Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan tannlegen ufrivillig sette meg opp på en tannlegetime, så fakturere meg for å ikke ha møtt?

Windoge

Anbefalte innlegg

Fikk nylig en faktura i posten fra tannlegen på 900 kr. Grunnen til dette er at de har sendt en SMS til mitt gamle telefonnummer og satt meg opp på en time jeg aldri ba om. På meldingen har det tydeligvis stått at de fakturerer de som ikke møter opp, men denne har jeg aldri fått. Jeg har heller aldri bedt om årlig innkalling. 

Nå er ikke dette det største beløpet i verden å betale, men det er prinsippet. Er det noe jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort fortalt: Om du aldri tidligere har godtatt at de skal kalle deg inn så har de ikke noe rettslig grunnlag her, passivitet binder som hovedregel ikke. Om du tidligere har godtatt at de skal kalle inn per SMS og så gitt dem nummeret ditt, så har du nok ikke noe krav. Men det skader jo ikke å prøve.

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tannlegen min begynte også bare å kalle meg inn årlig uten at jeg kan huske at vi hadde avtalt noe sånt. Jeg møter og betaler, så dette har aldri vært noen problemstilling for meg, men det er kanskje en uheldig praksis i bransjen.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Etter markedsføringsloven § 11 er det forbudt å levere en tjeneste med krav om betaling uten etter avtale. Mottakeren er ikke forpliktet til å betale når avtale ikke er inngått.

Det vil si at å kalle deg inn til en time, med mindre du har akseptert dette, ikke innebærer noen betalingsforpliktelse for deg om du unnlater å møte opp. Det er den næringsdrivende som må bevise at avtale er inngått.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...