Gå til innhold

Dårlig trikk i Oslo?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, dårlig trikk i Oslo.

 

Jeg viste folk i andre land bilder av trikken i Oslo og lot de gjette hvor bildet er tatt. De fleste gjettet fattige land som Polen og Romania.

 

De ble rimelig sjokkert når jeg avslørte at trikken var fra et av verdens rikeste land, Norge.

Endret av zeebra
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Trikk er utdatert transport uansett. Det er et påtrengende og unødvendig transportmiddel som hører hjemme i det forrige århundret.

 

Dessuten så handler dette om helt andre vurderinger enn hvor fin trikken er, og trikker kjøpes på spesialkontrakter til flerfoldige millioner. I motsetning til busser som bare kjøpes inn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Trikk er utdatert transport uansett. Det er et påtrengende og unødvendig transportmiddel som hører hjemme i det forrige århundret.

 

Dessuten så handler dette om helt andre vurderinger enn hvor fin trikken er, og trikker kjøpes på spesialkontrakter til flerfoldige millioner. I motsetning til busser som bare kjøpes inn.

 

 

Trikk er det mest nyttige fremkomstmidlet i en rekke Europeiske byer, hvor trikken både er moderne og opererer på en effektiv og praktisk måte. Å si at trikk er utdatert er ren uviten.

 

Trikk er et flott fremkomsmiddel i byer og tar bort en hel del plagsom biltrafikk. Metro er på mange måter mer praktisk enn trikk, men metro og trikk utfyller hverandre som offentlig transport sammen med lokale, regionale og nasjonale tog i tillegg til bil og fly.

 

Om noe er utdatert så er det vel egentlig buss, som i de fleste tilfeller kan erstattes med tog og metro/trikk. Da går ting på skinner vet du. :w00t:

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva er egentlig fordelen med trikk fremfor buss? Er det mindre friksjon?

 

Trikk og buss blir så å si det samme. Fordelen med trikk er at den ikke trenger å stoppe for fotgjengere. Men den kan heller ikke kjøre rundt litt veiarbeid, slik bussen kan. De må da stoppe hele linjen, i stedet for å gjøre en liten omkjøring.

 

Har vel tatt trikk 1 gang i mitt liv, selv om jeg har jobbet i Oslo i snart 20 år. De som går her har vel ikke verdens beste kapasitetsutnyttelse. Men det blir nok ikke bedre med nye heller tipper jeg. Sist jeg tok toget, som var av den nye grå/hvite type, og ikke den gamle røde jeg var vandt til fra før. Så ble jeg litt sjokkert over hvor få passasjerer de faktsik tok i forhold til de gamle røde jeg brukte før. Det samme er det med T-banen. Mer plass mellom setene nå enn før, noe som er det samme som mindre kapasitet pr meter tog.

Lenke til kommentar

Trikken i Oslo er da ikke spesielt dårlig? Såvidt jeg vet har den rimelig god snittfart i sentrumsområdene sammenlignet med trikken i mange andre byer av en viss størrelse. Ei heller er trikkene så forbasket utdaterte. SL79 er på enden av sitt livsløp, men er ikke overmoden for utskiftning. SL95 er helt kurant, men muligens ikke skreddersydd som trikk (ligner mer på forstadsbanemateriell), og det er da ørten byer som har mindre moderne materiell enn noe fra 1995. Oslo utrangerte vel sine såkalte Göteborgvogner for årevis siden, men disse sakene fra 60-tallet går fortsatt i Göteborg.

Noen av oss husker vel fortsatt Høka-vognene, som gikk i 30 km/t på full spiker på slutten :)

Minner mer om den klassiske "alt norsk er dårlig"-sutringen som dukker opp i tide og utide.

Lenke til kommentar

Heldigvis er prosessen med anskaffelse av nye trikker i gang. :)
Oslo bystyre vedtok i desember 2015 anskaffelse av 87 nye trikker, med opsjon for forlengelse eller enda flere. Pre-kvalifisering ble sendt ut i mars og anbud vil bli lagt ut i høst. Planlagt testing i 2019 og leveranse fra 2020.
Les mer her: Trikkeprogrammet - Sporveien Oslo AS

Vi skulle naturligvis gjerne hatt de tidligere, men med feilinnkjøpet av SL95 i minnet er det viktig å få til en god prosess og kjøpe de riktige trikkene denne gang.

 

Hva er egentlig fordelen med trikk fremfor buss? Er det mindre friksjon?

 

Noen fordeler:

- Lavere friksjon, og dermed lavere energiforbruk per personkilometer.

- Høyere kurvehastighet.

- Høyere kapasitet (leddbuss 140 pass, dagens SL95-trikker 212 pass og nye trikker enda flere).

- Mer komfortabel reise.

- Forkjørsrett i kryss og fotgjengerfelt.

- Forutsigbar trasé (en bussrute kan fort legges om).

- Bedre tilgjengelighet. Avstanden mellom perrongkant og vogn er fast.

- Lengre forventet levetid.

- Krever ikke dyrt bussførerkort.

 

Dessuten er de ansett som grønnere og mer miljøvennlig, og ofte langt foretrukket over buss for de som har begge alternativer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håper virkelig de får til anskaffelsen denne gangen. Jeg bor i Oslo sentrum og bruker trikken fast, men foretrekker SL79 over SL95 med god margin. Heller bussen enn SL95, om jeg har valget. SL95 er særdeles lite komfortabel.

