klevs Skrevet 10. august 2016 Del Skrevet 10. august 2016 Hei Jeg vurderer å kjøpe leilighet. Badet på leiligheten har fått TG2 I takstrapporten står det følgende: " Det forutsettes/forventes at bruk av tett membran er benyttet som fuktsikring bak og under flis. Sluk ble ikke inspisert da det var begrenset adkomst pga. dusjkabinett. Det antas å være soilsluk fra byggeåret (1959). Videre bruk av tett dusjkabinett anbefales pga. alderen på membran og usikker løsning i sluk med tanke på membran i eldre soilsluk. Merknader: forventet levetid på membran er 10 - 20 år Antatt gjenstående levedtid: 0 - 5år Membran tettesjikt og sluk. Det er ingen problem å bruke badet slik det er i dag med tett dusjkabinett. TTG 2 blir satt på. alderen på membran. Membran har en naturlig aldringsprosess i form av kjemisk uttørking. Normalforventet leve på membran er 10 - 20 år. Alt avhengig av utførelse og tykkelse på membran. Uten dokumentasjon er det vanskelig å si noe om dette". Det jeg lurer på er hvor mye arbeid på badet man kan gjøre selv, og hvor mye av arbeidet som må gjøres av fagfolk. Har noen erfaring med hva det koster å bytte membran og eventuelt det å overta et bad uten dokumentasjon. Badet ble delvis oppusset i 2002 og er 4-5 kvm (dusj, toalett, wc, servant og vaskemaskin). - Claus Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 11. august 2016 Del Skrevet 11. august 2016 Hei, bytte membran = full renovering av badet. Dersom du har tilgang fra undersiden kan du jo ta en titt og se etter tegn på lekkasje. Dusjkabinett er ingen garanti mot lekkasje da sluk i gov fort blir full av hår og sveller ikke unna og vannet kan nå evenltuelle lekkasjepunkter. Men allikevell er dette bedre enn å dusje rett på vegg og golv med enda flere potensielle lekkasjepunkter. Så lenge du ikke er bundet av evt. borettslagsregler kan du renovere selv. Men: - Forsikring vil ikke dekke skade dersom skade skyldes feilmontering / uaktsomhet. - Kan ha noe å ved evt. salg. De som gjør sånt selv tar gjerne også rørleggerarbeidet selv. Det er mye å sette seg inn + innkjøp av verktøy bare for et bad, så dette må du vurdere nøye. I første omgang ville jeg sjekket fra undersiden hvordan tilstand er pr. i dag. LYkke til. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. august 2016 Del Skrevet 11. august 2016 Du kan gjøre rivingen selv, men byggingen bør du overlate til profesjonelle. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 11. august 2016 Del Skrevet 11. august 2016 Ikke noe problem å bruke et bad som har TG2. Membran fra byggeår er ikke å stole på, så dusje på flis er galskap. Med dusjkabinett unngår du vann på flis, og badet kan leve mange år ekstra. Kan være lurt (uansett alder på bad) å holde øye med sluket og sørge for at det ikke går tett. Flytende plumbo eller Mundin rengjør bra, samme gjør salmiakk. Sistnevnte lukter litt grusomt, men det gjør jobben med å løse opp hår og andre avleiringer. Hva står det om soilrør? Hvis røropplegg ikke er utbedret siden byggeår ville jeg vært mer skeptisk til styret i borettslaget... Samme med stigeledninger for elektrisk. Er det oppgradert siste tiden? Hvis det er nei på de to siste vil jeg anta at fellesgjelden øker med opptil 100k innen rimelig kort tid Lenke til kommentar
Anderspr0 Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 Er badet generelt fra 1959, som sluk? Kanskje på tide å gjøre noe, men kan fint hende det holder i 50 år til. Det som ligger i det han skriver, kan brukes, men risikoen øker selvsagt. Er du ikke fagkyndig, bør du holde deg langt unna :-) Ett bad er det mest kompliserte rommet, både utførelsesmessig og utseendemessig. Det blir fort synlig om ett bad er gjort av ukyndige, som får eventuelle kjøpere til å tenke seg om flere ganger, og kanskje rygger unna. Det du kan selvsagt gjøre er å rive, eller ville jeg overlatt resten til fagfolk. Tok selv nettopp mitt eget bad, der jeg gjorde alt selv sånær som EL og VVS. Hadde jeg ikke vært sikkert på hva jeg drev med, og ikke hadde utført 18-19 bad i mine 4 års innen bransjen (er 22 år), hadde jeg aldri satt tanken på det. Man må ha kunnskaper om hvordan gulvet skal oppbygges, underlag, legging av membran, klemming rundt sluk +++++++ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå