infoerbra Skrevet 10. august 2016 Del Skrevet 10. august 2016 Det er lett å tenke at man kan spare endel på reparere Volvo i Sverige (vurdere å kjøpe eldre stasjonsvogn fra Volvo), når Volvo er laget i Sverige. Noen som har erfaringer med at teori stemmer i praksis at det er billigere å rep. Volvo i Sveige enn Norge? Og så har jeg lest at man kan få tilbake moms på verkstedregningen? Lenke til kommentar
infoerbra Skrevet 11. august 2016 Forfatter Del Skrevet 11. august 2016 Hei. Noen som har erfaringer med dette? Volvieiere? :-D Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 11. august 2016 Del Skrevet 11. august 2016 Det er tildels mye å spare på å ta service i Sverige. Enten det nå er MC, bil eller div annet. Ender fort opp med halv pris. Du betaler regningen i Sverige, betaler svensk MVA. Jeg _tror_ det er slik at du kan vise kvittering ved tollen, betale norsk MVA og få tilbake svensk MVA. Er usikker på detaljene her, så ring tolletaten, de svarer på slikt.De aller fleste jeg kjenner til som har tatt service i Sverige, bryr seg ikke om dette i det hele tatt, men kjører igjennom tollen. For å spare en masse papirarbeid. Tollerne vet at dette skjer, og vet hva de skal lete etter (kvitteringer, stempel i servicehefte, etc), men SVJV er risikoen minimal. Om det er Volvo eller annet merke spiller mindre rolle. De mekker likegodt på en Nissan i Sverige som i Norge... Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 11. august 2016 Del Skrevet 11. august 2016 Hvis du er ute av landet mer enn et døgn kan du få rep opp til 6000 kr momsfritt. Dette gjelder ikke i Danmark og Sverige, på grunn av en avtale mellom landene som sikrer at ett av landene får momsintekter. Reiser du til Tyskland kan du få mindre reparasjoner momsfritt. Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 Selvsagt får du det momsfritt ved reparasjon opptil 3000,-/6000,- under/over 1 døgn ute av Norge. Formålet med turen må være reparasjonen (selvfølgelig kan du handle billig mat samtidig), og du må innom tollstasjonen på vei inn og ut. Se link til Turessons Bil: http://www.turessons.se/boka-service/momsfritt/ Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 Det er en del fikleri for å få til reparasjoner i sverige. Tollvesenet kunne ikke svare meg på hvordan jeg skulle gjøre det da jeg skulle spare masse penger. Endte opp med å la være. Det jeg derimot satt igjen med, er at du må få et momsrefusjonssjema av verkstedet i Sverige, som du må levere til norsk toll. Der må du da betale norsk moms, for så å søke om svensk moms tilbakebetalt av svenske skattemyndigheter. Noen verksteder tilbyr momsfri betaling, da betaler du bare moms i tollen inn til norge. Husk på at du blir politianmeldt om tollerne kan dokumentere at du har mer enn 10.000 kroner verdt av gods med deg fra utlandet når du passerer grensa. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 Ikke at man skal spekulere i dette, men sjansen for at tollere skal ta deg i dette er jo minimale. De færreste har peiling nok på bil til å kunne sjekke hva som er nytt og ikke, de kan heller ikke si noe på hvis du sier du har utført dette selv FØR du reiste til Sverige. Det med kvittering/servicehefte; kvittering er det ikke noe problem å ikke ha/gjemme og servicehefte kan man bare skippe hvis bilen er 8+ år. Har ingen effekt på salgsverdien (på normale biler iallefall). Nå sier jeg selvsagt ikke at man skal utnytte dette da! Over til emnets hovedpunkt. Ja, det er penger å spare på å reise til Sverige for å reparer bilen. Tommelfinger regelen er vel nesten dets større reparasjon, det mer er det å spare. Men man må selvsagt ta med i begrening hvor langt man må kjøre for å komme over grensen og hvor mye tid man bruker (kan selvsagt kombinere dette med ferie/weekend elns..) 1 Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 Jeg fikk gjort litt med bilen min i England for noen år siden. Jeg ble da fortalt at det bare var delene man fikk momsen tilbake på. Arbeidstimene måtte jeg fortsatt betale engelsk moms på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå