Gå til innhold

Dårlig trikk i Oslo?


Anbefalte innlegg

Radikalt kan det gjerne kalles, men høyst virksomt og med tanke på at kun 7 % av omsetningen i sentrum foretas av de som kommer med bil er det naturlig at større andel sv gatenettet tas tilbake.

 

Det er masse ledige plasser i parkeringshusene i sentrum, så ingen fare om alle 924 gateparkeringsplassene forsvinner.

"Ifølge Bylivsundersøkelsen for 2013 er det 6600 plasser i parkeringshusene og 924 på gateplan innenfor Ring 1. I samme undersøkelse kommer det frem at 40–60 prosent av plassene i P-husene er ledige."

http://www.aftenposten.no/osloby/Slik-kan-et-bilfritt-Oslo-sentrum-bli-10013b.html

 

Hvor har du tallene om 5-10 % besparelse fra? Jeg synes det virker merkelig lavt.

 

Snittet for avstand mellom t-banestasjonene er 850 meter (100 stasjoner, linjelengde 85 km), hvor det lengste må være 2-3 km. Ullevål-Nydalen bl.a.

Snittet for trikken og bybuss rundt halvparten. Poenget ligger der, om tallene kan avvike noe.

Men greit, tbanen er mer arealeffektiv i sentrum

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å fjerne bilene fra sentrum er ganske radikalt. Alt for at trikkene og bussene skal bruke 5-10% kortere tid gjennom sentrum. Verdt det? Neppe. Om noe kunne man laget tilsvarende antall underjordiske parkeringsplasser og latt det være parkering forbudt langs veiene, men parkeringsplassene som forsvinner bør erstattes.

 

Forøvrig er de fleste avstander mellom t-banens holdeplasser i Oslo rundt 5-800m, også i sentrum, og avstanden mellom Majorstuen og Nationaltheatret vil minke noe når/hvis det blir en ny stasjon under bakken. Hva som er ideelt for en t-bane skal jeg ikke si noe om, men slik er nå ståa per 2016 her i gården.

 

Sier ikke noe på at tilbudene utfyller hverandre. Poenget mitt i posten som ble sitert var at ved å ha egne traséer blir t-bane et vel så godt alternativ, av plasshensyn. Om trikken finner seg i å stå et halvminutt i kø her og der integreres tilbudet langt smidigere inn i bybildet enn om gater skal stenges o.l.

 

 

Som jeg leser det er et av hovedmomentene at det faktisk er nok plass, men at alle bilene som står plassert over alt gjør at det ikke er plass. Det er noe jeg er helt enig i. Det er ikke bare noe som gjør byene og gatene fryktelig stygge, men der er lite effektiv bruk av plass. Hvis ikke alle gatene hadde blitt brukt som parkeringsplass hadde det vært bedre plass til både trikk, biler, fotgjengere og sykkel og muligens også trær, busker og litt natur for å friske opp omgivelsene.

 

Har du noen gang sett bygater uten biler overalt? Det er noe helt annet, mye finere og mye mer passende og mer slik som det burde være og se ut. Offentlig investering i effektive parkeringshus burde være en prioritet i byer slik at vi kan frigjør all dødplassen bilene opptar til mer praktiske, fornuftige, estetiske og effektive formål.

 

Det hadde også vært deilig å bli kvitt mesteparten av trafikken i byene, slik at luften blir friere og folk har mer bevegelsesrom med andre metoder. Har du noen gang opplevd en bilfri by? Det har jeg. I Brussels. Det var en helt annen by den dagen. Istedenfor bråkete biler overalt og rimelig trange og relativt tomme gater med sure folk, så var det glade folk overalt, masse plass og folk som brukte alle slags forskjellige fremgangsmåter, alt fra spasergang, til rollerblades, til sykkel til skateboard, løping, jogging, segway, sparksykkel og en haug av andre. Jeg har faktisk aldri opplevd slik en harmoni i en by før noensinne. Og det sier litt siden det var i en normalt meget uharmonisk og kaotisk by som Brussels.

 

Dessverre er det ikke lenger bygninger, folk og andre ting som dominerer byene. Det er biler, dessverre, og de overskygger både arkitektur/bygninger, folk, gater og det hele.

 

Jeg tviler på det du sier i innledningen og avslutningen er budskapet Solaris prøvde å formidler. Her virker det som du har gjort grove tolkningsfeil og trukket merkelige slutninger.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Fint, da er vi jo enige.

Jeg ser jo også for meg at gatene bygges om og tilrettelehges langt bedre. Gjerne med brostein/heller i stedet for asfalt, flere sittebenker, trær og planter, osv.

Jeg valgte å skrive om det første og viktigste, å fjerne bilene fra gatene slik at forholdene blir bedre for kollektivreisende, syklende og gående. For det er tross alt trikk som er trådens tema.

 

Mulig tolkningsfeil hos begge. Jeg klarte ikke enkelt å forstå at du ønsket å bedre forholdene for kollektivreisende på bakkeplan i sentrum, og du tolket meg til at jeg inke ønsket videre utvikling av gatene etter at bilene er borte.

 

H

Lenke til kommentar

Radikalt kan det gjerne kalles, men høyst virksomt og med tanke på at kun 7 % av omsetningen i sentrum foretas av de som kommer med bil er det naturlig at større andel sv gatenettet tas tilbake.

 

Det er masse ledige plasser i parkeringshusene i sentrum, så ingen fare om alle 924 gateparkeringsplassene forsvinner.

"Ifølge Bylivsundersøkelsen for 2013 er det 6600 plasser i parkeringshusene og 924 på gateplan innenfor Ring 1. I samme undersøkelse kommer det frem at 40–60 prosent av plassene i P-husene er ledige."

http://www.aftenposten.no/osloby/Slik-kan-et-bilfritt-Oslo-sentrum-bli-10013b.html

 

Hvor har du tallene om 5-10 % besparelse fra? Jeg synes det virker merkelig lavt.

 

Snittet for avstand mellom t-banestasjonene er 850 meter (100 stasjoner, linjelengde 85 km), hvor det lengste må være 2-3 km. Ullevål-Nydalen bl.a.

Snittet for trikken og bybuss rundt halvparten. Poenget ligger der, om tallene kan avvike noe.

Men greit, tbanen er mer arealeffektiv i sentrum

 

5-10% er tatt ut fra løse luften, som en "order of magnitude". Det er en viss logikk i at det ikke er enorme besparelser her. Trikken står ikke i stampe så veldig ofte, og tiden inn til, på, og ut fra holdeplassene endres ikke ved å fjerne bilistene. Siden holdeplassene kommer med korte mellomrom er det en betydelig andel av tidsbruken som ikke endres selv om bilene er borte. I Oslo sentrum er det vel generelt 30km/t fartsgrense (google says so)? Trikkens snittfart kan dermed ikke være høyere enn dette i sentrum. Medregnet stasjonsopphold og et knippe røde lys langs strekningen (som VIL komme sålenge det er annen trafikk i sentrum) er det ikke urimelig at en øvre grense for hva som er praktisk mulig å forvente er rundt 20km/t i snitt i disse områdene.

 

Hvis folk velger å parkere på gateplan kanskje tilgjengeligheten er et poeng? Slang inn et lite søk i google maps: https://www.google.no/?gws_rd=ssl#q=parkeringshus+oslo&rflfq=1&rlha=0&rllag=59917155,10737984,235&tbm=lcl&tbs=lf:1,lf_ui:3

 

Det er et ganske stort "hull" i midten der, om det kunne dukket opp en 3-4 (gratis?) parkeringshus der hadde sikkert mye av gateparkeringen forsvunnet - hvertfall blant de som reiser inn for å handle/gjøre andre ting. Sier ikke at det er lett å gjøre det, men at de som parkerer langs veiene i området innenfor P-husene gjør det fordi de har en god grunn (avstand) synes åpenbart.

 

Edit: siste del av innlegget blir et svar til Zeebra, også.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

Fint, da er vi jo enige.

Jeg ser jo også for meg at gatene bygges om og tilrettelehges langt bedre. Gjerne med brostein/heller i stedet for asfalt, flere sittebenker, trær og planter, osv.

Jeg valgte å skrive om det første og viktigste, å fjerne bilene fra gatene slik at forholdene blir bedre for kollektivreisende, syklende og gående. For det er tross alt trikk som er trådens tema.

 

Mulig tolkningsfeil hos begge. Jeg klarte ikke enkelt å forstå at du ønsket å bedre forholdene for kollektivreisende på bakkeplan i sentrum, og du tolket meg til at jeg inke ønsket videre utvikling av gatene etter at bilene er borte.

 

H

Det jeg hører som er positivt fra Oslo idag er jo at de vurderer å gjøre sentrum bilfritt. Det hadde åpnet opp helt nye muligheter og kunne skapt et vanvittig flott areal.