 

Problemet med trikk er at man bruker så veldig mye ressurser på infrastruktur, og dermed binder seg til enkelte løsninger i mye større grad enn med buss. Samtidig skal man ikke kimse av fordelen med at politikerne binder seg til masta på den måten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Trikk har én fordel, slik jeg ser det: ukjente kan følge linja og raskt finne et stoppested. Men med buss er det et lotteri å finne et stopp. Minner meg på Kåre Virud og Telemark blueslags: "Du skal ha flaks for å flire, du skal ha tur for å ta trikk" (Jan Erik Vold/Bob Dylan). Nei, du skal ha tur for å ta buss!

Lenke til kommentar

At det er mer behagelig å kjøre trikk er jeg ikke enig i. Kanskje med ny trikker.

 

At den har forkjørsrett er i seg selv ikke et argument, fordi man kan legge om til at busser også får det.

 

Jeg kan kanskje omformulere spørsmålet: alt annet likt, hva er fordelen med skinner fremfor gummidekk? Lavere friksjon og høyere kurvehastighet?

Lenke til kommentar

Håper virkelig de får til anskaffelsen denne gangen. Jeg bor i Oslo sentrum og bruker trikken fast, men foretrekker SL79 over SL95 med god margin. Heller bussen enn SL95, om jeg har valget. SL95 er særdeles lite komfortabel.

 

Enig. Om jeg skulle rangert kollektivtrafikken i Oslo etter hvor komfortabel den er å ta: SL79 > T-bane > Buss > SL95.

Lenke til kommentar

Trikk er et flott fremkomsmiddel i byer og tar bort en hel del plagsom biltrafikk.

Trikk vs bil er et falsk dilemma. Det er bussen som er trikkens nærmeste konkurrent. Epler vs epler - kollektivtransport vs kollektivtransport.

 

Hva er egentlig fordelen med trikk fremfor buss? Er det mindre friksjon?

- Flere passasjerplasser per avgang, som potensielt betyr at flere passasjerer deler på lønnskostnadene til sjåføren. Det forutsetter selvsagt høyt nok passasjergrunnlag til at flere plasser enn bussene har, utnyttes i praksis. Altså stappfulle trikker.

- Ren eldrift uten dyre batterier, ladestasjoner og ladepauser gir god luftkvalitet.

- De punkterer aldri (ikke at det er noe stort problem for busser heller)

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kan kanskje omformulere spørsmålet: alt annet likt, hva er fordelen med skinner fremfor gummidekk? Lavere friksjon og høyere kurvehastighet?

Tenker du på friksjon som et slags mål på energibruk? I så fall er det bedre å se på energibruken direkte siden det er flere faktorer som spiller inn. Sammenlignet med hva? Per passasjerplasskilometer med rene elbusser eller elbiler eller noe annet? Eller skal vi komplisere spørsmålet med ulike energikilder også? (Med debattene om elbil vs hydrogenbil vs diesel/bensin-bil i minnet). Drar man inn ulike energikilder så kommer det også inn en rekke andre faktorer som opprinnelsen til energien, kraftmiks, Litium-gruvedrift, støy, driftstid osv. Den mest direkte sammenligningen til trikk er antagelig trolley-busser. Men jeg vet dessverre ikke konkret energibruk per passasjerplasskilometer til hverken trikk eller trolleybuss. Jeg kan bare gjette på at det er noe lavere for trikken.

 

Kurvehastighet kommer også an på hva man sammenligner med. Og om man synes høyere = bedre. Det kan jo være en økt risiko for andre trafikanter om noen kjøretøy kan vrenge rundt hjørner i høyere hastighet. Og en faktor for passasjerkomforten.

Lenke til kommentar

 

Trikk er et flott fremkomsmiddel i byer og tar bort en hel del plagsom biltrafikk.

Trikk vs bil er et falsk dilemma. Det er bussen som er trikkens nærmeste konkurrent. Epler vs epler - kollektivtransport vs kollektivtransport.

 

Det var ikke det som var poenget. Poenget mitt var at offentlig transport gjør at færre trenger å kjøre bil i byene, noe som er høyst relevant for trikk, iallefall om denne fungerer bra og har god dekning.

 

Trikk er på mange måter bedre enn buss og metro i min formening. Med trikk kan du se bybildet fra vinduet og på skinner er det langt mer komfortabelt enn buss. Som du også påpeker er det elektrisk noe som er bra for lokalimiljøet.

 

Hvis trikk/metro/lokaltog/regionaltog/sykkelsti hadde vært skikkelig utbygget i f.eks Oslo, kunne biltraffiken blitt dramatisk redusert i byen.

Lenke til kommentar

Jeg har bodd i Oslo i fem år uten å noensinne trenge bil annet enn til å transportere ting jeg ikke får med meg på annen måte, og da hjelper ikke all verdens kollektivnettverk. Kollektivtilbudet i Oslo er da veldig bra, du er sjeldent langt unna enten trikk, t-bane eller buss. T-banenettverket er ikke i nærheten av like bra som i store byer, så man må ofte ta litt av alt for å komme seg fram, men det er få deler av byen som ikke er godt dekket av minst én type kollektivtilbud.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...