Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvilke klagemuligheter har man ovenfor politiet?

Vibeke Halvorsen

Anbefalte innlegg

Jeg er klar over at det er delte meninger om hvordan politiet går frem, noen mener at politiet er jo samfunnets voktere og gjør aldri noe galt og blir man utsatt for "saksgang" ifra deres side, er man skyld i det selv.

Men jeg vil gjerne vite hvordan man går frem for å klage på politiet, da jeg nå har fått såpass mange saker på meg av en politiadvokat - totalt ut av det blå - at det bærer preg av ikke bare et personlig ønske om straff-maksimering fra hans side, men også direkte trakassering av meg og min seksti år gamle mor: Det har gått over til personforfølgelse.

Hvordan skal en klage formuleres, er politimesteren i byen / fylket den rette klageinstans, statsadvokaten, advokatforeningen...?

Har dere noen tips til nettsider som informerer om rettigheter, og oppsett av klager, slik at jeg kan påbegynne dette selv uten å betale i dyre dommer til en advokat?

På forhånd tusen takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men uten en advokat som setter seg inn i saken og formulerer ting fancy med referanser til paragrafer og lover så stiller du svakt ;)

Ikke helt enig. Klagen er en formell tilbakemelding på noe som oppleves som uønsket, og at politiadvokaten blir gjort oppmerksom på det vil i mange tilfeller være nok. 

Likevel er jeg usikker på om det er politiadvokaten som er "synderen" her. De utformer det juridiske rundt saker (og setter navnet sitt på brev), men har lite å gjøre med etterforskningen av en sak.

Endret av Vegard#
Lenke til kommentar

Men uten en advokat som setter seg inn i saken og formulerer ting fancy med referanser til paragrafer og lover så stiller du svakt ;)

Ikke helt enig. Klagen er en formell tilbakemelding på noe som oppleves som uønsket, og at politiadvokaten blir gjort oppmerksom på det vil i mange tilfeller være nok.

Det er når det gjelder en enkel klage, "formell tilbakemelding" som du skriver, enig i at man klarer seg uten da. Jeg synes denne saken virket mye mer alvorlig enn at en enkel klage er nok + at TS har fått mange saker på seg som h*n skrev. Klagen her er ganske viktig og bør muligens være noe omfattende.

Jeg er ikke advokat eller vet noe om saken så det er bare min mening basert på hvor viktig der er med advokater når saker er av en viss størrelse. Skal ikke mye til før man trenger advokat i dag, så mye regler og ting at det ikke skal mer enn en tullefeil til på et brev eller søknad før alt går dritt.

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Som på alle arbeidsplasser kan du klage til vedkommendes overordnede (lederen for retts- og påtaleenheten, eller i Oslo lederen for seksjonen) eller lederen for organet (politimesteren i politidistriktet).

Når det gjelder etterforskning er dette en del av påtalemyndighetens arbeid. Dette kan ikke påklages til Politidirektoratet, du må i så fall henvende deg til statsadvokaten.

Det er også mulig å anmelde saken til Spesialenheten for politisaker hvis det er snakk om så grove feil at det er tjenesteforsømmelse, eller andre straffbare forhold er begått.

Det viktige med å få inn kompetent juridisk bistand er at du får en tredjeparts perspektiv på saken. Husk at påtalemyndigheten faktisk som hovedregel har etterforskningsplikt (straffeprosessloven § 62a), slik at det ikke nødvendigvis er snakk om noen personforfølgelse.

Man betaler ikke for å få satt opp klagen. Man betaler for perspektivet og erfaringen, og ikke minst vurderingen av om dette er noe å klage på (både i betydningen "er dette så ille som det føles" og i betydningen "vil en klage kunne føre frem").

Endret av krikkert
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tviler på at der er reelle muligheter til å komme noen vei uten advokat, og selv med advokat skal det svært mye til om det du vil er å "ta igjen".

Dog, ett lite skriv fra en advokat til ansvarlige for den enhet som har utsatt deg for trakassering fører gjerne til at trakasseringen avsluttes.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Tviler på at der er reelle muligheter til å komme noen vei uten advokat, og selv med advokat skal det svært mye til om det du vil er å "ta igjen".

Dog, ett lite skriv fra en advokat til ansvarlige for den enhet som har utsatt deg for trakassering fører gjerne til at trakasseringen avsluttes.

Denne saken er, objektivt sett ut ifra mitt subjektive perspektiv, av såpass omfattende karakter at det dreier seg om personforfølgelse.

Det blir rett og slett generert saker ut ifra tomme luften, eksempelvis som at jeg skulle bli fratatt sertifikatet når jeg ikke har bil, bli fradømt rett til å inneha skytevåpen for all fremtid når jeg aldri har hatt våpenlisens eller deltatt på jakt, besøksforbud når ingen har bedt om det, oppsøking av min over 60 år gamle mor for andre gang klokka ti på kvelden i full uniform, beslagleggelse av samlerobjekter, direkte usannheter fremsagt under saksfremførelse...

Dessverre hadde jeg tidligere politiadvokater som førte sakene for meg, og de er har nok et eget syn på ting - eksempelvis ville den ene ikke engang utspørre hovedvitnet i en sak, og i en annen ble det overhodet ikke stilt spørsmål ved den overveldende graden av unøyaktigheter og uriktige påstander som ble fremsagt.

Jeg mener derfor at dette er en sak av prinsippiell betydning, da den kan bidra til å oppklare i hvilken grad politiadvokater skal kunne trakassere andre kun for å generere saker.

Hvilke advokater hadde egnet seg best til å ta slike saker, tror dere?

Lenke til kommentar

Det at en sak er opprettet/"generert" er i seg selv ikke forfølgelse. Det er (forsøk på) avgjørelser eller iretteføring som eventuelt utgjør forfølgelse. Du har nevnt seks eksempler, hvorav i alle fall tre eller fire av dem antagelig er følgesaker av ett eller noen få beslektede handlinger/tilstander. Det er ikke på langt nær nok til å utgjøre noen forfølgelse.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke på langt nær nok til å utgjøre noen forfølgelse.

Javel, så jeg kan anta at det går greit for meg å leie militær-uniform, løs-skjegg og turban samt leke-maskinpistol, hyre noen MC-folk og møte opp på døra til HANS mor klokka ti på kvelden, to ganger på rad?

Jeg mener, loven er lik for alle, ja?

Lenke til kommentar

Nei, loven er ikke lik for alle i den forstand det synes at du ønsker at den skal være.

Da blir vel det i neste instans et holdningsproblem hos enkelte som jobber med juss.

Det er nok et problem av og til, men her tror jeg hovedproblemet er at de som ikke jobber med juss ikke har tenkt seg skikkelig om. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok et problem av og til, men her tror jeg hovedproblemet er at de som ikke jobber med juss ikke har tenkt seg skikkelig om.

Det utsagnet, "tenkt seg skikkelig om", gir litt rauhull-bismak av "aksepter at politiet står over loven", som i neste rekke leder tankene hen mot forskjellen mellom Hus-negre og Åker-negre.

Vet ikke hva du anser deg selv som, men her har du ihvertfall en introduksjon til problemstillingen, forklart av Malcolm X selv:

Endret av Vibeke Halvorsen
Lenke til kommentar

Nei, loven er ikke lik for alle i den forstand det synes at du ønsker at den skal være.

Da blir vel det i neste instans et holdningsproblem hos enkelte som jobber med juss.

Samt at loven faktisk ikke er lik for alle som Krikkert påpekte over.

Loven for Jørgen Hattemaker, og Kong Solomons menn er ikke den samme.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det blir rett og slett generert saker ut ifra tomme luften, eksempelvis som at jeg skulle bli fratatt sertifikatet når jeg ikke har bil, bli fradømt rett til å inneha skytevåpen for all fremtid når jeg aldri har hatt våpenlisens eller deltatt på jakt, besøksforbud når ingen har bedt om det, oppsøking av min over 60 år gamle mor for andre gang klokka ti på kvelden i full uniform, beslagleggelse av samlerobjekter, direkte usannheter fremsagt under saksfremførelse...

At du ikke eier egen bil er ingen grunn til at du ikke skal bli fratatt førerkort/førerrett hvis det er grunnlag for det.

Hvis du har blitt fradømt retten til å inneha skytevåpen så har jo også en domstol funnet grunnlag for at du ikke skal ha skytevåpen.

Hvem har du fått besøksforbud mot, og hvordan vet du at de ikke har bedt om det? Hva har grunnlaget for besøksforbudene vært?

Hvorfor har de oppsøkt moren din? (Og hva skulle de hatt på seg? Skulle de ha tatt av seg uniformen og kommet nakne?)

Hvilke samlerobjekter ble beslaglagt, og på hvilket grunnlagt?

Hvilke usannheter ble fremsagt unner hva slags saksfremførelse? I retten?

Det høres for meg ut som at du ikke akkurat er uskyldig...

Og så er det vel ikke politijurister som oppretter og etterforsker saker, men politibetjenter.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det utsagnet, "tenkt seg skikkelig om", gir litt rauhull-bismak av "aksepter at politiet står over loven", som i neste rekke leder tankene hen mot forskjellen mellom Hus-negre og Åker-negre.

Politiet står ikke over loven. Politiets tjeneste er direkte og strengt regulert gjennom både lover og instrukser.

Loven sier at det er statens oppgave å utøve makt. Politiet er statens organ for utøvelse av fysisk makt. Dette har de monopol på. Derfor kan ikke du gjøre alt politiet kan gjøre. Dette er ikke fordi politiet er hevet over loven, men fordi loven er lagt opp slik at politiet er gitt spesielle rettigheter og plikter for å kunne utføre oppgavene sine.

Derfor kan politiet for eksempel ta seg inn hjemme hos deg for å ransake der, men det kan ingen andre.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Samt at loven faktisk ikke er lik for alle som Krikkert påpekte over.

Loven for Jørgen Hattemaker, og Kong Solomons menn er ikke den samme.

Joda, lovverket er det samme. Politiets tjeneste er strengt regulert av både lover og instrukser. Politiet har rettigheter og plikter for sin tjenesteutøvelse, som alle andre.

Dette vet du godt fordi du har prøvd deg på denne argumentasjonen før, og da ble du stående uten svar. Du har en tendens til å trolle i en tråd bare for å fortsette i en annen når argumentasjonen din i den første tråden ikke førte frem.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...