 

Ellers tror jeg vi er enige i at gatene ellers i byen(e) både kan bli mer effektive og mer estetiske hvis vi først og fremst slutter å la gatene være parkeringsplass. Da er det mer plass til alt annet, inklusiv trikkelinje i midten av veien, veibane, fine fortau, naturelementer og estetiske elementer. Hadde vi i tillegg redusert trafikken ellers i sentrum hadde hele flyten fungert mye bedre og det hele blitt mer harmonisk for de som bor i byer. Idag er det veldig mye unødvendig biltrafikk i byene som kunne vært løst på en mye bedre måte.

 

En av de mer praktiske og konkrete løsningene jeg har sett i forhold til det er koffertervogner med sensorer som følger eieren som effektivisering og forrenkling på flyplasser. Dette konseptet kan oppskaleres til å gjelde byer også, i tilfeller der biler er den klart mest praktiske måten å få med seg menger av ting som er for slitsomt å bære med seg eller for slitsomt å ta med seg på offentlig transport. Såvidt jeg husker var dette noe jeg så fra en dokumentar om noen Palestinske utviklere som utviklet koffertkosenptet for flyplasser. Men det skjer sikkert også mye parallell utvikling på området som kan erstatte biler når det gjelder transport av ting på en grei måte i byer.

 

Selv kan jeg forestille meg løsninger som kan gjøre det praktisk mulig å gjøre byer helt fri for personlige kjøretøy og redusere trafikk til et minimum og et spesifik fullt konsept. Men det ligger nok litt lenger frem i tid. Å begynne med sentrum er en god start.

 

Trikk har en meget viktig rolle å spille i alt dette og er et meget praktisk fremkomstmiddel til korte og middels lange sterekninger i byer som ikke er passende for metro. Siden alt foregår på overflaten og man kan se områdene man fares i, og stoppene er ganske tett, er det en hele enestående måte for transport i bysentrum og indre by generelt sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Brostein i Oslo er bortkastet. Det tar ikke hensyn til klimaet i det hele tatt. Det sprekker opp og må lappes med asfalt etter kort tid. Mulig bedre om det legges varmekabler under.

 

Moderne brostein som også skaper kinetisk energi når man går på dem er jo en moderne løsning på problemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er en sjarm med eldre trikker, de nye har ikke noe sjel.

Men skal sies at når jeg sitter i dem i rushtiden så faller nostalgien raskt bort.

 

I flere Tyske byer har de laget "ølvogner" ut av gamle trikker. Rett og slett en trikkebar som kjører folk rundt mens de kan drikke øl :w00t:

Lenke til kommentar

 

Jeg synes det er en sjarm med eldre trikker, de nye har ikke noe sjel.

Men skal sies at når jeg sitter i dem i rushtiden så faller nostalgien raskt bort.

 

I flere Tyske byer har de laget "ølvogner" ut av gamle trikker. Rett og slett en trikkebar som kjører folk rundt mens de kan drikke øl :w00t:

 

Du får sende en forespørsel til sporveismuseet

Lenke til kommentar

 

Lettvintløsningen er buss, at trikk er såpass populært som delerstatning for buss kan tyde på at investeringene er verdt pengene.

 

Trikk er langt mer effektivt enn buss, tar mindre plass, er mer komfortabelt, tar flere passasjerer, er mer forutsigbart og enklere i forhold til automatisering, iallefall om nettverket er designet på riktig måte.

 

Mindre plass? Har du sett de italienske trikkene (SL-95)? Trikk er lite fleksibelt med tanke på endringer i infrastrukturen. Sats heller på et bedre t-banenett.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er en sjarm med eldre trikker, de nye har ikke noe sjel.

Men skal sies at når jeg sitter i dem i rushtiden så faller nostalgien raskt bort.

 

Sin sjarme har de, men i likhet med deg forsvinner denne så snart man kommer ombord i rushtiden.

- Lav kapasitet = smekk fullt.

- Trapper gjør av- og påstigning tidkrevende og trøblete.

- Smale dører akkurat det samme.

- 35 grader ombord så snart sola titter frem fra en sky.

 

I flere Tyske byer har de laget "ølvogner" ut av gamle trikker. Rett og slett en trikkebar som kjører folk rundt mens de kan drikke øl :w00t:

 

I Helsingfors, Finland har de også øltrikk, komplett innredet med bord og glassholdere. :)

 

WNcewrg.jpg

 

Uklart interiørbilde fra min tur ombord: http://i.imgur.com/iNQtE5g.jpg

Endret av Solaris
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...