Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg driver aktivt med fotografering og ønsker å lage en database hvor bildene skal lagres og publiseres på internett. Databasen må ha en kapasitet opp til 100 000 bilder.

Jeg har aldri programmert og ber derfor om litt hjelp.

 

Noe i denne duren: http://vossnow.net/

 

Tenkte bare "en side" og her skal de nyeste albumene vises, samt spesielt utvalgte album.

Databasen skal ha et arkiv etter år-måned-dag, samt mulighet til å søke etter bildenes "tagger".

 

Tenkte å hoste databasen hjemmefra. 

 

Er http://piwigo.org/ et program som er verdt å bruke?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Jeg har hørt gode ting om piwigo, men ikke prøvd det selv.  Foreslår at du prøvekjører det, og ser om du synes det virker greit?

 

Når det gjelder bilder i databaser, så anbefales det vanligvis at man lagrer dem utenfor filsystemet, og ikke i selve databasen.  I det store og hele får jeg ikke inntrykk av at du trenger en database-løsning, men heller bør se på nettopp f.eks piwigo.  Det finnes flere andre alternativer også, og programmer som Lightroom har mulighet til å eksportere til nettsider.

 

For all del les opp om database og programmering om du vil, men jeg tror ikke det er noe behov for det for å løse akkurat denne oppgaven.

 

Og lykke til, håper du finner en bra løsning. :-)

Lenke til kommentar

Da trenger du mye mer i tillegg til selve databasen, og det er derfor bedre å spørre i en gruppe om webprogrammering. I tillegg er dette nok laget tusenvis av ganger før, slik at det er bedre å benytte en eksisterende løsning, fremfor å prøve å lage noe selv. Medmindre hovedmålet er å lære programmering seff. Anbefaler i såfall å gå løs på noe litt enklere til å begynne med.

Lenke til kommentar

 

 

 

Når det gjelder bilder i databaser, så anbefales det vanligvis at man lagrer dem utenfor filsystemet, og ikke i selve databasen. 

 

 

Du mener vel kanskje _i_ filsystemet, som vanlige filer, og ikke utenfor både filsystemet og database? 

 

 

Ja, helt klart.  Gikk visst litt fort i svingene, takk.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hvordan ønsker du å kategorisere bildene? Hvor mye detaljer skal lagres for hvert bilde? Hvor lagringsplass har du behov for?

 

Jeg har et større, privat, bildearkiv basert på Chevereto. Dette er et system som er laget for bildelagring på nett, rask og full av funksjoner. Personlig bruker jeg en wordpress -basert portfolio til å publisere de bildene som jeg vil dele med andre, men det er ingen hindring i å bruke Chevereto. Hvilke bilder som er skjulte, hvilke som vises, bestemmer du selv.

 

sharplr.com er et eksempel på et "community" -prosjekt med lignende backend. 

Endret av naldy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...