og kan bli dyrt for leietakeren å gjøre det.

Men hvis leieren nekter kan man ikke det? Får man underskrift av leiertakeren burde det være juridisk vanntett?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det handler vel mere man ikke kan øke prisene (tvinge folk å betale mere). Men dette er frivillig økning av prisen.

Da man har har en kontrakt på en pris.

Internetlevrandørene gjør det samme, og tvinger kundene å bytte levrandør eller øke prisen. Det mener jeg er ulovlig fordi man har ingått avtale før og ikke godtatt ny avtale.Men internetlevrandørene operierer med de kan gjøre endringer så sant de varsler 1-2 månder før. Kunder må si opp avtalen ellers har man godtatt nye betingelsene. Dermed burde man kreve gammel avtale.

Er det ikke slik det handler om? Skriver\fornyer man kontrakten man kan be om økning av prisen?

Men hvis leieren nekter kan man ikke det? Får man underskrift av leiertakeren burde det være juridisk vanntett?

Om du leser denne avtalen din står det nok et punkt med avtaleperiode og muligheter for oppsigelse fra begge sider.

Lenke til kommentar

Godt mulig enkelte operierer med andre betingelser (Begge parter må bli enig om oppsigelse\avtaleperiode i følge kontrakten før avtalen utgår). Vet det er ofte slik man kun kan endre prisene en gang i året. Det er fordi egentlig skal alltid prisene være fast.

Men kan man inngå tilleggsavtaler f.eks bredbånd\strøm etc.

Vet ikke om slike kontrakter er ulovlige og ikke ha fast oppsigelsedato. Eller ha oppsigelsetid 1-2 måned.

Men må avtales nærmere med utleier\leietaker?

Lenke til kommentar

Forstår ikke hvorfor vi skal lage så stor sak av en sak som kan ordnes veldig lett?

Går det ikke ann at eieren av boligen tar utgiften og deler utgiften på leie takerens regninger?

F.eks øker månedsleien ca 83 kr måneden? I løp av et år bør halve etableringsprisen bli dekket opp.

Hvis leietaker aksepterer det mot å få fiber så er det lov. 

Lenke til kommentar

Du skriver "Forøvrig kan jeg ikke forstå at noen mener at vi skulle ha dekt internett for leietakerne" og i annonse nevner du fiber som ikke er der. Som du sier selv du valgte hus utifra att det var fiber :)  kan det hende de så for seg fiber leietakere?  :hmm: 

I dette tilfellet skulle det stått i annonse spesifikk og i kontrakten.

Hva du eventuelt gjør er for meg knakende likegyldig.

Som utleier er du kun ansvarlig i henhold til kontrakt.

Nei, jeg forstår faktisk ikke det. Det står ganske klart i annonsen at det er "mulighet for fiber. Internett ikke inkludert". Da vi hadde visning ble det også forespeilet at det er lagt tomrør/trekkerør slik at man kan få fiber, men at det ikke var koblet opp fiber til leiligheten.

Det er mulig at noen ikke forstår ordlyden, men da skal jeg være mer klar neste gang; ettersom jeg nå vet at det koster 2000,- å skyte fiber inn i leiligheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...